Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Diskussioner för erfaret folk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Ken-1 skrev:Problem som finns är att det inte finns teknik för tillverka stakar som funkar utan lager med överfall. Gängor och annat förstör rundheten. Första starten är också riktigt kritisk vad gäller smörjningen, ren olja är också väldigt viktigt.

Pga att alu inte har nån sträckgräns så är ju livslängden begränsad, rejält överdimensionerat så lär det hålla länge.
Mercury 2-takts båtmotorer (äldre iaf) har ju rullager i sina vevstakar med i form av lösa rullar och överfall istället för delad vevaxel som på t.ex en snöskoter/moped.

Nu är det väl inga monstereffekter i dessa snurror men funkar det i en tvåtaktare borde väl "lagerlös" kunna funka på en fyrtaktare. Det funkar ju i toppen och det blir väl rätt höga lagertryck på vassa kammar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej alla vevstaksförstärkare ;)

Sågade ju idéen totalt förut, men det gällde nog mest själva tillvägagången, samt att det kanske inte är något jag skulle göra själv, men vem vet..

Jag kom på ett sätt att förstärka vevstakarna utan svets, eller snarare flera.

Jag förklarar hur jag tänkt den ena lösningen.

1. man laserskär två st plåtar som har en profil ungefär motsvarande en h-profilstake, lämpligtvis i ngt väldigt starkt material som ex.vis 2mm domex 720 (jag har lite sådant hemma om det skulle bli aktuellt med ett test).

Profilen skärs så att den undre lagerhalvan "saknas", men den övre har ett hål som är något mindre än lilländans minsta ytterdiameter.

2. Man sätter upp vevstaken i svarven, finns flera metoder för att göra detta, bl.a. olika "dornlösningar", eller helt enkelt med spännjärn mot en planskiva.

3. Svarvningen gör man så att lill- och storändan får en resess som plåtprofilen passar perfekt i. givetvis måste man även svarva av ytan på sidorna av staken för att plåten skall ligga an hela vägen.

4. Man borrar ex.vis. två hål rakt igenom staken och plåtarna, lämpligtvis ett hål 1/4 av plåten uppifrån och ett 1/4 av plåten nerifrån.

5. För att sedan skruva fast plåtarna bör man helst svetsa dit en liten svetsmutter på ena plåten och försänka hålen på andra och sedan skruva dit försänkta insexskruv. mellan ytorna och reseserna på vevstaken kan man använda lämpligt anaeroblim, loctite's konstruktionslim eller motsvarande. Ev. så kan man ju fylla mellanrummet med lämpligt epoxylim...

Resultatet av denna konstruktion gör att vevstaken blir starkare i mest den tryckande fasen, men även en del i den dragande genom limningen (inte att förakta dagens anaeroblim.)

Hittade precis ett lim som borde fungera fint. loctite omniFIT 230M, ska klara 200grader och ger en styrka på 33Nm/mm2!
Det skulle motsvara att limma ihop en 0,55mm ståltråd och hänga ca 3,3kg i den innan den brister.

/Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Köp stakar som passar för ändamålet, lägg din tid på annat arbeta så har du råd. Jag kör med Parnerstakar o det funkar perfekt så dyrt är det inte att undvara ett haveri..
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jo men iden var väl att det skulle vara ett intressant test och få igång en disskusion. Kanske även lära sej en del om vevstakars styrka och svagheter :)

Vem vet. Kanske finns ett kit för en femhunding att förstärka sina orginalstakar framöver :wink: Kanske inte passar alla?

Eller att Jensa har en mindre fabrik i Sävar som spottar ut budgetkit :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Danne,

Om du läser mina inlägg i denna tråden, så förstår du nog att det inte är jag som planerar att förstärka vevstakarna utan Jens. Ville bara räta upp själva grundtanken med en bättre lösning.

Själv skulle jag om något göra egna billetstakar i verktygsstål, har lite idéer även i det ämnet...

/Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

marmander skrev:Hej alla vevstaksförstärkare ;) ....


/Simon
Menar du att man ska sätta två plåtar på varsin sida av staken? Jag tänkte så när jag började läsa den här tråden, men det vtte katten.

