Typ av laddtrycks styrning i F1?

Diskussioner för erfaret folk
Chris the rat
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Chris the rat »

Finns det något exempel på en sån ventil? Jag har precis satt igång min cheva V8 med en GT42. Som det är nu kör jag helt utan styrning, bara overboost skydd i motorstyrningen. Det jag vill är att kunna skruva på en pneumatisk ventil för att ställa ett visst max tryck. Om man tittar på Dan G. skisser verkar 1.an smidig. Eller? Jag har en 60mm kina wastegate från KL-racing med svagaste fjädern i. Laddar idag ca 0.6bar vid 4000rpm. Jag skulle vara nöjd om man kunde behålla detta laddtryck upp till 5500-6000rpm. Hur gör jag?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag antar att du har kopplat enligt 4 men utan pysventil.

Du bör då inte tappa laddtryck på högre varv eftersom wastegaten är en reglerventil. Turbon
kanske inte orkar mer eller du kanske bygger avgastryck så att ventilen trycks upp.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Morten VJ skrev:
tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
En SAAB 99 Turbo. har denna typ wastegate.
Laddet blev massor =) nu har jag istället en ställbar pysis på undersidan, och magnetventil på ovansidan. detta funkar bra, och jag kan justera laddet mellan 1-2 bar från kupen utan datorn. (eller 1.5 till 2,5 bar beroende på hur jag ställer med datorn).
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
stigbritt
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor sep 23, 2004 6:50 pm

Inlägg av stigbritt »

Bild 1 på ditt turbostyrningsdiagram visar väl att det alltid är samma tryck på mottryck som öppningstrycks sidan.
Kim Thuresson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Kim Thuresson »

Hej

Lånade lite av din bild Dan

Vad tror ni om den här tanken?

Jag tänkte att på så sätt kan man hålla ventilen helt stängd till man nått fullt tryck eller strax innan...

Finns det problem med konstruktion?
Laddtrycktoppar?

Vad tror ni?

Bild

Tack på förhand

Kim
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

vilket sätt är att föredra å koppla in ext WG via en magnetventil som styrs via sprutet (vems) är en bosch? APC ventil från saab som ska användas, hks kopia WG 50mm.
vill kunna ladda mellan 1.2 ungefär uppp till 2.5 bar helst genom att ändra i programvaran enbart är det möjligt??
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag provade en magnetventil tillsammans med MS i helgen. Körde grundtryck under membranet på wg och genom ventilen till ovansidan.
Utan ventilen kopplad laddade hx35an 1,1bar. Med ventilen kopplad och inställt lite snabbt i sprutet (finns många inställningar att testa) ställde in 300kpa och laddade då 320kpa enligt loggen. Detta med slirande koppling som va sopslut nästan.
Magnetventilen är en sån rektangulär blå/svart med 3 anslutningar som används till bla nira och autronic. den släpper ut trycket mellan ventil/wg när den inte används/påverkar trycket.

Med lite mera tester och en koppling som funkar ska detta inte vara nått problem att få fungerande som man vill.
Med en brytare för att stänga av strömmen till ventilen blir det grundladd. Sen kan man ha en switch till in i MS för att kunna byta mellan 2st olika tryckmappar, tex. 1,6 och 2+ bar...

Kan bli spännande laddtryck nästa sommar då jag i år bara åkt med pysventil!
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Vad händer om man kör enligt denna modell?
Tryck in i undre klockan taget före spjället och tryck till övre taget i kompressorhuset

(har ritat om en modell från herr dgyldmark)
Bild

Jag önskar bästa respons eftersom jag ska köra bana med bilen. Så kanske är nr:3 enda alternativet?
Dumpventilerna bör väl se till att det inte blir 3 bar i tryckrören under ett gasuppsläpp, så vad är det som kan strula med denna setup?

