Lite hjälp med kamval och ev insugslängd

Diskussioner för erfaret folk
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Lite hjälp med kamval och ev insugslängd

Inlägg av MantaTIC »

Håller på att så smått uppgradera turbo Mantan. I dagsläget lämmnar den hyffsat med mos men är säker på att det finns mer att hämta med enkla medel och därför vänder jag mig till er här på forumet, verkar som om det finns otroligt mycket kunnigt folk här.

Som den är uppsatt nu vänder effektkurvan vid 6000rpm vilket ju är på tok för lågt. Vill ju inte att den ska börja vända förens 7000-7500.

Lite info om topp, insug, grenrör och turbo vilket väl är det väsentligaste. Kam värden har jag inte tyvärr..

2.0 xr2e stomme 45/40 ventiler portad av grottis nån gång på 90-talet tror jag. Flädes data har jag inte just nu men ska flödas i slutet på februari om det inte finns nån här som ev kan hjälpa till med det innan.

4-2 grenrör, utv mått 42mm (har för mig det var ca 37mm inv). avgas kanal inkl topp fram till turbon ligger mellan 55-62cm.

Har kört med orginalinsug den kanalen blir ca 38cm inkl topp. (Kanske borde vara kortare för mera varv? Tips på längd?)

Turbon är en HX50 med 68mm IN och ca 78mm ut #22 hus 2bar ladd.

Vad mer vill ni veta??

Tacksam för eran hjälp.

Mvh Niko
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Motorn är en Opel Cih på 2 liter, 96mm borr och std slag 69,8mm tror jag. Köres endast som street/strip bil. TH400 automat om det har betydelse.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kamdata är ju ganska avgörande i sammanhanget, kan du uppskatta värdena åtminstånde? :)
Bild
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Vill ju ha hjälp med ny kam. Den som sitter i idag är märkt Nisse hedlund och Turbo 112grader nockvinkel vet jag säkert. Tror det var hyfsat snälla "gat" profiler. Har även för mig att det var olika profiler på insug och avgas.. Kan mäta upp den samtidigt som toppen ska flödas. Mäter man då med 0.30 ventilspel som det ska vara eller finns det nåt annat mått som gäller på dessa kammar??
Senast redigerad av MantaTIC den sön feb 17, 2008 3:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Angående insugslängd. Tittar man på rally motorer får jag inugskanalen till omkring 28-30cm. Är det en lämplig läng att satsa på eller ska jag åka vidare med orginalinsuget med då 38cm lång kanal?
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Har mätt lite på kammen.. Olika bascirkel på insug och avgas, varför??

Med 1.45 i utväxling på vippan (std) och 0.30mm ventilspel lyfter den på insug 11,155mm och på avgas 11,735mm. Ganska lite med andra ord.
Kan man mäta durationen själv på nåt sätt utan special verktyg?
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Har beställt ny kam nu får se hur det artar sig i sommar..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Originalinsuget borde strypa den portade toppen ganska rejält. Är insuget portat? Har du några bilder? Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

försök kolla upp värdena längst upp i denna bild så kan vi räkna lite i pipe max.


Bild
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Inlägg av sylta nr1 »

Stämmer det att ventilspelet .050 är lika med 1,27mm?
Varför så mycket spel isåfall eller brukar det vara så mycket spel på amerikanska grejer eller kan dom inte tillverka bladmått / motorer med bättre toleranser?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

sylta nr1 skrev:Stämmer det att ventilspelet .050 är lika med 1,27mm?
Varför så mycket spel isåfall eller brukar det vara så mycket spel på amerikanska grejer eller kan dom inte tillverka bladmått / motorer med bättre toleranser?
nä det är inget körspel utan en amerikansk standard för att mäta duration.
det för att få en lite rättvisare jämförelse.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

VE har jag ingen koll på

Borr: 96mm 3.779"
Slag: 69.8mm 2.748"
Vevstake C-C 134mm 5.275"
Cylindrar 4
Peak HP rpm 7500
Compression förh ~7.3:1

INSUG

ventil 1
storlek ca 41mm 1.625"
skaft 8.66mm 0.341" flo cut steam

AVGAS

ventil 1
storlek ca 46mm 1.811"
skaft 8.66mm 0.341" straight steam

Har inte fått kammen än så jag har inget kamkort men det här vet jag:
TG75T 109grader nockvinkel. 288grader duration IN/UT 13.13mm lyft. vet ej om det är vid .050" durationen är angiven. Ska rota fram värdena på gamla kammen så får vi se hur den var.. Den sitter i sommarglidaren nu.

Hur postar jag bilder??
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Bild

Bild
Ett insug jag byggt tidigare, Tänkte mig ett nytt fast snyggare.
Bild

Bild
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Gamla kammen: mätt vid .050

INTAKE

Valve opening - 18.4 btdc
lobe center - 102.8 atdc
valve closure - 43.2 abdc
duration - 241.6 crank deg
max cam lift - .32433 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .4745 in
lobe area - 27.54 in * deg

EXHAUST

Valve opening - 59.9 bbdc
lobe center - 102.8 btdc
valve closure - 16.4 atdc
duration - 256.2 crank deg
max cam lift - .33555 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .49133 in
lobe area - 30.85 in * deg

Blev nåt konstigt med nockvinkeln, den här gången blev det 106.8 cam deg vilket inte lär stämma. Förra gången blev det 112 men det pappret har jag slarvat bort. Valve overlap blev 34.7 crank deg vilket inte lär stämma heller. Kan några andra värden påverkas av detta fel tro?
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av MantaTIC »

Bild


intercoolern är numera bytt då den hära läckte. 408.7hk på driven vid 6000rpm denna bromsning.
Skriv svar