Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Hejsan Jens ( och även andra spekulanter). Jag har faktiskt ett par stakar med kanske lite annorlunda mått som du kan vara intresserad av? Det är 4st verdi stakar ( nya ) gjorda för senare åttabultade veven men med 22 mm kolvbult, std längd på vevstakarna. hör av dig/ er om någon är intresserad av dessa.
/Freddan. 070-3069219
PS: Pris kan diskuteras eller gärna byte mot annat fränt volvotrim.....
/Freddan. 070-3069219
PS: Pris kan diskuteras eller gärna byte mot annat fränt volvotrim.....
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har skickat ett mail och det kanse skulle kunna fixas.
mats757 skrev:Har du kollat med Parner? Det står ju där att han fixar stakar efter egna önskemål. Jag har för mig att tidigare stod det ett pris för customvevstakar också. storleksorningen +200kr/stake.
Mats
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jens har du kollat något på vw (bubbla) stakar finns ju med cheva lager och 22mm kolvbult i olika längder tex här http://www.cbperformance.com/
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
detta blir en race motor som ska köras dragrace med, ibland går de sönder och då så måste den gå att laga på en vecka eller två.Martin H skrev:jens har du kollat något på vw (bubbla) stakar finns ju med cheva lager och 22mm kolvbult i olika längder tex här http://www.cbperformance.com/
om man har en massa super special delar så är man rökt om man behöver en specialslipad vev eller kolvar eller stakar mitt i sesongen därför vill jag ha så man kan byta vev och lager på en kväll eller bestäla hem nya kolvar från en hylla i sverge.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en vevslipning med balanserig kostar 5-7tusen mot en orginal vev som är grattis på vindan sen om den skulle gå sönder så blir det den kostnaden igen.Fredde Holmgren skrev:men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
men tror att parner skulle fixa fram billiga 6-bult stakar stakar lät det som jag får nog mer svar om det i morron.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Skulle man kunna få en förklaring varför du inte vill köra med 8-bult vev och 24mm kolvbultar?Jens Gustavsson skrev:en vevslipning med balanserig kostar 5-7tusen mot en orginal vev som är grattis på vindan sen om den skulle gå sönder så blir det den kostnaden igen.Fredde Holmgren skrev:men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
men tror att parner skulle fixa fram billiga 6-bult stakar stakar lät det som jag får nog mer svar om det i morron.
5-7000kr? vad har ni för ockerpriser i norrland?
2500kr för slipning och 1200kr för balansering var det pris jag fick för en b30-vev. och en fyra bör rimligtvis vara lite billigare.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Jag betalade samma pris för mina måttbeställda parnerstakar som "standardlängd".
Mätt upp dem i mätmaskin på jobbet (nu pratar vi cnc maskin med nogranhet på 2/10´000) samt vägt dem. Och såvitt jag förstår ligger allt inom gällande tolerans. Diffade i princip ingenting mellan stakarna.
Känns rätt prisvärt imo, även om säkert verdi etc är bättre grejer. Men de kostar ju mer än dubbelt så mycket oxå.
Mätt upp dem i mätmaskin på jobbet (nu pratar vi cnc maskin med nogranhet på 2/10´000) samt vägt dem. Och såvitt jag förstår ligger allt inom gällande tolerans. Diffade i princip ingenting mellan stakarna.
Känns rätt prisvärt imo, även om säkert verdi etc är bättre grejer. Men de kostar ju mer än dubbelt så mycket oxå.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
rett, men husk at de fleste som bruker ALU, er top fuel med nån 1000-tals ponyes! Bill miller Enginering (www.bmeltd.com) påstår at deres alu-staker fint klarer 10000 gate-mil i en 800hp/syl. motor, fordi man ikke har konstant max effekt-uttak.Kadett4wd skrev:Vad man vill ha är en profil på vevstaken som håller emot för böjningar.
och sedan ett matrial som har egenskaperna att tåla cyklisk belastning.
här har ni en av anledningarna till varför aluminiumstakar byts ofta.
