Hur många CFM / sqin anses vara bra (flödeskoefficient)?

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Hur många CFM / sqin anses vara bra (flödeskoefficient)?

Inlägg av norrback »

Hej

Har flödat en del toppar och det tycks vara så att man ganska enkelt kommer upp till 100 CFM/sqin, eller en flödes koefficient på 0.68.

Men vad anses som medel / bra / mycket bra, flödeskoefficient?

Är det skillnad på insug och avgas?

Och så är det ju skillnad på 8V och 16V?

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Har bla. ett papper framför mej på en Nissan 1.6 topp som heter 15M0001.

37 insugs ventil flödar 151 vid 12 mm.
31 avgas ventil som flödar 129 vid 12 mm.

På avgas maxlyft ligger FC på 0.8 vilket är mycket bra eller? Insugs maxlyft ligger FC 0.64 vilket är väl okej? Insugs FC på lägre lyft ligger på över 0.71.


Sen har jag ett papper på en kamrats billet Pinto topp (USA pinto) som flödar 322cfm in med 52mm ventil på 18mm lyft samt 192 ut med 40mm ventil på 18mm lyft. Den ligger också FC på över 0,68 dvs 100CFM/sqin på maxlyft.


/Andre'
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:Har bla. ett papper framför mej på en Nissan 1.6 topp som heter 15M0001.

37 insugs ventil flödar 151 vid 12 mm.
31 avgas ventil som flödar 129 vid 12 mm.

På avgas maxlyft ligger FC på 0.8 vilket är mycket bra eller? Insugs maxlyft ligger FC 0.64 vilket är väl okej? Insugs FC på lägre lyft ligger på över 0.71.


Sen har jag ett papper på en kamrats billet Pinto topp (USA pinto) som flödar 322cfm in med 52mm ventil på 18mm lyft samt 192 ut med 40mm ventil på 18mm lyft. Den ligger också FC på över 0,68 dvs 100CFM/sqin på maxlyft.


/Andre'
Hej andre du ställer en mycket bra fråga vad är bra eller inte,
i mina ögon kommer man upp till 100 procent då har man lyckas
det blir med 46 ventil 249,5cfm 48mm ventil 272cfm och 50mm 303cfm
på typ en volvo med 8mm skaft,Jag skulle var glad om jag kom
dit, Men allt har med kanalformen att göra med,volvo 16v
har jag sett siffror på upp till 105-106 procent vilken är en
annan femma! Problemen för mej börjar vid lyft-diameter för,
0,25 sedan blir det svårt oftas vill man ha till 0,3 lyft-diameter för,

Häls, Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Lacke skrev:
norrback skrev:Har bla. ett papper framför mej på en Nissan 1.6 topp som heter 15M0001.

37 insugs ventil flödar 151 vid 12 mm.
31 avgas ventil som flödar 129 vid 12 mm.

På avgas maxlyft ligger FC på 0.8 vilket är mycket bra eller? Insugs maxlyft ligger FC 0.64 vilket är väl okej? Insugs FC på lägre lyft ligger på över 0.71.


Sen har jag ett papper på en kamrats billet Pinto topp (USA pinto) som flödar 322cfm in med 52mm ventil på 18mm lyft samt 192 ut med 40mm ventil på 18mm lyft. Den ligger också FC på över 0,68 dvs 100CFM/sqin på maxlyft.


/Andre'
Hej andre du ställer en mycket bra fråga vad är bra eller inte,
i mina ögon kommer man upp till 100 procent då har man lyckas
det blir med 46 ventil 249,5cfm 48mm ventil 272cfm och 50mm 303cfm
på typ en volvo med 8mm skaft,Jag skulle var glad om jag kom
dit, Men allt har med kanalformen att göra med,volvo 16v
har jag sett siffror på upp till 105-106 procent vilken är en
annan femma! Problemen för mej börjar vid lyft-diameter för,
0,25 sedan blir det svårt oftas vill man ha till 0,3 lyft-diameter för,

Häls, Lacke
Rätt ska vara rätt det ska inte vara procent utan CFM per kvadrat tum.

Häls, Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

lacke hur har du räknat fram dina siffror?


hur är det om flödes koefficienten sjunker? tex då man lägger större ventil, flödet ökar men koefficienten sjunker, stiger effekten då?



önskar jag hade en bromsbänk :)


/andre'
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

norrback skrev:lacke hur har du räknat fram dina siffror?


hur är det om flödes koefficienten sjunker? tex då man lägger större ventil, flödet ökar men koefficienten sjunker, stiger effekten då?



