Typ av laddtrycks styrning i F1?

Diskussioner för erfaret folk
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ok, jo det är klart.

Men i princip är det inget problem att paralellkoppla så många som behövs för att få tillräckligt flöde.

Ritade en bild. Som jag skrev i bilden bör funktionen hos PWM-ventilerna inverteas så att ena öker trycket i klockan när andra minskar. Då kan styrningen reglera mellan max öppnande och max stängande kraft.

Elekriskt/pneumatiskt enligt detta så sitter begränsningarna enbart i databoxens styrprogram.

Bild
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Detta är ju verkligen någon ting att satsa på. Har du en aning om någon separat box man kan styra dessa med? Kör gammalt E6K, Det fina hade ju vart om man hade haft en 3d mapp till varje ventil.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Man vinner inget på att styra dom var för sig eftersom det är difftrycket som är intressant. Man styr dom så att ena ökar när andra minskar. Att invertera den elektriska signalen till ena ventilen kan man enkelt göra med ett par transistorer i en liten låda mellan 'databoxen' och PWM-ventilerna. Man är då även säker på att inte överlasta utgången på databoxen om man skulle paralellkoppla flera PWM-ventiler för snabbare styrning.

Detta skulle alltså funka på vilken 'databox' som helt som har utgång för att PWM-styra laddtryck.
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Inga problem att få stabila laddtryck med PWM styrda magnetventiler även med stora WG:s. Kanske måste välja större ventil bara, tex Autronic har 2 storlekar.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, men jag har läst på mrm:s hemsida att man inte skulle använda den stora modellen.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jakten efter lämpliga ventiler är alltså problemet, och dessutom sådana som är lämpliga för pulsviddsmodulering (PWM). Ingen som känner till några industri-ventiler som skulle fungera?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag vet inte hur bra dom är men priset är rätt iallafall.

SAAB 9-3
Trionic 7
1998-
375 kr

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... iler.shtml

Bild
///Peter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jan 10, 2008 1:50 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av ///Peter »

Subaru´s motorsportsavdelning har en 3 ports solenoid som tydligen skall funka väldigt bra, i nivå med autronics egen iaf. Är inte så dyr heller, vet inte vad den kostar i sverige men i japan kostar den ca 350:- och känns betydligt mer ordentlig och "heavy duty" än saab´s som kostar ungefär samma.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

någon som har någon idee om hur de ska funka på en diesel ?
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det jag provat mest är att ha en icke-pwmande ventil till översidan wastegaten, genom en tryckregulator. där verkar inte storleken ha särskilt mkt betydelse, dubbla 60mm wastegate med en liten boschventil, och laddtrycket kommer precis som gubben i lådan när man drar igång magnetventilen..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Emil, hur menar du?
Om man bara kan styra från och till, måste man väl få rätt svajigt laddtryck?
Visst, det beror ju på hur fort man kan slå till och från, det är ju det man gör med pwm också, men då går det ju rätt fort..
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Emil, förstår jag rätt?

Du har laddtryck till undre porten som 'vanligt' och atmosfärstryck i övre. Detta ger grundtryck.

Du kan även via en solenoid sätta ett fast reglerat övertryck i övre porten och det höjer laddtrycket motsvarande.

Alltså en strömbrytare som växlar mellan för t.ex. 0.8 och 1.5 bar laddtryck.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

BMW_pelaren^^ skrev:någon som har någon idee om hur de ska funka på en diesel ?
Det lär väl funka lika. Det är ju inget motorvakum inblandat i PWM-styrningen.
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

j björk skrev:Jo, men jag har läst på mrm:s hemsida att man inte skulle använda den stora modellen.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Den kräver en stor WG för att funka bra.
Skriv svar