Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 10:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 113 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 19, 2008 2:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
Är jag dum i huvet eller kan man göra så här? :hihi:

jag satt och fundera på vart man ska skaffa starkare 22mm B18-B20 stakar men det fins inga sånna från kina iallafall och 4 st från verdi skulle sitta fint men det blir ganska dyrt och då törs man ju inte ladda på ordäntligt :) så det ända rätta då är ju att bygga egna.

M-stakarna från B23A motor har tidigare fungerat problemfritt till 600motor hk i min B20 men man skulle kanse börjat fundera på lite värre vid den effekten?

det käns ganska rätt med svets stakar på en snik motor med mycket effekt iallafall :wink:

Bild

Bild

jag svetsade med migen och en 2-3mm plåt, detta är bara ett test det kommer se bättre ut sen, kommer också att svetsa plåtar på båda sidorna.

jag tror inte man ska svetsa närmast de runda delarna både för att försöka hålla dem runda och för att inte ställa till det med onödiga späningar i profilen.


nån som vet vad som händer med matrealen?

staken kommer att svarvas upp till 24mm i änden så då blir stakens viktiga delar raka mot varandra.

skiljer det mycket mellan olika plåt kvaliter? vad rekomenderas? jag kan inte mycket i ämnet :thumbdown:

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Senast redigerad av Jens Gustavsson tis aug 19, 2008 4:53 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 2:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg: 291
Jodå!
Det var rymligt tänkade.
Som kuriosa kan jag berätta om att jag svetsade i en MC-ram en gång. Tillverkade en gigg att sätta den i så lade jag ett platt-alustång och gjorde en 30 cm lång svets läng med hela ramen. Gjorde faktiskt lika på båda sidor. Ramen fastnade i giggen. Fick slå loss den. Ramen hade blivit nästan 1 cm kortare pga svetssträngen. Mao, det var ingen bra lösning. Det blev massor med spänningar i materialet.

Är materialet i vevstaken överhuvudtaget svetsbart. På riktigt alltså.

Du måste handtera spänningarna som blir i materialet. Annars tar materialet hand om det själv under tiden du kör. DÅ är dom inte lika raka som efter att du arborrade staken.
Storändan kommer också att bli deformerad.
Köp ett stål och sätt upp i fräsmaskinen i stället. Blir väldigt mycket bättre.

Mats


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 3:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
håller nog med ovan talare. om du mäter upp den staken lär du märka att den inte är så värst rak längre-

i en riktigt budget motor så kan man nog göra så men den lär troligen inte gå måmnga mil. lär bli rätt mycket slitage på lager/bussning iom brytningen som lär bli...

är väll för övrigt gjutjärn i stakarna så svetsbarheten är ju vanligen inte så värst bra. rixken finns att svetsen spricker sen när det blir lite påfrestningar på staken...


MEN om JAG skulle göra så skulle jag nog kört i vanlig jr325 stål 2 eller 3mm , kör man tjockare så blir det nog för styvt så det lär garanterat spricka nånstans när staken vill röra på sej. tunnare så gör det nog ingen nytta,. lagom är bäst så materialet kan röra sej iallafall lite grann...

förvärma staken i ugn till typ 2-300 grader sakta men säkert. svetsa med lagom ström på 2.5mm p5 pinnar(finns ju specialpinnar med för sånna grejjor men har rätt bra erfarenteher av å svetsa gjutjärnd med p5)

in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..

sen spänna upp den i nån form av fräs å köra ett par varv med honingsverktyg så man får hålen någorlunda raka mot varanrdra igen ...

det är iallafall min teori. skulle jag bygga nått budget kunde jag mycket väl tänka mej att testa :!:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 3:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ursäkta..
men jag trodde faktiskt mera och bättre om trådstartarens förmåga att inse vad som händer med ett värmebehandlat stål vid 'punktvärmning'

sen kommer det dessutom bli väldigt med brottanvisningar i svetsen.
Och dessutom vid både lill och storände.
mitten på staken är juh designad att ta upp massvis med kraft på en 'lång' yta.
Nu har du koncentrerat kraften till där plåten slutar mot stor och lillände.
och dessutom med massvis med sättningar i matrialet som man inte vill ha.

enda sättet att förstärka är väl att bomba på med migen allt som går samt normalisera och värmebehandla för att sedan fräsa ut en ny stake ur klumpen man får.

som befog för mitt uttalande så har jag faktiskt erfarenhet från just vevstakstillverkning.(Verdi)

Mvh
Patrick

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2279
Ort: lit/jämtland
jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad,då kan du passa på att skaffa en lite längre så slipper du decka blocket så mycket.(då jag antar du ska åka vw kolvar) annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Senast redigerad av Martin H tis aug 19, 2008 3:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 3:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Martin H skrev:
jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad, annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.


vad pratar vi för pengar då?