Men jag tror också att man kan vinna mycket på andra vis. Artikelserien som Bilsport körde om Muppen, var intressant. Deras analyserande av hur lagren såg ut och vart oljehålet satt mm, var inte sånt som jag tänkte på tidigare. Finns det sådana förbättringar som man kan göra?

Annars så tror jag på att leta efter nån annan motor som har liknande typ cheva smallblock. Om kollar på lövens hemsida så får man ju 8st för under 5papp.
Grefven

Inlägg av Grefven »

Danne skrev:Köp stakar som passar för ändamålet, lägg din tid på annat arbeta så har du råd. Jag kör med Parnerstakar o det funkar perfekt så dyrt är det inte att undvara ett haveri..
har dragit mig för att släppa den bomben då alla hade ångan uppe här i tråden. men hade samma tid lagts på att jobba en helg som att posta bilder. svetsa stakar och trycktesta så kunde man köpt sig en uppsättning riktiga stakar.

men visst. det har ibland sin charm att göra "på fel sätt" och ändå få det att funka.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bullen! skrev:
Danne skrev:Köp stakar som passar för ändamålet, lägg din tid på annat arbeta så har du råd. Jag kör med Parnerstakar o det funkar perfekt så dyrt är det inte att undvara ett haveri..
har dragit mig för att släppa den bomben då alla hade ångan uppe här i tråden. men hade samma tid lagts på att jobba en helg som att posta bilder. svetsa stakar och trycktesta så kunde man köpt sig en uppsättning riktiga stakar.

men visst. det har ibland sin charm att göra "på fel sätt" och ändå få det att funka.
jag har lagt ca 1-2 timmar på detta och det vart ju en rolig och intresant tråd.

tyvär så har jag inga fördigheter som kan arbeta fram 12000kr på en helgs jobb som stakarna kostar jag får slita flera månader för att få ihop sånna pengar :(

om du läser hela tråden eller mina första inlägg noga så förstår du att det inte fins nåra "billiga kina stakar" till denna motor.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

bullen! skrev:
Danne skrev:Köp stakar som passar för ändamålet, lägg din tid på annat arbeta så har du råd. Jag kör med Parnerstakar o det funkar perfekt så dyrt är det inte att undvara ett haveri..
har dragit mig för att släppa den bomben då alla hade ångan uppe här i tråden. men hade samma tid lagts på att jobba en helg som att posta bilder. svetsa stakar och trycktesta så kunde man köpt sig en uppsättning riktiga stakar.

men visst. det har ibland sin charm att göra "på fel sätt" och ändå få det att funka.
Dealar du pulver Bullen? :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

vevstakar

Inlägg av calle Bengtsson »

skrattar, pulver aha mjöl.... faaaaan tråden handlar om vevstakar :twisted:
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Kan det här verkligen vara ett ämne i avancerad motorteknik??
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

12000kr får du ihop om du gör 2st toppar.

ca 5000 - 8000 kr för portning
ca 800 för mirafräsning
ca 500 för ventilslipning
så tar du lite för flödestest samt för råden du ger.

2 toppar så e de klart.


/Andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:12000kr får du ihop om du gör 2st toppar.

ca 5000 - 8000 kr för portning
ca 800 för mirafräsning
ca 500 för ventilslipning
så tar du lite för flödestest samt för råden du ger.

2 toppar så e de klart.


/Andre'
du glömde att man på det betalar ca 75% skatt innan man rår om pengarna+ förbruknins martreal, el, värkstas hyra mm :wink:

nä nu kom vi av spåret i tråden.

och avanserat eller inte? vevstakar till en motor som kanse ska ge en 300-400 hk/L är rätt svåra grejor, spesiellt om man inte har så hög budjet så man överväger att bygga eller förstärka de själv. men jag håller med dig det är gränsfall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska städa upp i tråden sen på sånt som inte har med ämnet att göra.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Jens Gustavsson skrev:
bullen! skrev: men visst. det har ibland sin charm att göra "på fel sätt" och ändå få det att funka.
om du läser hela tråden eller mina första inlägg noga så förstår du att det inte fins nåra "billiga kina stakar" till denna motor.
Har du kollat med Parner? Det står ju där att han fixar stakar efter egna önskemål. Jag har för mig att tidigare stod det ett pris för customvevstakar också. storleksorningen +200kr/stake.

Mats
Skriv svar