Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var ganska vanligt för 50 år sen att man svetsade stakar på det sätt som du gjorde med plattor. Har sett det i gamla Hot Rod. Jag har haft stakar som har varit för lätta som jag har viktat upp med migsvetsen och det var inga problem. Värmebehandlar du stakarna på rätt sätt så blir det bra men jag hade svetsat mot stor och lillände också. En B20 är ändå urtidsteknik. Erland.
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av m6 »

knotan skrev:håller nog med ovan talare. om du mäter upp den staken lär du märka att den inte är så värst rak längre-

i en riktigt budget motor så kan man nog göra så men den lär troligen inte gå måmnga mil. lär bli rätt mycket slitage på lager/bussning iom brytningen som lär bli...

är väll för övrigt gjutjärn i stakarna så svetsbarheten är ju vanligen inte så värst bra. rixken finns att svetsen spricker sen när det blir lite påfrestningar på staken...


MEN om JAG skulle göra så skulle jag nog kört i vanlig jr325 stål 2 eller 3mm , kör man tjockare så blir det nog för styvt så det lär garanterat spricka nånstans när staken vill röra på sej. tunnare så gör det nog ingen nytta,. lagom är bäst så materialet kan röra sej iallafall lite grann...

förvärma staken i ugn till typ 2-300 grader sakta men säkert. svetsa med lagom ström på 2.5mm p5 pinnar(finns ju specialpinnar med för sånna grejjor men har rätt bra erfarenteher av å svetsa gjutjärnd med p5)

in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..

sen spänna upp den i nån form av fräs å köra ett par varv med honingsverktyg så man får hålen någorlunda raka mot varanrdra igen ...

det är iallafall min teori. skulle jag bygga nått budget kunde jag mycket väl tänka mej att testa :!:
volvo har smida vevstakar i B4-b B16/B18/B20/B21/B23. det ser man på den tjocka kanten som går längs hela staken 3-5mm (skäggkanten) å är den gjuten så är den typ 1 mm och en porigare yta, allt som är smitt är oftast svetsbart men måste värme behandlas efter.
men fler å fler frångår härdning till micro legerat stål som är klart efter att det har smitts, men det blir aldrig lika bra men det blir biligare tillverknings kostnad.
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ja må så vara :!:
men kan tänka mej att i övrigt borde min svetsprocedur kunna funka bra??
har aldrig ens kommmit på tanken att testa...
på den tiden jag körde orginalmotorer/stakar så hade jag ingen som helst aning om knappt vad en svets var
:hihi:

nu när jag börjat bli duktig på att svetsa jobbar jag hellre över ett par timmar (finns gott om övertid å jobba i svetsbranchen :doh: )

å så lägger jag dem pengarna på en färdig stake, sparar både timmar å vet att det håller bättre iallafall :hihi: :lol:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

borde det inte vara otroligt mycket bättre att tig:a än att mig:a?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

har väl med att göra att det är gjutgods va?
har för mig att man ska värma likt den procedur Knotan beskrev...
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Vill inte låta som en pesimist, men det här är verkligen något jag sågar totalt :doh:

Tror tom. att det skulle vara bättre att förstärka med glasfiberspackel eller ngn form av kemisk metall ;)


Parner eller LG har ju billiga stakar som passar till 24mm kolvbult, varför köra med 22mm kolvbult?

I min b30 körde jag med ombussade m-stakar, gav 1200kr för att få nytillverkade 22mm bussningar monterade och klara i stakarna.

Skulle man köra ngn form av budgetvariant, så är ju chevastakarna som sagt vettiga att använda... Man kan bussa om dom i lilländan och göra bussningar för att styra staken i kolven istället för att bygga om storändan på dom.

Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Man kan antagligen förstärka originalvevstakar genom tillägg av material, men slutresultatet lär aldrig uppväga den tid/ de pengar/den utprovning som krävs för att göra det.
marmander skrev:
Skulle man köra ngn form av budgetvariant, så är ju chevastakarna som sagt vettiga att använda... Man kan bussa om dom i lilländan och göra bussningar för att styra staken i kolven istället för att bygga om storändan på dom.

Simon

Blir det "lika bra´" som om man har styrning i vevaxeln?
(Tycker att det känns som om vevlagret skulle få smaka lite mer stryk?)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

några ideér:

Du kan ju fräsa ur staken lite så att den får en bättre form i "halsen" sen fräser du fram en stark profil och skruvar i fördjupningen på staken.
Det är väll det enda vettiga jag kommer på, men satan vad tung den lär bli.

När jag forskat i vevstaktsbussning VS mycket sylindertryck så kom jag fram till att man skall ha så lite med bussning som möjligt.
Det slår materialet lite i bussningen (om det är för tjockt) vilket gör att stakarna kommer att glappa inom sinom tid.
Även bultarna som ni vet måste vara av bästa kvalité.

Kan du inte få någon som hjälper dig med kolvar eller stakar Jens?
Ett klistermärke kan du ju åka med.