ursäkta ot

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:06 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
ursäkta..
men jag trodde faktiskt mera och bättre om trådstartarens förmåga att inse vad som händer med ett värmebehandlat stål vid 'punktvärmning'

Mvh
Patrick


berätta! som jag sa så kan jag inte sånt här.

jag vill veta mer om vilket matreal en vanlig stake är gjord av och vad som händer med det då man svetsar lite försiktigt i det (den blir alldrig speciellt varm) jag tror också att man ska förvärma om det överhuvudtaget går att svetsa i?

hur är en orginal stake värmebehandlad?

om svetsen blir hyggligt bra så tror jag rätt säkert att den blir betydligt mycke starkare på det mest kritiska ställena, jag har alldrig sett en stake bli krokig ovanför eller nedanför där jag svetsat, rundheten i hålen kommer inte att påvärkas då det är för långt från svetsen.

ska göra nåra bond test i pressen på en osvetsad VS en svetsad.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Senast redigerad av Jens Gustavsson tis aug 19, 2008 4:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Inlägg: 287
Ort: Norrköping
knotan skrev:
in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..

!:


avspänningsglödgning tror jag bör vara 600 grader iaf.
det är vad våra kunder vill ha. Det brukar vara upp till 600 grader och sedan ligga där ett par timmar för att seda sakta sjunka till normaltemp.

_________________
www.projekteffekt.nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:37 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
bond tester av vevstakar :hihi:

Test 1 (referens stake M) börjar böja sig vid 4 ton sen om man pumpar ca 1 pump/2 sec så ligger den kring 5-6 ton då den böjer sig mer och mer.


Test 2 B20 stake svetsad på ena sidan + en skada efter ett svets test, börjar böja sig vid 3 ton vid pumpning så ligger den kring 4-5 ton. den börjar inte spricka fönrens den är ricktigt krokig i plåt och svets och stake samtidigt.


test 1
Bild



test 2 (böjs mer än M staken) och var mer böjd när den satt i pressen
Bild


brottanvisningen test 2
den började spricka där jag hadde elduphör med miggen, kanse är mycket svets fogen som håller ihop det? mer svets kanse?
Bild

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Senast redigerad av Jens Gustavsson tis aug 19, 2008 4:48 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
Test 3 en orginal B20 stake ganska lik som den svetsade ca 4-5 ton vid pumpning och 2.5 -3ton då den börjar böja sig.

rätt intresant ochså att det går tyngre och tyngre ju mer man böjer staken ca 6-7 ton när jag pumpa då den var ricktigt krokig.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Inlägg: 821
Ort: Borås
Jens Gustavsson skrev:
vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?


när man svetsar vevaxlar har man specielt tillsatsmaterial fråga mig inte vad för det vet jag inte,

det finns tillsats material för att svetsa det mesta, men frågan e om det är värt besväret då det ofta kräver komplicerade för och efter värmingar.

vet föresten att castolin har en elektråder för svetsning av vevaxlar men även det bör ju variera vad man ska ha då alla biltillverkare knappast har samma material i sina vevaxlar

en vevstake är inget jag skulle svetsa med migen i, om du ska göra lite enkla test hemma så skulle jag ta en pinne för rostfritt med mycket nickel i det brukar man använda när man ska laga gjutgods och man inte har nått annat, nickeln gör att svetsen blir seg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 4:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2279
Ort: lit/jämtland
har du räknat med att du tillför en hyffsad viktökning, så även om du lyckas få den starkare så lär den havirera vid tidigare rpm.

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 5:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2279
Ort: lit/jämtland
jonas_linder skrev:
Martin H skrev:
jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad, annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.


vad pratar vi för pengar då?

ursäkta ot

kolla hans hemsida står där.

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 5:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
ergu skrev:
Jens Gustavsson skrev:
vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?


när man svetsar vevaxlar har man specielt tillsatsmaterial fråga mig inte vad för det vet jag inte,

det finns tillsats material för att svetsa det mesta, men frågan e om det är värt besväret då det ofta kräver komplicerade för och efter värmingar.

vet föresten att castolin har en elektråder för svetsning av vevaxlar men även det bör ju variera vad man ska ha då alla biltillverkare knappast har samma material i sina vevaxlar

en vevstake är inget jag skulle svetsa med migen i, om du ska göra lite enkla test hemma så skulle jag ta en pinne för rostfritt med mycket nickel i det brukar man använda när man ska laga gjutgods och man inte har nått annat, nickeln gör att svetsen blir seg


men vill man ha en seg svets?

jag kunde inte se nån sprick tendens förns staken va typ 20mm krokig och direkt staken sviktar mer än ett par mm så är det ju över redan.

är det inte bara att få staken så hård som möjligt utan att den spricker då den böjs under 2-3mm?

jag förstår att staken utsäts för uprepade små svägningar i värkligheten (högfrekventa brytningar men vad man ser i pressen kan ju inte va helt fel?)

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 113 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010