önskar jag hade en bromsbänk :)


/andre'
Om man sätter i större ventil så bör flödet öka så pass att man bibehåller eller ökar flödeskoefficienten /"discharge coefficient"
annars kan effekten sjunka
!!!Högre flöde kombinerat med lägre discharge coefficient kan och ger ofta högre effekt - men på motorer med lite rotation/rullning (swirl/tumle) av gasmassan eller squishfattiga/squishlösa motorer blir sämre prestanda ofta resultatet...
10% större ventildiameter (gardinarean/"curtain area" ökar ~linjärt med diametern) bör alltså ge minst 10% ökat flöde för att man skall vara säker på effektökning....
beror på att man får för abrupt diffusion av gasmassan-
på ren svenska att gashastigheten sjunker för fort, på för kort sträcka - vilket ställer till det på flera sätt - man får tendens till utfällning av bränsle som man vill hålla i suspension - man får reducerad swirl+tumble vilket inverkar negativt på förbränningsprocessen.

/Järnet
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:lacke hur har du räknat fram dina siffror?


hur är det om flödes koefficienten sjunker? tex då man lägger större ventil, flödet ökar men koefficienten sjunker, stiger effekten då?



önskar jag hade en bromsbänk :)


/andre'
Hej Andre` Jag har räknat efter Superflow manualen där står det
typ Wedge topp 90cfm per kvadrat tum ventil minus skaft
Hemi 100cfm per kvadrat tum vid 28 tum vattenpelare,
Som jag upplever det ökar flödet lika mycke som du går upp i
procent ventil i kvadrat tum upp till 0,25 ventil lyft dia, för,
Jag tror effekten ökar med ökat flöde.

Jag önskar också jag hade en bromsbänk!

Häls, Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Lacke skrev:
norrback skrev:lacke hur har du räknat fram dina siffror?


hur är det om flödes koefficienten sjunker? tex då man lägger större ventil, flödet ökar men koefficienten sjunker, stiger effekten då?



önskar jag hade en bromsbänk :)


/andre'
Hej Andre` Jag har räknat efter Superflow manualen där står det
typ Wedge topp 90cfm per kvadrat tum ventil minus skaft
Hemi 100cfm per kvadrat tum vid 28 tum vattenpelare,
Som jag upplever det ökar flödet lika mycke som du går upp i
procent ventil i kvadrat tum upp till 0,25 ventil lyft dia, för,
Jag tror effekten ökar med ökat flöde.

Jag önskar också jag hade en bromsbänk!

Häls, Lacke
Hej Andre o Järnet Jag läste en gammal Race Engine under btcc tiden
en Ford v6a 2 liter maxvarv 8500rpm över 330hp tog dom ut ur dom
Forden hade separata spjäll och insug 36mm ventil.
om du tar 100cfm per kvadrat tum med tex, 7mm skaft
det blir kvadrat area ventil 467,50 hp dom har stora hål,
Jag tror inte man tappar effekt med stora hål snarare tvärs om
mera effekt men att registret blir smalare,ju större kanal och ju mera
gas klara färdiga gå du har bakom ventilen ju mera effekt,
Det blir typ stora hål lika med kort insug eller den totala insugnings-
volymen ,Små hål måste du ha långt insug för att få samma volym
vilket en insugtakt måste gasen fara lång väg vilket blir ju längre väg
ju mera resistans allså mindre effekt, Jag tror balansen är där?
DET finns inte nå VÄRRE motorer effekt liter förh, än btcc
F1orna ligger långt bakom!
Räkna på en volvo 4cyl 2 liter blir det ca, 43mm insugs ventiler!

Häls, Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

lacke hur menar du med f1 orna ligger långt bakom?

Är inte F1 v8orna 2,4liter och ca 750hk?

/Andre'
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

norrback skrev:lacke hur menar du med f1 orna ligger långt bakom?

Är inte F1 v8orna 2,4liter och ca 750hk?

/Andre'
300hk/liter ja men vid 18000rpm. halverar man varvtalet så halveras effekten då är det lättare att jämföra, men vid så höga varvtal uppstår ju lite komplikationer så f1 är fortfarande f1. dock läste jag det är utvecklings stopp på dessa nu o 10år framåt. de som i mina ögon är fränast är de 2v stötstångs motorer i prostock med 160-170hk/liter vid drygt 9000rpm.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Lacke skrev:
Lacke skrev: Hej Andre` Jag har räknat efter Superflow manualen där står det
typ Wedge topp 90cfm per kvadrat tum ventil minus skaft
Hemi 100cfm per kvadrat tum vid 28 tum vattenpelare,
Som jag upplever det ökar flödet lika mycke som du går upp i
procent ventil i kvadrat tum upp till 0,25 ventil lyft dia, för,
Jag tror effekten ökar med ökat flöde.

Jag önskar också jag hade en bromsbänk!

