Typ av laddtrycks styrning i F1?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
- Ort: Sollentuna
- Kontakt:
Finns det något exempel på en sån ventil? Jag har precis satt igång min cheva V8 med en GT42. Som det är nu kör jag helt utan styrning, bara overboost skydd i motorstyrningen. Det jag vill är att kunna skruva på en pneumatisk ventil för att ställa ett visst max tryck. Om man tittar på Dan G. skisser verkar 1.an smidig. Eller? Jag har en 60mm kina wastegate från KL-racing med svagaste fjädern i. Laddar idag ca 0.6bar vid 4000rpm. Jag skulle vara nöjd om man kunde behålla detta laddtryck upp till 5500-6000rpm. Hur gör jag?
Laddet blev massor =) nu har jag istället en ställbar pysis på undersidan, och magnetventil på ovansidan. detta funkar bra, och jag kan justera laddet mellan 1-2 bar från kupen utan datorn. (eller 1.5 till 2,5 bar beroende på hur jag ställer med datorn).Morten VJ skrev:En SAAB 99 Turbo. har denna typ wastegate.tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
- Ort: Näsum
Hej
Lånade lite av din bild Dan
Vad tror ni om den här tanken?
Jag tänkte att på så sätt kan man hålla ventilen helt stängd till man nått fullt tryck eller strax innan...
Finns det problem med konstruktion?
Laddtrycktoppar?
Vad tror ni?
Tack på förhand
Kim
Lånade lite av din bild Dan
Vad tror ni om den här tanken?
Jag tänkte att på så sätt kan man hålla ventilen helt stängd till man nått fullt tryck eller strax innan...
Finns det problem med konstruktion?
Laddtrycktoppar?
Vad tror ni?
Tack på förhand
Kim
Volvo 740 16V Turbo Säljes!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=81696
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=81696
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
Jag provade en magnetventil tillsammans med MS i helgen. Körde grundtryck under membranet på wg och genom ventilen till ovansidan.
Utan ventilen kopplad laddade hx35an 1,1bar. Med ventilen kopplad och inställt lite snabbt i sprutet (finns många inställningar att testa) ställde in 300kpa och laddade då 320kpa enligt loggen. Detta med slirande koppling som va sopslut nästan.
Magnetventilen är en sån rektangulär blå/svart med 3 anslutningar som används till bla nira och autronic. den släpper ut trycket mellan ventil/wg när den inte används/påverkar trycket.
Med lite mera tester och en koppling som funkar ska detta inte vara nått problem att få fungerande som man vill.
Med en brytare för att stänga av strömmen till ventilen blir det grundladd. Sen kan man ha en switch till in i MS för att kunna byta mellan 2st olika tryckmappar, tex. 1,6 och 2+ bar...
Kan bli spännande laddtryck nästa sommar då jag i år bara åkt med pysventil!
Utan ventilen kopplad laddade hx35an 1,1bar. Med ventilen kopplad och inställt lite snabbt i sprutet (finns många inställningar att testa) ställde in 300kpa och laddade då 320kpa enligt loggen. Detta med slirande koppling som va sopslut nästan.
Magnetventilen är en sån rektangulär blå/svart med 3 anslutningar som används till bla nira och autronic. den släpper ut trycket mellan ventil/wg när den inte används/påverkar trycket.
Med lite mera tester och en koppling som funkar ska detta inte vara nått problem att få fungerande som man vill.
Med en brytare för att stänga av strömmen till ventilen blir det grundladd. Sen kan man ha en switch till in i MS för att kunna byta mellan 2st olika tryckmappar, tex. 1,6 och 2+ bar...
Kan bli spännande laddtryck nästa sommar då jag i år bara åkt med pysventil!
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009
9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009
9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Vad händer om man kör enligt denna modell?
Tryck in i undre klockan taget före spjället och tryck till övre taget i kompressorhuset
(har ritat om en modell från herr dgyldmark)
Jag önskar bästa respons eftersom jag ska köra bana med bilen. Så kanske är nr:3 enda alternativet?
Dumpventilerna bör väl se till att det inte blir 3 bar i tryckrören under ett gasuppsläpp, så vad är det som kan strula med denna setup?
Sen tänkte jag styra det hela med mitt DTA E48, och PWM.
Hittade denna sida i DTAt, så man kan antingen köra laddtryck Vs var, eller köra varv och TPS, det vill jag göra om man kan få det att funka.
Måste bli sjukt mycket mer lättkört om man bestämmer laddtrycket (mellan givna gränser) med gaspedalen?
Motorn osv kortfattat är:
Smidd M20B25 på 2,7 liter och Sc6162 ar,63 turbo, förväntas få runt 500-550rwhp (enligt PPF som testat nära identisk setup)
Tryck in i undre klockan taget före spjället och tryck till övre taget i kompressorhuset
(har ritat om en modell från herr dgyldmark)
Jag önskar bästa respons eftersom jag ska köra bana med bilen. Så kanske är nr:3 enda alternativet?
Dumpventilerna bör väl se till att det inte blir 3 bar i tryckrören under ett gasuppsläpp, så vad är det som kan strula med denna setup?
