Val av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Val av turbo

Inlägg av Berra »

Jag är i byggartagen och funderar lite på vilken snurra jag skall välja, därför undrar jag vad expertisen rekommenderar?

Har precis blivit lycklig ägare till en 240 -75 och den skall utrustas med en motor enligt följande recept.

Eftersom jag är en god elev i Jens Turboskola så blir bottendelen naturligtvis B23 med M-stakar o.s.v kolvarna blir om jag får tag i fräsha original smidda ifrån B23ET annars får jag köpa andra smidda.
Topplock blir en milt portat 531 med H-kam.
Sprut/tändning Blir nog ett Prospark, insug blir runners med hemknåpat plenum osv.
Effekten Jag siktar på är 400+ eller låt oss vara mer exakta och säga 450hk.

Jag tar tacksamt emot råd och ideér vad gäller motorn i övrigt men framförallt vilken turbo skulle du välja och varför.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

jag har aldrig hört att b23et skulle ha smidda stakar däremot har dom ju smidda kolvar standard,vidare sen tror jag h-cammen e lite vass för turbobruk,däremot k-cam med ställbart drev ska funka bra uppemot 450hk,men jag ska inte säg att det inte går å köra med h-cam,jag bara lyssnar till vad ttr(jompa å stefan) gjorde när dom byggde turbocontainern...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

H och K-kammen är mycket lik varandra och ingen är för vass om man har ett fint grenrör och tillräckligt stor turbo, snarare lite för snäll, för ca 2200 kr får du en mycket bättre kam. För att kunna utvinna 450 hk ur din motor behövs en turbo med ca 53-57mm inlopp, och ca 65mm ut. Det kan va en HX40, T04B V2 , T04E trim 50, eller GT37. hur avancerat grenrör ska du bygga?
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Hmmm det låter ju intressant, har du möjlighet att få fram en sådan kam?
Vilka värden har den om det är officiellt vill säga?
Hur påverkar den egenskaperna effektkurva osv?

Ja grenrör var det ja... jag har förstått att det finns oerhört mycket att vinna i ett "riktigt" grenrör inte minst av det som du tog upp i del2 av TT-hörnan.
Jag var nyligen i kontakt med en välrenommerad turbo service/leverantör av aggregat till b.l.a svenska rallycrosseliten enligt han så skulle ett portat 940 grenrör funka bra och han föreslog samtidigt en snurra som var en hybrid på 03/04 nånting... eller var det 04/03 ?Bytesagg balanserat o klart för drygt 8 loppor.
Men varför kompromissa? tyckte det lukta som nått gammalt Grupp A recept.
Går det att få hjälp med en ritning, lite riktlinjer eller ännu bättre ett färdigt rör som skulle funka bättre än ett portat 940 rör eller duger 940 röret bra?
Helst ett som inte är radikalare än att det får plats under huven :wink:

Oj det vart mycket på en gång :)

Hälsningar Berra.
P.s Tack för en kanon site!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Som jag skrev i teori del 2 så gillar jag inte orginal grenrör eller hybrid turbosar med mycket avgastryck, ska du ha 450hk så ska du inte köra med gamla T3 grejor. Kamaxeln beror som sagt på grenrör, topp & turbo.
Jag skulle rekommendera ett MadMagnus grenrör (jag kan ringa och höra om han har något färdigt) med en stor diesel turbo 53-57 mm in, 65mm ut. Portad topp med större avgasventiler, och en kamaxel med ca 300 grader dur, 12 mm lyft, 112 grader nockvinkel. (jag kan nog fixa fram kamaxeln)
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Jag skall upp till Åsele om någon dag och hämta mitt race objekt (242-75) ligger inte Åsele i närheten av Sävar?
Det skulle vara kul att träffas eller kanske låta nån kam eller rör byta ägare om det inte blir för kort varsel att leta rätt på grejorna?

Jag har nu lagt till min E-mail i profilen så du kan väl slänga iväg ett mail om "när var hur".
Du vet inte nån som har ett passande aggregat som ligger å skräpar oxå?
Du nämde "en stor diesel turbo 53-57mm in 65mm ut" har jag fattat rätt att du menar turbindiametrarna?

mvh Berra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sävar ligger 1.5mil norr om UMEÅ, ring före om du kommer så får vi prata 090 50209. jag menar ingångs hålets dim och avgas hålet .
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Inlägg av Fredrik Andersson »

Åsele ligger ca:20mil ifrån.... ungefär.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Nu har jag varit å hämtat volvon i Åsele, tyvärr han jag inte med svängen till Sävar :(
Jag har fått nys om en HX40 med 61mm inlopp och 65mm ut (avgashus 19) samt en GT37 med 57mm in och 62mm ut vilken skulle passa mig bäst :?:

Jens har du hört med Madmagnus om röret hade han något färdigt? undrar även över kammen vi snackade om, är på g nu hehe stålarna bränner i fickan... :lol:
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

jag är ev. intresserad av en ny turbo, kan köpa den du inte ska ha :D
vad är det för pris.
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Berra skrev:Nu har jag varit å hämtat volvon i Åsele, tyvärr han jag inte med svängen till Sävar :(
Jag har fått nys om en HX40 med 61mm inlopp och 65mm ut (avgashus 19) samt en GT37 med 57mm in och 62mm ut vilken skulle passa mig bäst :?:

Jens har du hört med Madmagnus om röret hade han något färdigt? undrar även över kammen vi snackade om, är på g nu hehe stålarna bränner i fickan... :lol:
Jag skulle välja GT snurran, det är jävligt fina aggregat med bra spooluptider mm.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

144turbo skrev:jag är ev. intresserad av en ny turbo, kan köpa den du inte ska ha :D
vad är det för pris.
Jaha här går det undan i svängarna det vart varken Gt:n eller HX:en utan en Holset H1E 55mm in & 65mm ut dimensionerad för ca: 500hp.
Skall hämta den + en 50mm wastegate på fredag!! :twisted:

144 Turbo hör med Bäckis eller Danne dom har aggregat hemma nu.
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=131087
eller
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=130992
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:Som jag skrev i teori del 2 så gillar jag inte orginal grenrör eller hybrid turbosar med mycket avgastryck, ska du ha 450hk så ska du inte köra med gamla T3 grejor. Kamaxeln beror som sagt på grenrör, topp & turbo.
Jag skulle rekommendera ett MadMagnus grenrör (jag kan ringa och höra om han har något färdigt) med en stor diesel turbo 53-57 mm in, 65mm ut. Portad topp med större avgasventiler, och en kamaxel med ca 300 grader dur, 12 mm lyft, 112 grader nockvinkel. (jag kan nog fixa fram kamaxeln)
hur är responsen i en sådan motor som "bara" är på 2,3 liter?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

berra ring i helgen så får vi prata ut om turbo grenrör och camen 090 50209 eller 070 2228281
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan jag hör att du aldrig har åkt en riktig stor turbo bil som fungerar. responsen är bättre än på an std 940 lågtryckare med så litet agregat blir allt bara FEL FEL FEL.... Man flyttar därimot upp varvtals rigistret till ca 4500-8500. jämför gärna med en sug yamaha R1 om du trycker fullt vid 1800 rpm på en hög växel händer det heller ingentinng men över 7000rpm är responsen grym!!
Skriv svar