Häls, Lacke
Hej Andre o Järnet Jag läste en gammal Race Engine under btcc tiden
en Ford v6a 2 liter maxvarv 8500rpm över 330hp tog dom ut ur dom
Forden hade separata spjäll och insug 36mm ventil.
om du tar 100cfm per kvadrat tum med tex, 7mm skaft
det blir kvadrat area ventil 467,50 hp dom har stora hål,
Jag tror inte man tappar effekt med stora hål snarare tvärs om
mera effekt men att registret blir smalare,ju större kanal och ju mera
gas klara färdiga gå du har bakom ventilen ju mera effekt,
Det blir typ stora hål lika med kort insug eller den totala insugnings-
volymen ,Små hål måste du ha långt insug för att få samma volym
vilket en insugtakt måste gasen fara lång väg vilket blir ju längre väg
ju mera resistans allså mindre effekt, Jag tror balansen är där?
DET finns inte nå VÄRRE motorer effekt liter förh, än btcc
F1orna ligger långt bakom!
Räkna på en volvo 4cyl 2 liter blir det ca, 43mm insugs ventiler!

Häls, Lacke

Lacke,

vad hade dom för ventillyft? Och med vilket lyft räknar du att det blir 467hp, jag förstår inte riktigt. Räknar du med 0.25L/D?

Finns det data på va topparna flödade?

Hur är det med dagens motorer?


/andre'
Senast redigerad av norrback den sön jan 13, 2008 11:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Lacke har rätt, räkna ut BMEP (effektivt medeltryck) så är btcc motorerna klart ledande.
Dessa hade supersmalt register, priset för att åstadkomma extremt hög VE, så att jämföra med F1 haltar lite eftersom F1 snurrorna har ett relativt sett väldigt brett register samt att man aldrig kommer ifrån att friktionsförlusterna vid så höga varv som i F1. BMEP blir lägre vid högre FMEP.
Tekniskt sett så måste man nog ändå anse att F1-orna är ledande, skulle någon ha råd att tillämpa F1-style utveckling på en "BTCC" motor skulle man nog få i princip samma effekt men med ett mycket bredare register.
IMEP (indikatormedeltryck) på F1 motorer ligger i topp, men BMEP blir lägre än andra lågvarviga motortyper eftersom friktionen, FMEP, ökar med varvet.
Tycker själv att pro-stock motorer uppvisar ganska imponerande siffror men dessa är ju mera som engångs krutraketer...ur-kass hållbarhet, priset av för höga ventillyft och sjukt höga kolvhastigheter, accelerationer...

/Järnet
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vad har en btcc motor för borr å slag?


/Andre'
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:
Lacke skrev: Hej Andre o Järnet Jag läste en gammal Race Engine under btcc tiden
en Ford v6a 2 liter maxvarv 8500rpm över 330hp tog dom ut ur dom
Forden hade separata spjäll och insug 36mm ventil.
om du tar 100cfm per kvadrat tum med tex, 7mm skaft
det blir kvadrat area ventil 467,50 hp dom har stora hål,
Jag tror inte man tappar effekt med stora hål snarare tvärs om
mera effekt men att registret blir smalare,ju större kanal och ju mera
gas klara färdiga gå du har bakom ventilen ju mera effekt,
Det blir typ stora hål lika med kort insug eller den totala insugnings-
volymen ,Små hål måste du ha långt insug för att få samma volym
vilket en insugtakt måste gasen fara lång väg vilket blir ju längre väg
ju mera resistans allså mindre effekt, Jag tror balansen är där?
DET finns inte nå VÄRRE motorer effekt liter förh, än btcc
F1orna ligger långt bakom!
Räkna på en volvo 4cyl 2 liter blir det ca, 43mm insugs ventiler!

Häls, Lacke

Lacke,

vad hade dom för ventillyft? Och med vilket lyft räknar du att det blir 467hp, jag förstår inte riktigt. Räknar du med 0.25L/D?

Finns det data på va topparna flödade?

Hur är det med dagens motorer?


/andre'
'
Hej Andre` ventillyftet var ca,13mm 308 grader inn 288 ut,
Vid vilket lyft det blir 467hp beror hur kanalen ser ut ju rakare kanal
ju mera flöde vid tex, 10mm lyft den optimala kanal vinkeln är
enligt vad jag har läst 11grader åt typ f1 hållet,
det jag skrev lyft diameter förh, 0,25 menar jag att du får en ökning till
minst där upp till 0,25 har inte kanalformen så mycke med kanalen att göra efter det får du så hög gashastighet i kanalen då kommer kanalformen inn då blir det problem med ökat flöde,
Vad topparn flödade i btcc avslöjade dom inte?
Btcc arna hade ett register frå 7000-8500 rpm

Häls, Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

[quote="norrback"]Vad har en btcc motor för borr å slag?


/Andre'[/quot

Hej Andre` om Jag kom ihåg rätt på Ford v6 an var det 84,5 borr
59,3 i slag

Häls, Lacke
Skriv svar