Typ av laddtrycks styrning i F1?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
DU menar då att styra wastegaten på liknande sätt som dumpen är styrd idag? Att den öppnar vid vakum å sen på tryck motarbetar avgastrycket? Låter intressant. Men den sak jag inte får ihop är hur du tänkt dig med oljan som du förmodligen kommer verkligen suga ur ditt lagerhus till turbon. Lär rycka snyggt efter den bilen.dgyldmark skrev:
Dessa har jag provat, Funderar skarpt på om man skulle börjat mixtra med spjäll före turbon isf dump.
Man märker att dumpen är rätt avgörade, Både den styrande ytan och fjäder.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
helt klart intresant, återkom när du testat...tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
Tack! glömde detta helt. Men då kommer fortfarande trycket på ovansidan ha ett fast förhållande till kraften som vill trycka upp den från ventilens sida. Känns som att man borde kunna få stabilare laddtryck än att ha det kopplat till vanligt laddtryck där delta mottryck o laddtryck ändras. Aja.. teorier är inte så kul.. ska prova det iaf (förhoppningsvis uppstart om ca 1v, sen lite småmeck)Ken-1 skrev:Då borde det vara samma area på ovansidan av membranet till wg:n som arean på ventilen i wastegaten. Membranet är tyvärr (lyckligtvis) alltid mycket större.tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
Så det kommer att kräva lite tankearbete innan detdär funkar.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
En SAAB 99 Turbo. har denna typ wastegate.tobiasw skrev:Tror jag funderat fram precis hur jag ska göra med mina WG... iaf prova =)
Det jag vill åt är att övertrycket i grenröret inte ska tjuvöppna mini WG och det är ju laddtrycket jag vill styra.
Därför tänkte jag koppla avgasmottryck från grenröret till den övre delen på WG:arna. Då helt plötsligt är det fritt fram att styra lyftet på ventilen med en enkel magnetventil och även om mottrycket lever om å har sig så kniper WG:arna ihop lika mkt. OCH då får man justera laddtrycket, inte laddtrycket i förhållande till mottrycket... (tycker det borde funka iaf)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
- Ort: Östersund/Trångsviken
Skulle nån kunna vara vänlig och förklara vad den där rektangeln med en pil eller va det är igenom sig ska föreställa för nått???
http://i134.photobucket.com/albums/q94/ ... ar_gif.gif
http://i134.photobucket.com/albums/q94/ ... ar_gif.gif
En dålig dag är en dag det med