Bild


Sen tänkte jag styra det hela med mitt DTA E48, och PWM.
Hittade denna sida i DTAt, så man kan antingen köra laddtryck Vs var, eller köra varv och TPS, det vill jag göra om man kan få det att funka.
Måste bli sjukt mycket mer lättkört om man bestämmer laddtrycket (mellan givna gränser) med gaspedalen?
Bild

Motorn osv kortfattat är:
Smidd M20B25 på 2,7 liter och Sc6162 ar,63 turbo, förväntas få runt 500-550rwhp (enligt PPF som testat nära identisk setup)
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Så vidt jeg vet kjørte F1 bilene med Air-injectors og dette er realtivt vanlig å bruke på de Cosworthmotorene som bygges i England.
Jeg har sett for meg at man kan styre disse med f.eks. en MF2.
http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html

For seriøs drag racing er nok dette det mest effektive:
http://www.bigccracing.com/shop/product ... product=76
HansM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 09, 2008 2:57 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av HansM »

Bild

Vad tror ni om dom här bilderna?

Bild 1. Den svarta fyrkanten är en vanlig tryckregulator för pneumatik. Med denna borde jag kunna ställa laddtrycket innifrån kupen. Samma respons som när man bara kopplar wg undersida till turbons utlopp.

Fördelen med en tryckregulator i stället för pys borde vara att den ger samma tryck på ovansidan på wg ända till rätt laddtryck är uppbyggt?


Bild 2. Den röda fyrkanten är en elektriskt styrd ventil som väljer när tryck till undersidan på wg ska tas före eller efter spjell. på så sätt borde man få maximal respons, men kunna undvika att bygga extrema tryck och värme i ic och tryckrör och därmed höga avgasmottryck.

Ventilen styrs av motorns styrsystem.

Den svarta fyrkanten är även här en tryckregulator för att reglera max tryck.


Bild 3. Tanken med denna inkopplingen är att tryckfallet över ic ska ge ett högre tryck på ovansidan i wg tills tryckregulatorn har nått max tryck, och därmed få bättre respons.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Uppar denna gamla tråd!

Vad tror ni om dessa lösningar av laddtrycksstyrning? Är tänkt att användas på en skoter så responsen är ganska viktig!

Jag har en Greddy profec Bspec (PimP japan trimgrej) Elektronisk laddtrycksstyrning som styr magnetventilen


(Lånade ursprungsbilder av dgyldmark)
Bild


Bild

Vet inte om det funkar men har fått för mig att om man sätter Tryckslangen till Wg:n efter spjället så kan man använda vaccumet som blir när man släpper gasen till att hålla Wg:n stängd när man släpper gasen, Vilket kan vara uppskattat på en skoter då det "pumpgasas" bra mycket mer än med en bil!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Att ta en 3-vägs magnetventil och kör såhär då ?

Bild


När den inte lägger laddet på undersidan, så lägger den laddet på ovansidan istället, kanske kan bli lite ostabilt ladd ?
Självklart PWM styrt.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det går inte, du måste ha någonstans för luften att ta vägen när ventilen slår om.

Som det är på bilden ligger trycket kvar på uppsidan när ventilen slår om till undersidan tex.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

j björk skrev:Det går inte, du måste ha någonstans för luften att ta vägen när ventilen slår om.

Som det är på bilden ligger trycket kvar på uppsidan när ventilen slår om till undersidan tex.
Altså, om det är som jag tror ventilen ser ut, så blåser man in luft i anslutning 1, vid 0% pwm så blåser allt ut ur anslutning nr 2, vid 100% går all luft ur genom anslutning nr3. vid 20% går 80% av luften till anslutning nr 2 och 20% till anslutning nr 3. Sen reglerar den steglöst däremellan.
Då borde det funka precis som jag vill ?
Erik Englund

Dahlbäck Racing
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Mjo men om du har ett helt slutet system med en ventil som fördelar trycket kan det ju inte evakuera någonstans när det ska reglera.

VId 50% pwm kommer den att ha samma öppettid för både 2&3 och eftersom det inte finns någonstans för trycket att ta vägen så kommer den ju aldrig att reglera åt nått håll eftersom du bygger upp samma tryck på bägge sidor
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar