Lite hjälp med kamval och ev insugslängd
Lite hjälp med kamval och ev insugslängd
Håller på att så smått uppgradera turbo Mantan. I dagsläget lämmnar den hyffsat med mos men är säker på att det finns mer att hämta med enkla medel och därför vänder jag mig till er här på forumet, verkar som om det finns otroligt mycket kunnigt folk här.
Som den är uppsatt nu vänder effektkurvan vid 6000rpm vilket ju är på tok för lågt. Vill ju inte att den ska börja vända förens 7000-7500.
Lite info om topp, insug, grenrör och turbo vilket väl är det väsentligaste. Kam värden har jag inte tyvärr..
2.0 xr2e stomme 45/40 ventiler portad av grottis nån gång på 90-talet tror jag. Flädes data har jag inte just nu men ska flödas i slutet på februari om det inte finns nån här som ev kan hjälpa till med det innan.
4-2 grenrör, utv mått 42mm (har för mig det var ca 37mm inv). avgas kanal inkl topp fram till turbon ligger mellan 55-62cm.
Har kört med orginalinsug den kanalen blir ca 38cm inkl topp. (Kanske borde vara kortare för mera varv? Tips på längd?)
Turbon är en HX50 med 68mm IN och ca 78mm ut #22 hus 2bar ladd.
Vad mer vill ni veta??
Tacksam för eran hjälp.
Mvh Niko
Som den är uppsatt nu vänder effektkurvan vid 6000rpm vilket ju är på tok för lågt. Vill ju inte att den ska börja vända förens 7000-7500.
Lite info om topp, insug, grenrör och turbo vilket väl är det väsentligaste. Kam värden har jag inte tyvärr..
2.0 xr2e stomme 45/40 ventiler portad av grottis nån gång på 90-talet tror jag. Flädes data har jag inte just nu men ska flödas i slutet på februari om det inte finns nån här som ev kan hjälpa till med det innan.
4-2 grenrör, utv mått 42mm (har för mig det var ca 37mm inv). avgas kanal inkl topp fram till turbon ligger mellan 55-62cm.
Har kört med orginalinsug den kanalen blir ca 38cm inkl topp. (Kanske borde vara kortare för mera varv? Tips på längd?)
Turbon är en HX50 med 68mm IN och ca 78mm ut #22 hus 2bar ladd.
Vad mer vill ni veta??
Tacksam för eran hjälp.
Mvh Niko
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Vill ju ha hjälp med ny kam. Den som sitter i idag är märkt Nisse hedlund och Turbo 112grader nockvinkel vet jag säkert. Tror det var hyfsat snälla "gat" profiler. Har även för mig att det var olika profiler på insug och avgas.. Kan mäta upp den samtidigt som toppen ska flödas. Mäter man då med 0.30 ventilspel som det ska vara eller finns det nåt annat mått som gäller på dessa kammar??
Senast redigerad av MantaTIC den sön feb 17, 2008 3:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
försök kolla upp värdena längst upp i denna bild så kan vi räkna lite i pipe max.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
nä det är inget körspel utan en amerikansk standard för att mäta duration.sylta nr1 skrev:Stämmer det att ventilspelet .050 är lika med 1,27mm?
Varför så mycket spel isåfall eller brukar det vara så mycket spel på amerikanska grejer eller kan dom inte tillverka bladmått / motorer med bättre toleranser?
det för att få en lite rättvisare jämförelse.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
VE har jag ingen koll på
Borr: 96mm 3.779"
Slag: 69.8mm 2.748"
Vevstake C-C 134mm 5.275"
Cylindrar 4
Peak HP rpm 7500
Compression förh ~7.3:1
INSUG
ventil 1
storlek ca 41mm 1.625"
skaft 8.66mm 0.341" flo cut steam
AVGAS
ventil 1
storlek ca 46mm 1.811"
skaft 8.66mm 0.341" straight steam
Har inte fått kammen än så jag har inget kamkort men det här vet jag:
TG75T 109grader nockvinkel. 288grader duration IN/UT 13.13mm lyft. vet ej om det är vid .050" durationen är angiven. Ska rota fram värdena på gamla kammen så får vi se hur den var.. Den sitter i sommarglidaren nu.
Hur postar jag bilder??
Borr: 96mm 3.779"
Slag: 69.8mm 2.748"
Vevstake C-C 134mm 5.275"
Cylindrar 4
Peak HP rpm 7500
Compression förh ~7.3:1
INSUG
ventil 1
storlek ca 41mm 1.625"
skaft 8.66mm 0.341" flo cut steam
AVGAS
ventil 1
storlek ca 46mm 1.811"
skaft 8.66mm 0.341" straight steam
Har inte fått kammen än så jag har inget kamkort men det här vet jag:
TG75T 109grader nockvinkel. 288grader duration IN/UT 13.13mm lyft. vet ej om det är vid .050" durationen är angiven. Ska rota fram värdena på gamla kammen så får vi se hur den var.. Den sitter i sommarglidaren nu.
Hur postar jag bilder??
Gamla kammen: mätt vid .050
INTAKE
Valve opening - 18.4 btdc
lobe center - 102.8 atdc
valve closure - 43.2 abdc
duration - 241.6 crank deg
max cam lift - .32433 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .4745 in
lobe area - 27.54 in * deg
EXHAUST
Valve opening - 59.9 bbdc
lobe center - 102.8 btdc
valve closure - 16.4 atdc
duration - 256.2 crank deg
max cam lift - .33555 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .49133 in
lobe area - 30.85 in * deg
Blev nåt konstigt med nockvinkeln, den här gången blev det 106.8 cam deg vilket inte lär stämma. Förra gången blev det 112 men det pappret har jag slarvat bort. Valve overlap blev 34.7 crank deg vilket inte lär stämma heller. Kan några andra värden påverkas av detta fel tro?
INTAKE
Valve opening - 18.4 btdc
lobe center - 102.8 atdc
valve closure - 43.2 abdc
duration - 241.6 crank deg
max cam lift - .32433 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .4745 in
lobe area - 27.54 in * deg
EXHAUST
Valve opening - 59.9 bbdc
lobe center - 102.8 btdc
valve closure - 16.4 atdc
duration - 256.2 crank deg
max cam lift - .33555 in * utv i vippan 1.45
net valvelift - .49133 in
lobe area - 30.85 in * deg
Blev nåt konstigt med nockvinkeln, den här gången blev det 106.8 cam deg vilket inte lär stämma. Förra gången blev det 112 men det pappret har jag slarvat bort. Valve overlap blev 34.7 crank deg vilket inte lär stämma heller. Kan några andra värden påverkas av detta fel tro?