Typ av laddtrycks styrning i F1?

Diskussioner för erfaret folk
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

joby: precis så, och då kunna ställa det högre laddtrycket smidigt utan att få regleringsproblem.

2-3 tiondelar fördröjning från det man sopar i knappen tills den laddar fullt.
Dock blir det svårt att reglera vid olika spjällägen och olika varvtal, men stabilt och bra blir trycket.
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

ja tänkte inte på pvm styrningarna nu hur man bör fixa me slangar å den biten till wg å turbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är bara att göra en slanganslutning på röret efter turbon.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

dgyldmark skrev:Bild


Dessa har jag provat, Funderar skarpt på om man skulle börjat mixtra med spjäll före turbon isf dump.

Man märker att dumpen är rätt avgörade, Både den styrande ytan och fjäder.
DU menar då att styra wastegaten på liknande sätt som dumpen är styrd idag? Att den öppnar vid vakum å sen på tryck motarbetar avgastrycket? Låter intressant. Men den sak jag inte får ihop är hur du tänkt dig med oljan som du förmodligen kommer verkligen suga ur ditt lagerhus till turbon. Lär rycka snyggt efter den bilen.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Förstår inte din fråga riktigt, presicera den aningen. btw köpte på mig ca 200L pneumatik delar, här ska det labbas
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
helt klart intresant, återkom när du testat...
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.

Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Ken-1 skrev:
tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.

Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
Tack! glömde detta helt. Men då kommer fortfarande trycket på ovansidan ha ett fast förhållande till kraften som vill trycka upp den från ventilens sida. Känns som att man borde kunna få stabilare laddtryck än att ha det kopplat till vanligt laddtryck där delta mottryck o laddtryck ändras. Aja.. teorier är inte så kul.. ska prova det iaf ;) (förhoppningsvis uppstart om ca 1v, sen lite småmeck)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Morten VJ
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons feb 01, 2006 5:50 pm

Inlägg av Morten VJ »

tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
En SAAB 99 Turbo. har denna typ wastegate.
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Skulle nån kunna vara vänlig och förklara vad den där rektangeln med en pil eller va det är igenom sig ska föreställa för nått???

http://i134.photobucket.com/albums/q94/ ... ar_gif.gif
En dålig dag är en dag det med
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

En magnetventil
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

j björk skrev:En magnetventil
inte nödvändigtvis. symbolen kan väll lika gärna vara en vanlig reglerbar ventil dvs en manuel
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Och den ventilen leder sedan vart??
En dålig dag är en dag det med
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

på dem bilderna ovan så leder dem ingetsnatn utan bara släpper ut tryck i det fria
Skriv svar