intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
att givaren ska hålla är inga problem, man pratar inte om några extrema tryck. dock kan ju shockvågor och sånt förekomma vid knacka. vet inte hur det påverkar.
oscilloskop finns hemma nu i alla fall. väntar fortfarnade på svar från två företag, ett i europa och ett i österike.. kanske är man för liten för att få svar när man vill köpa två - tre givare.
har dock flyttat till göteborgn nu för att plugga. så nu vet jag inte om ekonomin tillåter några större utsvävningar. men om jag får svar från någon av företagen och det finns att handla för bra pris köper jag direkt..
har dock lite svårt att avgöra vilka givare som skulle vara bra för mitt endamål för/nackdelar med piezo och optiska..
oscilloskop finns hemma nu i alla fall. väntar fortfarnade på svar från två företag, ett i europa och ett i österike.. kanske är man för liten för att få svar när man vill köpa två - tre givare.
har dock flyttat till göteborgn nu för att plugga. så nu vet jag inte om ekonomin tillåter några större utsvävningar. men om jag får svar från någon av företagen och det finns att handla för bra pris köper jag direkt..
har dock lite svårt att avgöra vilka givare som skulle vara bra för mitt endamål för/nackdelar med piezo och optiska..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Trådlyft
Blev det någonsin något av detta?
Blev det någonsin något av detta?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 9:53 am
- Ort: Strängnäs
- Kontakt:
Re: intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Ytterligare ett trådlyft; Beru har tagit fram glödstift med inbyggd cylindertrycksgivare som sitter i många nyare dieslar (t.ex. Opel ovh VW m.fl.). http://www.beru.com/download/produkte/f ... psg_en.pdf - Tittar man i PDFen så verkar de vara ganska lätta att hantera, 5V matning och linjär 0.5-4.5V signal för cylindertryck upp till 200bar. Har någon funderat på att borra ett hål i lämplig topp (eller kanske stoppa ner iställer för det extra tändstiftet i en Twinspark-topp) för att prova en sådan? De ligger på runt 1000kr på Ebay vilket torde vara ganska mycket billigare än de flesta labbgivare från typ Kistler m.fl.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Spännande! Detta borde vara riktigt intressant för er som har egen bänk. Inte så farligt pris alls på dom där Beru givarna. Men hur ska allt kopplas ihop osv.? Labba med typ, aurdino kretskort samt koda ihop ett eget mjukvaruprogram?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Helt klart nåt man kunde lägga in i bromsbänken. Men man vill ju kunna använda i alla motorer man kör bara.. Vore riktigt lyxigt att kolla cylindertryck
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Jag använde mig av optiska givare med och oscilloskop i flera år. Senare kistler-givare ihop med hyfsat kompetent loggutrustning.
Att beställa en tändstift med optiskgivare inbyggd kostar ca 15kkr. Då har man 0-5V signal ut. Rätt praktiskt för enklare användning, att slippa exciteringsspänning osv.
Men jag tittade faktiskt så sent som i förra veckan på att göra ett "billigt" system för 4cylindrar som då skulle fungera med 0-5V signal.
Problematiken är att välja rätt nivå på det hela. En aruino räcker inte till.
En raspery Pi kanske, men det lilla jag tittat på dem så tror jag att det krävs en mer optimerad mjukvara om man ska få till någon hyfsat snabb jiterfri AD och hantera den datan.
Men vem vet man kanske vaknar upp full av energi någon dag och knåpar vidare, eller om vi kan slå några kloka huvuden ihop här =)
Att beställa en tändstift med optiskgivare inbyggd kostar ca 15kkr. Då har man 0-5V signal ut. Rätt praktiskt för enklare användning, att slippa exciteringsspänning osv.
Men jag tittade faktiskt så sent som i förra veckan på att göra ett "billigt" system för 4cylindrar som då skulle fungera med 0-5V signal.
Problematiken är att välja rätt nivå på det hela. En aruino räcker inte till.
En raspery Pi kanske, men det lilla jag tittat på dem så tror jag att det krävs en mer optimerad mjukvara om man ska få till någon hyfsat snabb jiterfri AD och hantera den datan.
Men vem vet man kanske vaknar upp full av energi någon dag och knåpar vidare, eller om vi kan slå några kloka huvuden ihop här =)