Alu tål helt enkelt inte lika mycket cyklisk belastning utan att utmattas.
med risk för brott alltså.
er det ikke også lurt å tenke på stor-enden ved forsterking, at man har den sterk, slik at den ikke blir u-rund? er jo derfor man f.eks. setter inn arp-bolter, for å holde hullet rundt!
Daniel Krüger
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
Hej Jens, hur löste du vevstaks problemet som du hade för över 10 år sedan?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
Hej det vart slipad 8bults-vev till slut av olika anledningar men ser att KG trim har en kina stake till 6 bult B18-B20 nuförtiden för 1400kr.
http://www.kgtrimning.org/trimning-spec ... ex206.html
men va kul att snacka lite ful trim i den tråden och många kliade sig i huvudet haha.
under 500hk och 8500rpm tror jag dock att standard stakar håller med E85 och stor turbo de är inte dåliga
8 bultade B23 M-stakarna håller långt över 750hk om motorn fungerar bra.
H profilarna till 6 bults veven är säkert tyngre än standard staken och ger säkert större luftmotstånd inne i motorn så behövs nog sällan?
en sak många glömmer också är hur stor en stake får va för att gå igenom cylindern vid montering! är ett problem med H stakar under borr under 92mm iallafall på vissa sorter.... jag kör 84.5-86mm borr oftast nuförtiden för att få stadiga cylinderväggar och då måste man gå ned på tapp diameter till B230 49mm. det värkar inte va nått problem i verkligheten.
en fördel med 6 bult veven är att det är lättare att göra en adapter till Cheva flexplatta med bultar imellan de 6 bultarna. (de 6 standard bultarna ska dock bytas till arp över 7000rpm eller vid strokning och över 7500 så ska man nog köra felr bultar)
mvh jens
http://www.kgtrimning.org/trimning-spec ... ex206.html
men va kul att snacka lite ful trim i den tråden och många kliade sig i huvudet haha.
under 500hk och 8500rpm tror jag dock att standard stakar håller med E85 och stor turbo de är inte dåliga
8 bultade B23 M-stakarna håller långt över 750hk om motorn fungerar bra.
H profilarna till 6 bults veven är säkert tyngre än standard staken och ger säkert större luftmotstånd inne i motorn så behövs nog sällan?
en sak många glömmer också är hur stor en stake får va för att gå igenom cylindern vid montering! är ett problem med H stakar under borr under 92mm iallafall på vissa sorter.... jag kör 84.5-86mm borr oftast nuförtiden för att få stadiga cylinderväggar och då måste man gå ned på tapp diameter till B230 49mm. det värkar inte va nått problem i verkligheten.
en fördel med 6 bult veven är att det är lättare att göra en adapter till Cheva flexplatta med bultar imellan de 6 bultarna. (de 6 standard bultarna ska dock bytas till arp över 7000rpm eller vid strokning och över 7500 så ska man nog köra felr bultar)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
Volvo vitmotor har ju 50mm vevtapp och 81mm borr och det finns ju massor av olika modeller av H-profil till dem, både dåliga och bra, men alla går ner genom cylindern.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
B18 har 54.1mm vevlager diameter och en H stake till B23 bruka ha minst 89mm ytter mått i storändan så de är svåra att få ned i loppet helt enkelt utan att man slipar ned dem för mycket på 84 borr men på en b20 med 88.9 borr är det bara en liten fin putsning som behövs oftast.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
Jag har svetsat stakar och kört med, funka fint. slarvet jag gjorde var att inte rikta dom innan montering så kolvbulten bröt i lilländan. Så där öppnade sig en stake efter några månader.
Ska göra om detta och kosta på mig en riktning, återkommer med resultatet
Ska göra om detta och kosta på mig en riktning, återkommer med resultatet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl