Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Diskussioner för erfaret folk
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

är faktiskt förvånad att svetsen inte sprack tidigare.

man borde ju igentligen vilja ha en svets som är lika hård som vevstaken.

jag svetsade på lagerlägena på en b20 kam engång då jag skulle bygga ett verktyg för att pressa ut kamlagrena, det blev stenhårt helt omöjligt att svarva i, härdning i lagerlägena vandrade helt enkelt över i svetsen. det är ju möjligt att det blev nåt liknande i din vevstake?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

En vevstake är juh tillverkad i Chromemolly(Verdi), vilken exakt legering höll han hemligt.
men 2541 ska visst vara jäkligt nära.

Verdis ämnen är sedan smidda i en megastor hejarsmidesapparat.
efter smidning anlöps dem(värms upp väldigt långsamt, det tog över ett dygn att få upp tempen) och kyls i olja långsamt.
sedan värms de ännu en gång till straxt över 300 grader har ja för mig.
och kyls långsamt igen i olja.

Jag inbillar mig att det är en speciell olja också. den var svart direkt ur dunken så att säga.

Vad som sedan händer med normal migsvetsning är att du får faktiskt matrialet något härdat, varav svetsen blir väldigt hård.
därav spricker det väldigt lätt i första bästa brottanvisning.

och om du sedan skulle förvärma staken och sedan svetsa så gäller det att göra rätt vid 'härdningen' igen. annars är det bara 'normaliserat'(avspänningsglödgat)
Sen måste man givetvis ha rätt tillsatsmatrial, vanlig migtråd är fel.
det matrialet har inte alls samma egenskaper som ett chromerikt högvärdigt stål.

för att gå djupt i matrialegenskaper så får du även olika molekyluppbyggningar i stålet som du gjort just nu.
kommer inte ihåg exakta ordet. austenit eller martensit mm mm. är ord som förekommer.

du har dessutom väldigt tät molekyluppbyggnad i ett smidesämne det kommer du aldrig få i svetsen, tyvärr.

bästa vägen är nog att se till att std stakarna håller exakta mått o lägestoleranser efter man sett till att alla brottanvisningar slipats bort.

Bofors stakarna i gamla B18 ska visst ha rikigt fint matrial, men de nyare M-stakarna är bättre utformade så de tål mera iallafall.

men om stakarna är blueprintade till yttersta noggrannhet så lär de hålla väldigt långt.
de kommer troligen bara böja sig vid överbelastning.
sker det en lagernypning så kan vad som helst gå av.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ergu skrev:är faktiskt förvånad att svetsen inte sprack tidigare.

man borde ju igentligen vilja ha en svets som är lika hård som vevstaken.
du menar ''lika seg'' som vevstaken?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för det långa inlägget :thumbright:

men en orginal stake kommer inte att hålla till denna motor än hur den fin putsas, jag tror heller inte att en stake går av. den böjs i en volvo motor iallafall de jag sett.

du har inge mer info hur en orginal stake tillvärkas igenteligen det jag är intreserad av, hur inväcklat är de?

jag har sett att man tillvärkar stakar till standard usa motorer i 5140 vad är skilnaden i det matrealet och verdis och vanligt 4340 som vanliga H profilare oftast tilvärkar i?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Vad man vill ha är en profil på vevstaken som håller emot för böjningar.
och sedan ett matrial som har egenskaperna att tåla cyklisk belastning.

här har ni en av anledningarna till varför aluminiumstakar byts ofta.
Alu tål helt enkelt inte lika mycket cyklisk belastning utan att utmattas.
med risk för brott alltså.

och som det testats i tråden med att böja vevstaken är inte riktigt korrekt sätt att testa dem på.

ställ den istället upp med mothåll med en vevaxel med vevlager o allt.
Och sedan gör du ett verktyg så du kan pressa på en kolvbult som sitter i staken.(alltså montera den på en vevaxel)

sen pressar du rakt från kolvbulten och ned mot vevaxeln.
när staken sen är spänd som en fiolsträng X 1000 typ
så kan du juh knacka till lite försiktigt på den, så du skapar en vibration i matrialet.

jag skulle använda en lååååååång hammare *S*

en sak värd att ta upp också..
många tror att lagerslitage i lagerhalvan som sitter i staken kommer av varvtal, så är inte fallet. det kommer av tryck.(cylindertryck,ev spikningar)
utan i lagret som sitter i överfallet är det första som ger sig på varv.
Just på grund av att när staken 'vänder' i nedre dödpunkt så 'slamrar' den till något i oljefilmen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

enligt rykte så ska jänkarnas 4340 stål vara riktigt likt vårat verktygsstål kallat 2541, men jag är inte helt 100% på det.
våran matrialgubbe på jobbet har gått hem för dagen.

eventuellt finns det upptaget i karlebos lilla blå bibel =)

en std stake till en äldre volvo är juh smidd, exakta förfarandet vet jag inte om dem, men de smids i etapper iaf tills man fått slutgiltiga 'ytterkonturen' sen putsas givetvis onödigt gods bort. där finns det lite att fixa då det gjort med mycket grova slipmaskiner på 'Bofors',, läs 'massproduktion'

ett sätt att töja en stakes hållbarhet är juh att lätta kolven och all 'massa' som hör till den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

nu var inte mitt sätt att testa en staker heller helt korrekt, men det närmsta du kan komma i en vanlig press.

egentligen ska du juh utsätta den för växlande belastning tryck-sträck

cykeln borde se ut såhär ungefär:

10 drag = sugtakten
20 ett slammer
30 fistryck = kompression
40 herrejössestryck = förbränningstakten
50 ett slammer
60 och fistryck igen = utblås takten
70 goto 10

upprepa cykeln ca 7000ggr per minut =)

lite basic programming där *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

senaste sävar prototyp-modellen :)

vad jag har sett så böjer sig stakarna oftast på liknande sett som den har böjts sig för mig men det är klart att kraften kommer ju från de runda hålen mot varandra men det har jag inte press för att testa.

Bild
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Ev så kan jag få tag i 3mm titanplåt, skulle vara kul o prova att svetsa på en bit sådant med tigen o rätt tillsatsmaterial på staken o se hur den beter sig i pressen. Jag provade o svetsa i en sådan plåt förut och det påminner lite om att svetsa i gjutgärn. Och då använde jag mig av rostfritt tillsatsmaterial. Kan ju tänkas att det finns nå tillsatsmaterial som är bättre lämpat till titan än rostfritt.

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av m6 »

det kommer någ inte att funka!
risken är väldigt stor att du får brott anvisningar i svetsen + att stor ändan å lile ända kommer att bli oval och staken måste härdas om riktas å honas till rätt mått.
svetsa på bult skallen är lika med att köra me en 4,4 bult.
det kommer med stor sanolikhet att ta i blocket å kolven å inte tala om egen vikten.
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Kadett4wd skrev:
ergu skrev:är faktiskt förvånad att svetsen inte sprack tidigare.

man borde ju igentligen vilja ha en svets som är lika hård som vevstaken.
du menar ''lika seg'' som vevstaken?
japp precis.

haha inser nu när jag läst allt du skrev hur lite jag vet igentligen :oops:

men man har ju nån aning iaf :wink:
Johnny Grenwald
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tor apr 17, 2008 1:05 am
Ort: Umeå

Inlägg av Johnny Grenwald »

Jens,
Är det vanligt att stakar som böjts p.g.a överbelastning böjs åt det håll du har belastat dom i pressen?
Om så är fallet så skulle du få bättre böjmotstånd/tvärsnittsarea om du svetsar på plåten på den andra sidan.
"Trying is the first step towards failure" -Homer J Simpson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

m6 skrev:det kommer någ inte att funka!
svetsa på bult skallen är lika med att köra me en 4,4 bult.
.
jo det är jag fullt medveten om bara lite kul att testa vridstyvheten, jag har typ lagt ned 1 time på dessa test bara på lite kul.


vikten är jag inte så orolig för, jag har kört med tyngre stakar (B23-M) och mer varv i andra B20 motorer som aldrig har strulat.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Mitt tips är begagnade Eagle-stakar till Cheva smallblock. Originallängden 5,7" är lika långa som B20-B23 staken.
Jag köpte ett set ur en rasad motor för 1.000:- sedan lade jag på svets på sidorna på storänden eftersom volvos stake är bredare. Eaglestakarna är gjorda 1 4340 vilket motsvarar vårat 2541 som är svetsbart om man förvärmer till 150 grader.
Sedan svarvade jag breddmåttet och utsidan och renoverade lagerläget.
Vevaxeln fick slipas ner från volvos 54,1 mm till chevas vevlagerdimension 53,34.
Lilländen honade jag upp från 23,7 någonting till 24 mm.
Sedan riktade jag stakarna, fick lov att sätta upp dem i en hydraulpress för att kunna rikta dem, 7 tons presskraft gick åt för att rucka på dem. Det var alltså 7 ton på sidan tvärt emot (axiellt med veven) mot vad Jens bilder ovan visar, om ni förstår.
Så, jag fick ett set bra H-profilstakar för 1.000:-
Visst, veven måste slipas, men den bör ju slipas i vilket fall som helst. Även om veven inte är repig så skadar det inte att få den med exakt lika slaglängd på alla tappar, rak och i vinkel m.m.
En del jobb var det också, men vem fan lär sig något vettigt av att bara montera högglanspolerade bulta-på delar?
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Om jag inta har fattat fel så sträcks sugmotorvevstakar av. Högt varvtal och gasavsläpp är värsta förhållandet. Kolven stannar i topp och storändan fortsätter neråt.

Turbovevstakar trycks ihop tills dom går sönder. Knäckning. Alltså dom svänger ut i sidled om dom är för slanka. Tryck på ett sugrör, håller jättebra tills den plötsligt svänger ut och bryts av. Ett superkort sugrör håller däremot väldigt bra.

Skuret vevlager så vrids den av, ungefär som testet i pressen som Jens gorde.

Alla metaller är i princip som ett 3-D hönsnät. Alla atomet har bra bidninge med varandra kors och tvärs. Vilket fall i teorin. I praktiken finns det små defekter i bidningarna i metallen. Man vill ha ett material med så få defekter som möjligt.
"Hemma-metalurgen" (svetsning) Är väl kanske inte det bästa sättet att göra det ultimata supermaterialet. Massor med defekter!

Vid smide pressar man 3-D nätet så att det blir att likna ett fiber material. Atombindningarna optimeras för att jobba i den riktning materialet belastas mest.
Även vid valsning av plåt bearbetas 3-d nätet av atomer så att det blir starkare i valsrikningen än på tvärriktningen. Kan vara att tänka på om man ska skära ut vevstakar ur en plåt. Att man lägger belastnginen i valsriktningen.

Mats
Skriv svar