På en original cbr600rr motor så stämmer det med mantelytan vid fullt lyft mot arean på runnern utan radie. Blir 43,2mm diameter om man räknar på mantelytan och i verkligheten är den ca 44mm. Pipemax rekommenderade diameter är 45,4. Så det är inga stora skillnader. Jag har också läst att vid högre varvtal så ger en runner med större vinkel på koningen högre effekt.norrback skrev:Hur stor betydelse har storleken på öppningen i plenumet?
Skall man köra som Erland säger på sin topplocksverkstan.se:
mantelytan vid fyllt lyft som mått i plenum utan radie,
Om man då räknar med mantelytan så kommer man fram till runt hål på 59,5mm. Sen med radie på 12,5mm så blir det lite större area öppning i plenum.
Enligt Pipemax så skall diametern vara MAX. 60,5mm på en viss motor.
Sedan en radie på 12,5mm enligt han som gjort Pipemax.
Stämmer ju iaf. på denna motor.
/Andre'
Placera trattar i plenum
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Var det med förgasare eller insprutning?Lacke skrev:Hej Jag har provat fullradietrattar på en 2350 snurra kontra
vanliga trattar Weber Jag bromsade snurran mellan 4500-7500 rpm
enda grejen jag inte har behövt komprimissa det vart bara plus
mellan 5-10 hp genom hela registret från botten till topp
Vad är känsligare för trattens utformning förgasare eller insprutning?
//Nisse
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
Hej Nisse hur går det! Det jag provade var Weber 50 orsuper7 skrev:Var det med förgasare eller insprutning?Lacke skrev:Hej Jag har provat fullradietrattar på en 2350 snurra kontra
vanliga trattar Weber Jag bromsade snurran mellan 4500-7500 rpm
enda grejen jag inte har behövt komprimissa det vart bara plus
mellan 5-10 hp genom hela registret från botten till topp
Vad är känsligare för trattens utformning förgasare eller insprutning?
//Nisse
Jag tror inte det har någon betydelse vad det är, Det handlar om att
ta vara på puls ock backpuls ,Enligt p, blair kan man tjäna 2 procent
extra på eleptisk tratt kontra fullradietratt på maxeffekten
Häls, Lacke
Bror.sen hur långt instick beror oftast på vars matningen av luften är
har man matningen bakom tratten så vill man ha ett långt instick för att få luften att fördelas snyggt och matar man trattarna rakt framifrån så vill man ha litet instick som möjligt för att trycket ska lägga sig där tratten suger som mest ifrån dvs 120grader ifrån flödesriktningen
Bästa insuget på turbobilar jag vet av är MIS insuget som fanns/finns till cosworth motorer de hade en flödesdelning på max 4% mellan cylindrarna
Inget illa ment nu,men har du överhuvudtaget en aning om vilken otroligt dynamisk process vi snackar om?
Att generalisera till den grad du gör där kan jag berätta är direkt farligt.
Ämnet e mer komplext än du överhuvudtaget anar,å ett tips e att söka efter studier bara på vakområden via SAE...så kanske du blir lite mer ödmjuk i vad du så konkret påstår.
Ha i det i tanke att vakområdena bara e en av variablerna.
Karln vet vad han talar om...Vad man än gör för att förbättra något så försämrar man samtidigt något annat. Det är lagen om alltings jävelskap
Hej Andre God fortsättning på Julen!norrback skrev:Lacke:
Hur menar du med "vanliga" och full radie?
Erland:
Är det alltid 0,9 gånger ventil arean eller är det sätets diameter som ofta skall vara 90% av ventilen?
/Andre'
Jag kanske var lite otydlig det jag var på var Weber trattar contra
fullradietrattar, En Weber tratt har en vinkel på ca,45 grader
ungefär samma som i ett shet-metal insug,
på tal om fullradietrattar tror jag inte radien kan bli för stor mera
utrymmesbrist, Ni pratar om trattar i f1 or dom har eleptisk tratt
vilket blir att tratt blir lite konisk därför blir radien lika viktig
plus att dom har luffarturbo
Häls, Lacke
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
vart kan man få tag på eliptiska trattar?
har länge funderat på att bygga ett insug, men det är till en V6a med utrymmes brist (både för plenumet och för ev. trattarna i plenumet)
har länge funderat på att bygga ett insug, men det är till en V6a med utrymmes brist (både för plenumet och för ev. trattarna i plenumet)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Man leder fartvind till insuget för att få en liten överladdning.caterpillar skrev: luffarturbo
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
Big Al skrev:Nu har ni fått dehär om bakfoten
anledningen varför man har instick är enkel .... för att förstärka pulsen och få mindre tryckförändringar i plenumet och därmed bättre fördelning av luften mellan cylindrarna
sen hur långt instick beror oftast på vars matningen av luften är
har man matningen bakom tratten så vill man ha ett långt instick för att få luften att fördelas snyggt och matar man trattarna rakt framifrån så vill man ha litet instick som möjligt för att trycket ska lägga sig där tratten suger som mest ifrån dvs 120grader ifrån flödesriktningen
Bästa insuget på turbobilar jag vet av är MIS insuget som fanns/finns till cosworth motorer de hade en flödesdelning på max 4% mellan cylindrarna
matningen skedde bakom trattarna och trattarna var stora och hade ett långt utstick
är det detta insug du menar?
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag vill tro att när det är trångt för stora fina plenum måste man kompromissa med matning av plenumet mm mm.
Just för att inte favorisera nån runner.
Men har man stort plenum där man 'saktar in' luften så rörelsemassan minskar så vill den(luften) enklare leta sig in i varje runner utan störning.
Min lilla tankegång när det gäller luft tills den hamnar i runnern ned mot ventilen:
långsamtgående luft ändrar rörelseriktning snabbare än luft som går 'fort'
juh fortare en massa går, desto 'tyngre' blir den.
det blir alltså svårt att styra den dit man vill.
då får man ta till såna här tokidéer som MIS å så..
Mvh
Just för att inte favorisera nån runner.
Men har man stort plenum där man 'saktar in' luften så rörelsemassan minskar så vill den(luften) enklare leta sig in i varje runner utan störning.
Min lilla tankegång när det gäller luft tills den hamnar i runnern ned mot ventilen:
långsamtgående luft ändrar rörelseriktning snabbare än luft som går 'fort'
juh fortare en massa går, desto 'tyngre' blir den.
det blir alltså svårt att styra den dit man vill.
då får man ta till såna här tokidéer som MIS å så..
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!