Placera trattar i plenum
Placera trattar i plenum
Hur viktigt är det med instick på trattarna i plenum? Sett att många bla PPF kör med trattarna kant i kant.
Vad är rätt och fel på den här punkten? Tänkte bygga nytt insug till min bmw och skulle vara kul att veta hur man ska placera trattarna
(Insug av andreas på ppf)
Vad är rätt och fel på den här punkten? Tänkte bygga nytt insug till min bmw och skulle vara kul att veta hur man ska placera trattarna
(Insug av andreas på ppf)
Så säger karln sammantaget att trattformen helst skall vara konad å fullradie.(Hör tydligen hemma på Volvo Penta fö)
Dock inte så mkt om placering i plenumet i sig,men om man drar slutsatser baserat i studien e det kanske klokt att iaf ha lite/ngt instick.
Bara att kika på bilderna,å vara respektfull för att ljud e tryck å vice versa.
Ngt jag iaf tyckte var intressant var den höjd ovanför tratten där arbetet skedde.
Kanske inga direkta nyheter,men det som var intressant var att se skillnaden i bild mellan rakt rör,tratt å konad tratt.
Vart nog ingen lögn att säga att skillnaden i höjd på sk stand off var ganska markant.
Den mkt mer stilla "vågform" som bildas som en funktion av tratten vart kanske inte heller ngn nyhet,men intressant lika fast.
Ngt jag reagerade på var att resonemanget i huvudsak koncentrerades kring massflöde.
I det saknar iaf jag resonemang om tryck/ljud-som definitivt påverkar även massflödet i långa loppet.
Dock inte så mkt om placering i plenumet i sig,men om man drar slutsatser baserat i studien e det kanske klokt att iaf ha lite/ngt instick.
Bara att kika på bilderna,å vara respektfull för att ljud e tryck å vice versa.
Ngt jag iaf tyckte var intressant var den höjd ovanför tratten där arbetet skedde.
Kanske inga direkta nyheter,men det som var intressant var att se skillnaden i bild mellan rakt rör,tratt å konad tratt.
Vart nog ingen lögn att säga att skillnaden i höjd på sk stand off var ganska markant.
Den mkt mer stilla "vågform" som bildas som en funktion av tratten vart kanske inte heller ngn nyhet,men intressant lika fast.
Ngt jag reagerade på var att resonemanget i huvudsak koncentrerades kring massflöde.
I det saknar iaf jag resonemang om tryck/ljud-som definitivt påverkar även massflödet i långa loppet.
Mikael fö.
I ett plenum e en av design kriterierna att minimera att en runner "stör" en annan.
Det du kan göra för att minimera detta e uteslutande positivt i resultat.
Återigen.Finns ett antal exempel på när man designat insug å fått resonanser i plenumet.Rent av så det är vanligt.
ALLT du kan göra för att rent mekaniskt störa alla sådan ev pulser e av godo.
Å,bara i det resonemanget ser du snart att det KAN vara en god ide med instick av den anledningen alena.Insticket KAN bryta upp stående ljudvågor,å dessa ljudvågor e mkt mkt svåra att förutsätta eftersom de till del e en funktion av turbokompressorns arbete,samt hur den energin leds till plenumet.(diametrar på rör osv)
Därför tycker iaf ajg att det kan vara en god ide att försöka hindra såna ståend vågor till det yttersta i själva plenumet för oss amatörer.
Att "räkna" på de energimängder,ljud osv som kommer ur turbon från ett dynamisk perspektiv...jadu..möjligt..själv tänker jag inte ens försöka..
I ett plenum e en av design kriterierna att minimera att en runner "stör" en annan.
Det du kan göra för att minimera detta e uteslutande positivt i resultat.
Återigen.Finns ett antal exempel på när man designat insug å fått resonanser i plenumet.Rent av så det är vanligt.
ALLT du kan göra för att rent mekaniskt störa alla sådan ev pulser e av godo.
Å,bara i det resonemanget ser du snart att det KAN vara en god ide med instick av den anledningen alena.Insticket KAN bryta upp stående ljudvågor,å dessa ljudvågor e mkt mkt svåra att förutsätta eftersom de till del e en funktion av turbokompressorns arbete,samt hur den energin leds till plenumet.(diametrar på rör osv)
Därför tycker iaf ajg att det kan vara en god ide att försöka hindra såna ståend vågor till det yttersta i själva plenumet för oss amatörer.
Att "räkna" på de energimängder,ljud osv som kommer ur turbon från ett dynamisk perspektiv...jadu..möjligt..själv tänker jag inte ens försöka..
- tobbeturbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
- Ort: Arboga
Såhär gjorde jag på mitt insug som jag byggde till en 16v volvo, provade dock inte o köra med det.(såldes innan bilen blev färdig.
Jag byggde med svets o sen så slipade jag en radie, vet dock inte hur det funkade.
