Volvo vitmotor B6254

Diskussioner för erfaret folk
fika
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 27, 2008 2:25 pm

Volvo vitmotor B6254

Inlägg av fika »

Hej!
Ny här på forumet :)
Har precis införskaffat mig en volvo 6a B6254.
Tröttnat på dem röda motorerna och vill ge mig på något annat helt enkelt. 8)

Någon som är påläst om dem här motorerna?
Tanken är att överladda. Stakarna, va brukar man köra för effekt innan man bör byta. Har hört att det är grövre stakar i dem senare motorerna det vill säga efter 95- och framåt. Samma som s80 T6?
Kolvar? Finns vissa som byter till t5:ans? När smälter orginal kolvarna bort? Mkt gods i dem så att det går att svarva ner för att få kompet rätt?
Toppen, flöden? Flödestester är intresant :P
Ja jag vill helt enkelt ha lite tipps o trix av någon som sitter på lite information.
Alla svar som kan ge mig lite svar är bra :D
Tack på förhand
Mvh P
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Polaren har överladdat denna motorn fast 3,0 (83mm borr). Han kompsänkte genom mellanlägg o dubbla toppackningar. Kompförhållande på 8,5:1 samma som T5.

Stakarna kommer ifrån parner, likaså kolvarna (venoila).

Sitter dubbla 16T-agg och han klämmer väl ur kanske 400hk som det är nu, med helt orginal tändning o bara justerad soppa/lambda och 1.15kg laddtryck på orginal topp.

Vad jag har hört på vitsexan så är det 6ans cylle som spricker, den svaga länken. Sen har man det generella problemet med vitmotorerna att foderna spricker, förr eller senare..

Vevhuset är också en svag länk, där fräser man upp fönsterna mellan cylindrarna för att utjämna trycket/få bort övertrycket enklare.

T5-kolvarna pallar runt 5-600hk om man kör med en fet blanding och det får absolut inte gå snålt då smälter man kolven direkt.

Det är väl ungefär den informationen jag kan lämna..

Jag har själv byggt en vitfemma och det finns en tråd med kanske lite matnyttig information eftersom det är liknande konstruktion.
fika
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 27, 2008 2:25 pm

Inlägg av fika »

Tackar för din information.....
Mer önskas :D
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Nu hör väll inte detta till avancerad motorteknik direkt men.. I vart fall så är de ju just pga foder som spricker och får svampform upptill som man väljer ett 2.5-blocket före ett 3-litersblock. Å i den vevan för att behålla så mycket utav 3-litarens förutsättningar med längre slag och de högre lyftande kammar, och iokmed den modifieringen så faller 850 2.3 turbo-kolvarna som handen i hansken så dem i 850-motorn går under samma förutsättningar med borr och slag å på de med liknande ventiluttag å som ett brev på posten med lägre komp.

Sen så angående att svarva i en gjuten kolv käns väll lite sådär. I vart fall va jag antar med tanke på sprödhet osv..
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
fika
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 27, 2008 2:25 pm

Inlägg av fika »

Jo så sant.....
Tanken är väl att jag ska försöka komma över 3 liters veven och stroka upp till 2,8 l samt få tag på kammar från 3 litersmotor för att just få lite bättre lyft som redan sagt.
Får väl ta och börja riva i skiten idag...
Tack o hej
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant med lite info om vit motorn volvos.

själv har jag inte mycke info att komma med då jag inte trimat nån sån än.

har dock en gammal 2.5L GLT 5:a på vindan.
fika
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 27, 2008 2:25 pm

Inlägg av fika »

Jens Gustavsson skrev:intresant med lite info om vit motorn volvos.

själv har jag inte mycke info att komma med då jag inte trimat nån sån än.

har dock en gammal 2.5L GLT 5:a på vindan.
Ne du är ju rödblocks proffs :P
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Jens Gustavsson skrev:intresant med lite info om vit motorn volvos.

själv har jag inte mycke info att komma med då jag inte trimat nån sån än.

har dock en gammal 2.5L GLT 5:a på vindan.
Nej jens. Gör inte de heller. Du vet väll hur ordspråket lyder. ? "Vitmotor skitmotor" fan de bara flyger i bitar å ser ut som svamp i loppen å behöver bara massa "stördkrage" upptill holkkant (du vet sådan som massa sjuklingar går med runt halsen). Å på de ett evigt sprutande å flåsande hit å dit med vevhusgaser både i (vevpartit) å ur motorn. Usch då... Å just de ja, oxiderar gör dom utanpå också (alusjukan tror jag fenomenet heter, men ej säker). Läskigt värre...

