Typ av laddtrycks styrning i F1?
Ok, jo det är klart.
Men i princip är det inget problem att paralellkoppla så många som behövs för att få tillräckligt flöde.
Ritade en bild. Som jag skrev i bilden bör funktionen hos PWM-ventilerna inverteas så att ena öker trycket i klockan när andra minskar. Då kan styrningen reglera mellan max öppnande och max stängande kraft.
Elekriskt/pneumatiskt enligt detta så sitter begränsningarna enbart i databoxens styrprogram.
Men i princip är det inget problem att paralellkoppla så många som behövs för att få tillräckligt flöde.
Ritade en bild. Som jag skrev i bilden bör funktionen hos PWM-ventilerna inverteas så att ena öker trycket i klockan när andra minskar. Då kan styrningen reglera mellan max öppnande och max stängande kraft.
Elekriskt/pneumatiskt enligt detta så sitter begränsningarna enbart i databoxens styrprogram.
Man vinner inget på att styra dom var för sig eftersom det är difftrycket som är intressant. Man styr dom så att ena ökar när andra minskar. Att invertera den elektriska signalen till ena ventilen kan man enkelt göra med ett par transistorer i en liten låda mellan 'databoxen' och PWM-ventilerna. Man är då även säker på att inte överlasta utgången på databoxen om man skulle paralellkoppla flera PWM-ventiler för snabbare styrning.
Detta skulle alltså funka på vilken 'databox' som helt som har utgång för att PWM-styra laddtryck.
Detta skulle alltså funka på vilken 'databox' som helt som har utgång för att PWM-styra laddtryck.
Jo, men jag har läst på mrm:s hemsida att man inte skulle använda den stora modellen.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jakten efter lämpliga ventiler är alltså problemet, och dessutom sådana som är lämpliga för pulsviddsmodulering (PWM). Ingen som känner till några industri-ventiler som skulle fungera?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag vet inte hur bra dom är men priset är rätt iallafall.
SAAB 9-3
Trionic 7
1998-
375 kr
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... iler.shtml
SAAB 9-3
Trionic 7
1998-
375 kr
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... iler.shtml
Denna ser ju mer industrimässig ut.
$100
http://www.perrinperformance.com/produc ... ategory=37
En annan
$90
http://www.grdstore.com/prodrive-3port- ... -2793.html
Apexi
http://paulr33.skylinesaustralia.com/do ... fc-faq.htm
$100
http://www.perrinperformance.com/produc ... ategory=37
En annan
$90
http://www.grdstore.com/prodrive-3port- ... -2793.html
Apexi
http://paulr33.skylinesaustralia.com/do ... fc-faq.htm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
Emil, hur menar du?
Om man bara kan styra från och till, måste man väl få rätt svajigt laddtryck?
Visst, det beror ju på hur fort man kan slå till och från, det är ju det man gör med pwm också, men då går det ju rätt fort..
Om man bara kan styra från och till, måste man väl få rätt svajigt laddtryck?
Visst, det beror ju på hur fort man kan slå till och från, det är ju det man gör med pwm också, men då går det ju rätt fort..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Emil, förstår jag rätt?
Du har laddtryck till undre porten som 'vanligt' och atmosfärstryck i övre. Detta ger grundtryck.
Du kan även via en solenoid sätta ett fast reglerat övertryck i övre porten och det höjer laddtrycket motsvarande.
Alltså en strömbrytare som växlar mellan för t.ex. 0.8 och 1.5 bar laddtryck.
Du har laddtryck till undre porten som 'vanligt' och atmosfärstryck i övre. Detta ger grundtryck.
Du kan även via en solenoid sätta ett fast reglerat övertryck i övre porten och det höjer laddtrycket motsvarande.
Alltså en strömbrytare som växlar mellan för t.ex. 0.8 och 1.5 bar laddtryck.