[img][img]http://i264.photobucket.com/albums/ii17 ... /insug.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i264.photobucket.com/albums/ii17 ... insug7.jpg[/img][/img]
//tobbe
Jag byggde med svets o sen så slipade jag en radie, vet dock inte hur det funkade.
[img][img]http://i264.photobucket.com/albums/ii17 ... /insug.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i264.photobucket.com/albums/ii17 ... insug7.jpg[/img][/img]
//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Även om Blair och andra CFD:are säger att det ska vara invecklade former på trattarna så ser det inte ut så i verkligheten. Om man använder en större radie an 16mm på ett comp eller pro stock insug så förlorar man effekt. Ej heller verklighetens insprutningsmotorer typ F1 eller sportcyklar har särskilt stora radier på trattarna. Instick används om man har ont om utrymme men vill ha en viss rörlängd och plenum storlek. Bäst är trattar som som går ut i en helt plan platta, helt utan instick. Erland.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag är övertygad om att en platta med en radie ner till en konisk tratt så som den första bilden är det bästa. Flödet genom plenumet störs då inte av en massa instickande trattar. Jag har tagit bilder som jag har lagt upp på min tekniksida med både våtflödes och insprutnings insug. Den enda skillnaden på ett våtflödes insug är att man där skulle vilja dämpa pulsen i plenumet för att den inte ska dra luft genom förgasarna 2ggr. Större radie ska ju dämpa pulsen mer och reflektera mer tillbaka i kanalen så jag tror inte att det har någon betydelse att det är ett vått flöde. Många gånger är det ju så att man måste göra det bästa av platsen som finns och då blir det instickande trattar om man ska få tillräcklig volym i plenumet. Man får då försöka att få inloppet till plenumet utanför trattarna. Inloppet i plenumet ska ha ett släpp in i plenumet och får inte ha en radie. Det är bra om man kan rikta det mot trattarna så luften svänger så lite som möjligt. Ofta blir plenumet då bredare i framkant och inloppet sitter vinklat snett mot insugskanalerna. Jag ska lägga upp bilder på ett insug som jag hjälpte en kompis att göra till en BMW. Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Hur stor betydelse har storleken på öppningen i plenumet?
Skall man köra som Erland säger på sin topplocksverkstan.se:
mantelytan vid fyllt lyft som mått i plenum utan radie,
Om man då räknar med mantelytan så kommer man fram till runt hål på 59,5mm. Sen med radie på 12,5mm så blir det lite större area öppning i plenum.
Enligt Pipemax så skall diametern vara MAX. 60,5mm på en viss motor.
Sedan en radie på 12,5mm enligt han som gjort Pipemax.
Stämmer ju iaf. på denna motor.
/Andre'
Skall man köra som Erland säger på sin topplocksverkstan.se:
mantelytan vid fyllt lyft som mått i plenum utan radie,
Om man då räknar med mantelytan så kommer man fram till runt hål på 59,5mm. Sen med radie på 12,5mm så blir det lite större area öppning i plenum.
Enligt Pipemax så skall diametern vara MAX. 60,5mm på en viss motor.
Sedan en radie på 12,5mm enligt han som gjort Pipemax.
Stämmer ju iaf. på denna motor.
/Andre'
Hej Jag har provat fullradietrattar på en 2350 snurra kontra
vanliga trattar Weber Jag bromsade snurran mellan 4500-7500 rpm
enda grejen jag inte har behövt komprimissa det vart bara plus
mellan 5-10 hp genom hela registret från botten till topp,
Grejen med såna trattarsom jag upplever det är att det blir
helt enkelt ett hålrum frammanför tratten men med fullradietrattar
kan den ta luft bakifrån utan att det blir turbolens på luften,
Med andra ord tar den in luft med ett större omfång det gäller
att få in så många syremolekyler som möjligt,
Appropå plenium typ v8 tror jag inte det funkar så bra med trattat
pga, att ska man ha trattar i plenim så man tar reda på pulsen!
Typ spolar man vattenkran full sprutt och stänger av kan man höra
backpulsen det är den man ska ta vara på,Den som kan göra ett
shet metal med tratta i plenium det tror jag på elgest blir det bara en
evig röra där
Häls, Lacke
vanliga trattar Weber Jag bromsade snurran mellan 4500-7500 rpm
enda grejen jag inte har behövt komprimissa det vart bara plus
mellan 5-10 hp genom hela registret från botten till topp,
Grejen med såna trattarsom jag upplever det är att det blir
helt enkelt ett hålrum frammanför tratten men med fullradietrattar
kan den ta luft bakifrån utan att det blir turbolens på luften,
Med andra ord tar den in luft med ett större omfång det gäller
att få in så många syremolekyler som möjligt,
Appropå plenium typ v8 tror jag inte det funkar så bra med trattat
pga, att ska man ha trattar i plenim så man tar reda på pulsen!
Typ spolar man vattenkran full sprutt och stänger av kan man höra
backpulsen det är den man ska ta vara på,Den som kan göra ett
shet metal med tratta i plenium det tror jag på elgest blir det bara en
evig röra där
Häls, Lacke