grenrör vs. wastegate

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

grenrör vs. wastegate

Inlägg av larsat »

jag snackade med en kille som extraknäcker med att sälja grenrör för ganska länge sen, han snackade om att det var bra att ha långa rör till wastegaten.. kollade på phreddes & jens grenrör & ni har ju satt den precis vid collectorn 90 grader.. vad anser ni om detta påpekande?
vet inte redigt varför han tyckte så, men kan tänka mig att det är för att minska mottrycket ungefsamma effekt som att ha långa grenrör.. en nackdel jag kan tänka mig är att det blir svårt att reglera laddtrycket om den sitter långt bort från turbon?? tpf mvh
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag anser att den ska sitta just före turbon och så avgaserna når den lätt för att reglera så bra som möjligt, varför min sitter nästan 90 grader är en kompromiss men det funkar rätt bra ändå har inte haft några problem med för högt laddtryck än i alla fall, brukar annars bli problem med stora avgashus att avgaserna hellre går till avgashuset än till wg:n.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om det, som det står i teori2 är 0,9 bars mottryck vid 0,5 bar på orginalgrenrör vad skulle ske om man satte en liten turbo på ett längre grenrör, det borde ju minska mottrycket avsevärt? dessutom kan man ju montera 3" avgassystem osv..
är det en omöjlighet att få lägre mottryck än laddtryck med en liten turbo?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Om man har långa rör till westgaten kan avgas pulserna börja stutsa fram och tillbaka mellan westgate ventilen och kolektorn. det hände på magnus söderlunds förra westgate system.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok vad säger du om mottrycket med en liten turbo på långt grenrör då? säg 0,5 bar med dubbla turboagg på en 4cyl motor.. avgastrycket blir ju hälften då borde mottrycket minska till hälften?! alltså 0,45 på 0,5 bar, sen dessutom har man längre grenrör för att minska mottrycket, inte orginalgrenrör.. då borde mottrycket vara mindre än totala laddtrycket iaf om man håller sig runt 0,5 bar?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

varför skulle avgasmottrycket minska med längre rör???
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Avgasmotrycket minskar inte. Men man skall ha långa rör för att kunna ha en kam med mycket overlap. Precis som på en sugmotor när man avstämmer primärrören så att den pulsen som "suger" ut dom sista förbränningsgaserna ur cylindern så att det inte finns gammal blandning i cylindern när ny kommer in. Man kan åxå bygga en tratt just efter toppen i grenröret som hindrar avgaser som är på väg tillbaka in i cylindern när kammen overlappar. Sundsten hade 85 cm primärrör på 142:an, på amazonen med 8v hade han 75cm, nu har han ca 65 cm.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

kanske blev bra med mina inte alls uträknade 70cm rör då... :)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag menar inte att själva mottrycket ändras men att mer luft kan komprimeras i längre rör, dvs det finns mer plats att komprimera luft på?!
Skriv svar