Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Diskussioner för erfaret folk
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Hejsan Jens ( och även andra spekulanter). Jag har faktiskt ett par stakar med kanske lite annorlunda mått som du kan vara intresserad av? Det är 4st verdi stakar ( nya ) gjorda för senare åttabultade veven men med 22 mm kolvbult, std längd på vevstakarna. hör av dig/ er om någon är intresserad av dessa.

/Freddan. 070-3069219

PS: Pris kan diskuteras eller gärna byte mot annat fränt volvotrim.....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har skickat ett mail och det kanse skulle kunna fixas.

mats757 skrev:Har du kollat med Parner? Det står ju där att han fixar stakar efter egna önskemål. Jag har för mig att tidigare stod det ett pris för customvevstakar också. storleksorningen +200kr/stake.

Mats
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jens har du kollat något på vw (bubbla) stakar finns ju med cheva lager och 22mm kolvbult i olika längder tex här http://www.cbperformance.com/
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:jens har du kollat något på vw (bubbla) stakar finns ju med cheva lager och 22mm kolvbult i olika längder tex här http://www.cbperformance.com/
detta blir en race motor som ska köras dragrace med, ibland går de sönder och då så måste den gå att laga på en vecka eller två.

om man har en massa super special delar så är man rökt om man behöver en specialslipad vev eller kolvar eller stakar mitt i sesongen därför vill jag ha så man kan byta vev och lager på en kväll eller bestäla hem nya kolvar från en hylla i sverge.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Fredde Holmgren skrev:men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
en vevslipning med balanserig kostar 5-7tusen mot en orginal vev som är grattis på vindan sen om den skulle gå sönder så blir det den kostnaden igen.

men tror att parner skulle fixa fram billiga 6-bult stakar stakar lät det som jag får nog mer svar om det i morron.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens Gustavsson skrev:
Fredde Holmgren skrev:men visst måste det vara bäst och billigast att köpa vanliga billiga vevstakar och slipa om veven för dom?
en vevslipning med balanserig kostar 5-7tusen mot en orginal vev som är grattis på vindan sen om den skulle gå sönder så blir det den kostnaden igen.

men tror att parner skulle fixa fram billiga 6-bult stakar stakar lät det som jag får nog mer svar om det i morron.
Skulle man kunna få en förklaring varför du inte vill köra med 8-bult vev och 24mm kolvbultar?

5-7000kr? vad har ni för ockerpriser i norrland?

2500kr för slipning och 1200kr för balansering var det pris jag fick för en b30-vev. och en fyra bör rimligtvis vara lite billigare.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Jag betalade samma pris för mina måttbeställda parnerstakar som "standardlängd".

Mätt upp dem i mätmaskin på jobbet (nu pratar vi cnc maskin med nogranhet på 2/10´000) samt vägt dem. Och såvitt jag förstår ligger allt inom gällande tolerans. Diffade i princip ingenting mellan stakarna.

Känns rätt prisvärt imo, även om säkert verdi etc är bättre grejer. Men de kostar ju mer än dubbelt så mycket oxå.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

980+moms st hos Parner alltså dvs 4900 för en omgång plus frakt, det är bra pris.
Cheva smallblock Eagle H-profil 4395.00 kr för 8st hos Löven, men då måste det slippas vev mm, men å andra sidan, så lär det ju aldrig bli omöjligt att få tag på.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

Kadett4wd skrev:Vad man vill ha är en profil på vevstaken som håller emot för böjningar.
och sedan ett matrial som har egenskaperna att tåla cyklisk belastning.

här har ni en av anledningarna till varför aluminiumstakar byts ofta.
Alu tål helt enkelt inte lika mycket cyklisk belastning utan att utmattas.
med risk för brott alltså.
rett, men husk at de fleste som bruker ALU, er top fuel med nån 1000-tals ponyes! Bill miller Enginering (www.bmeltd.com) påstår at deres alu-staker fint klarer 10000 gate-mil i en 800hp/syl. motor, fordi man ikke har konstant max effekt-uttak.

er det ikke også lurt å tenke på stor-enden ved forsterking, at man har den sterk, slik at den ikke blir u-rund? er jo derfor man f.eks. setter inn arp-bolter, for å holde hullet rundt!
Daniel Krüger
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Hej Jens, hur löste du vevstaks problemet som du hade för över 10 år sedan?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det vart slipad 8bults-vev till slut av olika anledningar men ser att KG trim har en kina stake till 6 bult B18-B20 nuförtiden för 1400kr.

http://www.kgtrimning.org/trimning-spec ... ex206.html

men va kul att snacka lite ful trim i den tråden och många kliade sig i huvudet haha.

under 500hk och 8500rpm tror jag dock att standard stakar håller med E85 och stor turbo de är inte dåliga :thumbright:

8 bultade B23 M-stakarna håller långt över 750hk om motorn fungerar bra.

H profilarna till 6 bults veven är säkert tyngre än standard staken och ger säkert större luftmotstånd inne i motorn så behövs nog sällan?

en sak många glömmer också är hur stor en stake får va för att gå igenom cylindern vid montering! är ett problem med H stakar under borr under 92mm iallafall på vissa sorter.... jag kör 84.5-86mm borr oftast nuförtiden för att få stadiga cylinderväggar och då måste man gå ned på tapp diameter till B230 49mm. det värkar inte va nått problem i verkligheten.

en fördel med 6 bult veven är att det är lättare att göra en adapter till Cheva flexplatta med bultar imellan de 6 bultarna. (de 6 standard bultarna ska dock bytas till arp över 7000rpm eller vid strokning och över 7500 så ska man nog köra felr bultar)

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Pacman »

Volvo vitmotor har ju 50mm vevtapp och 81mm borr och det finns ju massor av olika modeller av H-profil till dem, både dåliga och bra, men alla går ner genom cylindern.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

B18 har 54.1mm vevlager diameter och en H stake till B23 bruka ha minst 89mm ytter mått i storändan så de är svåra att få ned i loppet helt enkelt utan att man slipar ned dem för mycket på 84 borr men på en b20 med 88.9 borr är det bara en liten fin putsning som behövs oftast.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag har svetsat stakar och kört med, funka fint. slarvet jag gjorde var att inte rikta dom innan montering så kolvbulten bröt i lilländan. Så där öppnade sig en stake efter några månader.
Ska göra om detta och kosta på mig en riktning, återkommer med resultatet

Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar