WG fråga

Diskussioner för erfaret folk
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

WG fråga

Inlägg av Johan »

rosencrantz säger följande:

priset på en wg upp till 44mm är 1700kr den räcker till ca 500-550hk
och priset på en 50mm är 2000kr den räcker till ca 900-950hk.

stämmer effekten med tanke på mm? priset är väldigt billigt va?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker westgatarna verkar vara lite små för dom effekterna men dom kan nog räcka dit under vissa förhållande.( bättre att ha lite för stor än för liten). läs mer på min teori 2 avdelning. priset var helt klart OK!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Finns det någon internetadress till dom där WGárna?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Vill bara påpeka att dessa wastegate`s inte funkar bra direkt ur "kartong" som de flesta hemmabyggda wastegates. Fjädern som sitter i från början kan man slänga med en gång. :roll:

Man får laborera mycket med slaglängd och inspänningstryck på ventilen för att få den att funka bra. Prova sig fram med lite olika fjädrar beroende på laddtryck,avgasmotryck.

Om man nu är ute efter en stabil reglering ,samt en fin vridkurva.

Har lagt ned ett antal timmar i bänk för att få en sådan att funka bra.

Vridet ökade från 550nm till 710nm vid 3300 varv vid modifieringarna av wastegaten. Samt responsen ökade enormt.

mvh Ante
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

Ante - Arvika skrev:Hej!

Vill bara påpeka att dessa wastegate`s inte funkar bra direkt ur "kartong" som de flesta hemmabyggda wastegates. Fjädern som sitter i från början kan man slänga med en gång. :roll:

Man får laborera mycket med slaglängd och inspänningstryck på ventilen för att få den att funka bra. Prova sig fram med lite olika fjädrar beroende på laddtryck,avgasmotryck.

Om man nu är ute efter en stabil reglering ,samt en fin vridkurva.

Har lagt ned ett antal timmar i bänk för att få en sådan att funka bra.

Vridet ökade från 550nm till 710nm vid 3300 varv vid modifieringarna av wastegaten. Samt responsen ökade enormt.

mvh Ante
vid samma laddtryck eller?? isf hur funkar det??
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Ante: Jag har väl tänkt att åka med 2 st sådana 44mm:are till nästa år jag beställde visserligen med starkare fjäderar, men det där med slaglängden har jag inte tänkt så mycket på. Har du lust att dela med dig av dina erfarenheter lite mer exakt vad det gäller slaget?

Jonas T
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag skulle också vilja ha en liten utvärdering om vad som behöver göras med wastegaten.

Någon annan som upplevt samma sak?

Är KL-Racing WG:n bättre?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag kör med 1 st 40mm wg på min bil och laddtrycket har inte skenat för mig så det beror mycket på hur grenröret är utformat, turbostorlek m.m.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

men största skillnade på olika wastegates måste ju vara hur tidigt laddet kommer, en optimal wg håller ju tätt ända tills laddet är fullt, och sen ska den ju öppna. Istället för att börja öppna lite för tidigt med långsamare laddtryck som följd.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Men det fixar du ju med elektronisk styrning av wasegate.
Bild
ascona a
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 12, 2003 10:07 pm

Inlägg av ascona a »

jag har skaffat en wastergate gjord av rosencrantz men det sitter ingen
fjäder i den ska man bygga om den eller funkar det ändå?? det finns bara slang annslutning under och åvan membran.
Skriv svar