Glömde iofs nämna att motorerna är fyllda/ihoplimmade med tyysen jävla småbult med (hanled=trasig) å den går att dela i fler stora klumpar än 2 å avsaknad av lösa/separata överfall. Ja de är bara läskigt jag låvar.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
fika
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 27, 2008 2:25 pm

Inlägg av fika »

sniffer skrev:
Jens Gustavsson skrev:intresant med lite info om vit motorn volvos.

själv har jag inte mycke info att komma med då jag inte trimat nån sån än.

har dock en gammal 2.5L GLT 5:a på vindan.
Nej jens. Gör inte de heller. Du vet väll hur ordspråket lyder. ? "Vitmotor skitmotor" fan de bara flyger i bitar å ser ut som svamp i loppen å behöver bara massa "stördkrage" upptill holkkant (du vet sådan som massa sjuklingar går med runt halsen). Å på de ett evigt sprutande å flåsande hit å dit med vevhusgaser både i (vevpartit) å ur motorn. Usch då... Å just de ja, oxiderar gör dom utanpå också (alusjukan tror jag fenomenet heter, men ej säker). Läskigt värre...

Glömde iofs nämna att motorerna är fyllda/ihoplimmade med tyysen jävla småbult med (hanled=trasig) å den går att dela i fler stora klumpar än 2 å avsaknad av lösa/separata överfall. Ja de är bara läskigt jag låvar.
Tack för den sista kommentaren den hjälpte mycket!
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena vad funderar du på angående vitmotorn 6an??

Har kör långlopp med en sådan, finns riktigt stadiga grejor till sånna

Går inte att jämföra med Femman, även om mkt delar är lika. Men jag kör turbo femma men i och med tänd följd som en femma har så blir vevstakar utsatta turbo mata på du!! men kolla remspännaren fram dom med gas är bra mekaniska sådär bättre att låsa dom

Hojta om du vil fråga något MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

b6254 är ett bättre block att utgå från vid turbokonvertering än b6304 då det har tjockare cylinderväggar iom mindre borr. vill man gå upp i volym så kan b6304 veven användas vilket ger 2,8 liter.

som phonic säger så är det viktigt att öppna upp fönstrena mellan cylindrarna i vevhuset (har för mig att jag läst nånstans att de är öppna på turbomotorerna). Kan se bilder på en lösning av det här:

http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... sc&start=0

Svängningsdämparen _bör_ bytas, t6:ans svängningsdämpare har en annan konstruktion och NA motorernas har orsakat ras för vissa.

Finns en del som byggt rätt intressanta byggen på vitmotorsexor,

Rikard Eklunds 240
http://turbobanditen.se/gpage23.html

Marco garvers motorspec (kräver konto)
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &sk=t&sd=a

Interssant läsning från byggtiden av Marcos motor, dock är tråden gammal så att bilderna har slutat funka.
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... highlight=

Jänkare som gillar vitmotorsexa och turbo
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=69171

http://www.ofiengineering.se/
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Om ni har tillgång till SAE-rapporter, så leta på den som heter 910010. Där visar Volvo utförligt när de kör tester på Turbo 6:a både sekventiellt och biturbo. Provbilen var en 760. En hel del cool info! Prestandasiffror o hela kitet :thumbright:

Förbaskat synd att den inte kom i produktion.
0-100 6.8sek.
Från en Volvo.
Från fabrik.
1991...
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

joo

Inlägg av calle Bengtsson »

jag gillar sexan :) har kört en långlopps bil med sexan i :) små turbos helt orginal förutom styrsystemt :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar