grenrör vs. wastegate
grenrör vs. wastegate
jag snackade med en kille som extraknäcker med att sälja grenrör för ganska länge sen, han snackade om att det var bra att ha långa rör till wastegaten.. kollade på phreddes & jens grenrör & ni har ju satt den precis vid collectorn 90 grader.. vad anser ni om detta påpekande?
vet inte redigt varför han tyckte så, men kan tänka mig att det är för att minska mottrycket ungefsamma effekt som att ha långa grenrör.. en nackdel jag kan tänka mig är att det blir svårt att reglera laddtrycket om den sitter långt bort från turbon?? tpf mvh
vet inte redigt varför han tyckte så, men kan tänka mig att det är för att minska mottrycket ungefsamma effekt som att ha långa grenrör.. en nackdel jag kan tänka mig är att det blir svårt att reglera laddtrycket om den sitter långt bort från turbon?? tpf mvh
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag anser att den ska sitta just före turbon och så avgaserna når den lätt för att reglera så bra som möjligt, varför min sitter nästan 90 grader är en kompromiss men det funkar rätt bra ändå har inte haft några problem med för högt laddtryck än i alla fall, brukar annars bli problem med stora avgashus att avgaserna hellre går till avgashuset än till wg:n.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
om det, som det står i teori2 är 0,9 bars mottryck vid 0,5 bar på orginalgrenrör vad skulle ske om man satte en liten turbo på ett längre grenrör, det borde ju minska mottrycket avsevärt? dessutom kan man ju montera 3" avgassystem osv..
är det en omöjlighet att få lägre mottryck än laddtryck med en liten turbo?
är det en omöjlighet att få lägre mottryck än laddtryck med en liten turbo?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Om man har långa rör till westgaten kan avgas pulserna börja stutsa fram och tillbaka mellan westgate ventilen och kolektorn. det hände på magnus söderlunds förra westgate system.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ok vad säger du om mottrycket med en liten turbo på långt grenrör då? säg 0,5 bar med dubbla turboagg på en 4cyl motor.. avgastrycket blir ju hälften då borde mottrycket minska till hälften?! alltså 0,45 på 0,5 bar, sen dessutom har man längre grenrör för att minska mottrycket, inte orginalgrenrör.. då borde mottrycket vara mindre än totala laddtrycket iaf om man håller sig runt 0,5 bar?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
varför skulle avgasmottrycket minska med längre rör???
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Avgasmotrycket minskar inte. Men man skall ha långa rör för att kunna ha en kam med mycket overlap. Precis som på en sugmotor när man avstämmer primärrören så att den pulsen som "suger" ut dom sista förbränningsgaserna ur cylindern så att det inte finns gammal blandning i cylindern när ny kommer in. Man kan åxå bygga en tratt just efter toppen i grenröret som hindrar avgaser som är på väg tillbaka in i cylindern när kammen overlappar. Sundsten hade 85 cm primärrör på 142:an, på amazonen med 8v hade han 75cm, nu har han ca 65 cm.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
kanske blev bra med mina inte alls uträknade 70cm rör då...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!