Jag har ett par stakar som är 152mm långa, 53mm storändan (samma som vitmotor tyvärr, funkar om man slipar vev) och 23mm lilländan.
Dom blir snuskigt billiga..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19985

Alustakar då?
Är lämpligt för få körtimmar. Turbo, dragracing. Mindre lämpligt i en lastbil som ska köras 100-tusen mil.

Bara att fläska på med mycket gods utan att det blir tungt.

Mats
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

Läste bara lite snabbt nu så jag vet inte om staken är gjuten eller smidd. Finns väl flera bud om det. Men för maximal hållbarhet så borde man väl förvärma staken och svetsa med gjutjärnspinne (stenålder...). Dock behöver man väl renovera lagerdelarna efter det. Kanske räcker det med kontrollmätning.

Är inte så hemma i sinterteknik, jag antar att det är porösa material med dålig hållfasthet egentligen, men där finns ingen lösning med att sintra på ett bra material på staken? Är väl kanske lite "kemiskmetall deluxe"... Skeptisk själv men någon som vet bättre kanske har andra ideer.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nu ska väl inte jag börja diskutera med de som kan något om material etc.
Någonstans får man ju dra en gräns även för ett budget projekt vad det gäller arbetsinsats/resultat/kostnad för alternativ.
Har man all tid i världen är det väl bara jobba på, och det är ju förstås alltid kul med egna lösningar.
Men det är ju sällan man har all tid i världen :doh:

Hur var det Burt Monroe gjorde? fila fram vevstakar ur en gammal drivaxel till lastbil? :wink: (the worlds fastest indian)
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

mats757 skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19985

Alustakar då?
Är lämpligt för få körtimmar. Turbo, dragracing. Mindre lämpligt i en lastbil som ska köras 100-tusen mil.

Bara att fläska på med mycket gods utan att det blir tungt.

Mats
Spinner vidare på Alustakar. Åter igen, lite öppna ideer bara.

Ritade snabbt upp en vevstake i CAD'en och kollade ungefärlig vikt. Den blir klart lättare trots grova dimentioner.
OM, man nu har en livslängd på kanske 5 timmar på en aluvevstake. Eller 20-50 timmar, inte vet jag.) Varför då överhuvudtaget använda vevlager?
Man får ju ytterligare 2mm tjockare material i vevstaken om lagret är integrerat. Det finns ju faktskt motorer som har den konstruktionen. I var mans hem. Utan trycksmörjning, bara stänksmörjning. Gräsklipparen!
Det jag ser som ett problem är dom korta stunder motorn går utan oljetryck. Vid start som ex. Förhoppningsvis finns det lite oljefilm som håller ihop tills oljan kommer.
Konstruktionen blir otroligt enkel, billig, lätt, stark. Man byter helt enkelt vevstake iställer för lager. Skär vevstaken så förstör man inte vevaxeln heller, Bara tvätta den med syra så i med en ny stake.
Negativa sidor?
Ja, vad kan det bli för problem?

Mats

Mats
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

På mina alustakar jag ritade upp hade jag en tanke på att använda småcylindriska axlar istället för lager i allafall till lilländen,,


Har så i min Formela A-motor den varvar ca 17-19000rpm vet inte om det hade funkat till detta ändamål men en tanke i allafall
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

mats757 skrev:Spinner vidare på Alustakar. Åter igen, lite öppna ideer bara.

Ja, vad kan det bli för problem?

Mats
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e35247.ece

Problem som finns är att det inte finns teknik för tillverka stakar som funkar utan lager med överfall. Gängor och annat förstör rundheten. Första starten är också riktigt kritisk vad gäller smörjningen, ren olja är också väldigt viktigt.

Pga att alu inte har nån sträckgräns så är ju livslängden begränsad, rejält överdimensionerat så lär det hålla länge.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

många komentarer iallfall, kul att så många orka skriva vad de tycker :)


som sakt var så är detta inte kanse att rekomendera men helt omöjligt är det nog inte som erland cox skrev så gjorde man så här förut före man kunde köpa aftermarket stakar.


jag kommer att fundera vidare lite i ämnet men det lutar mot verdi stakar, det kommer dock bli typ dyrare än resten av motorn men det är nog bara att bita ihop, tråkigt bara om man spränger då får man typ slava i månader innan man har råd att bygga ihop en ny bottendel, jag gillar inte sånt men sånt är livet ibland.

närmast till att kuna sälja stakar som jag ville ha lite billigare var KG volvo trimning men de hadde slut och leverans tiden var ca 3 mån på nya.


tg motor hadde också rätt fina men de var både lika dyr som verdi sen var det minst 8 veckor leverans tid (corrilo usa) och det får man oftast dubbla och då har sommaren gått om man behöver reserv stakar om olyckan skulle va framme. :thumbdown:

konstigt att ingen har H stakar i lager till 6 bultade veven? nån som vet om det fins nånstans?
Skriv svar