Sen tänkte jag styra det hela med mitt DTA E48, och PWM.
Hittade denna sida i DTAt, så man kan antingen köra laddtryck Vs var, eller köra varv och TPS, det vill jag göra om man kan få det att funka.
Måste bli sjukt mycket mer lättkört om man bestämmer laddtrycket (mellan givna gränser) med gaspedalen?
Motorn osv kortfattat är:
Smidd M20B25 på 2,7 liter och Sc6162 ar,63 turbo, förväntas få runt 500-550rwhp (enligt PPF som testat nära identisk setup)
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Så vidt jeg vet kjørte F1 bilene med Air-injectors og dette er realtivt vanlig å bruke på de Cosworthmotorene som bygges i England.
Jeg har sett for meg at man kan styre disse med f.eks. en MF2.
http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html
For seriøs drag racing er nok dette det mest effektive:
http://www.bigccracing.com/shop/product ... product=76
Jeg har sett for meg at man kan styre disse med f.eks. en MF2.
http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html
For seriøs drag racing er nok dette det mest effektive:
http://www.bigccracing.com/shop/product ... product=76
Vad tror ni om dom här bilderna?
Bild 1. Den svarta fyrkanten är en vanlig tryckregulator för pneumatik. Med denna borde jag kunna ställa laddtrycket innifrån kupen. Samma respons som när man bara kopplar wg undersida till turbons utlopp.
Fördelen med en tryckregulator i stället för pys borde vara att den ger samma tryck på ovansidan på wg ända till rätt laddtryck är uppbyggt?
Bild 2. Den röda fyrkanten är en elektriskt styrd ventil som väljer när tryck till undersidan på wg ska tas före eller efter spjell. på så sätt borde man få maximal respons, men kunna undvika att bygga extrema tryck och värme i ic och tryckrör och därmed höga avgasmottryck.
Ventilen styrs av motorns styrsystem.
Den svarta fyrkanten är även här en tryckregulator för att reglera max tryck.
Bild 3. Tanken med denna inkopplingen är att tryckfallet över ic ska ge ett högre tryck på ovansidan i wg tills tryckregulatorn har nått max tryck, och därmed få bättre respons.
Uppar denna gamla tråd!
Vad tror ni om dessa lösningar av laddtrycksstyrning? Är tänkt att användas på en skoter så responsen är ganska viktig!
Jag har en Greddy profec Bspec (PimP japan trimgrej) Elektronisk laddtrycksstyrning som styr magnetventilen
(Lånade ursprungsbilder av dgyldmark)
Vet inte om det funkar men har fått för mig att om man sätter Tryckslangen till Wg:n efter spjället så kan man använda vaccumet som blir när man släpper gasen till att hålla Wg:n stängd när man släpper gasen, Vilket kan vara uppskattat på en skoter då det "pumpgasas" bra mycket mer än med en bil!
Vad tror ni om dessa lösningar av laddtrycksstyrning? Är tänkt att användas på en skoter så responsen är ganska viktig!
Jag har en Greddy profec Bspec (PimP japan trimgrej) Elektronisk laddtrycksstyrning som styr magnetventilen
(Lånade ursprungsbilder av dgyldmark)
Vet inte om det funkar men har fått för mig att om man sätter Tryckslangen till Wg:n efter spjället så kan man använda vaccumet som blir när man släpper gasen till att hålla Wg:n stängd när man släpper gasen, Vilket kan vara uppskattat på en skoter då det "pumpgasas" bra mycket mer än med en bil!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Det går inte, du måste ha någonstans för luften att ta vägen när ventilen slår om.
Som det är på bilden ligger trycket kvar på uppsidan när ventilen slår om till undersidan tex.
Som det är på bilden ligger trycket kvar på uppsidan när ventilen slår om till undersidan tex.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Altså, om det är som jag tror ventilen ser ut, så blåser man in luft i anslutning 1, vid 0% pwm så blåser allt ut ur anslutning nr 2, vid 100% går all luft ur genom anslutning nr3. vid 20% går 80% av luften till anslutning nr 2 och 20% till anslutning nr 3. Sen reglerar den steglöst däremellan.j björk skrev:Det går inte, du måste ha någonstans för luften att ta vägen när ventilen slår om.
Som det är på bilden ligger trycket kvar på uppsidan när ventilen slår om till undersidan tex.
Då borde det funka precis som jag vill ?
Mjo men om du har ett helt slutet system med en ventil som fördelar trycket kan det ju inte evakuera någonstans när det ska reglera.
VId 50% pwm kommer den att ha samma öppettid för både 2&3 och eftersom det inte finns någonstans för trycket att ta vägen så kommer den ju aldrig att reglera åt nått håll eftersom du bygger upp samma tryck på bägge sidor
VId 50% pwm kommer den att ha samma öppettid för både 2&3 och eftersom det inte finns någonstans för trycket att ta vägen så kommer den ju aldrig att reglera åt nått håll eftersom du bygger upp samma tryck på bägge sidor
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan