Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 08, 2019 3:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 15, 2019 7:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6210
Ort: Lund
Jag pratar om model T och 20-30 talet.
Letade bilder på nätet men hittade inga.
Vissa säger att man inte kan använda flödesbänkar heller utan allt ska datorsimuleras.
Man kan ju göra grejer så komplicerade att ingen gör dom eller så kan man prova.
Jag tycker galna experiment är rätt intressanta om det inte handlar om att riskera dyra delar.

Eröand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 2:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1394
Ort: BjörnL Uddevalla
Haha hörrni, nu har jag fått ett mål i livet. MIG svetsa ett par stakar å åka med bara för att det är helt fel och det retar mr Lundin. Inget illa menat alls, men när nån gör sig så mycket jobb för att tala om att så kan du inte göra.. Ja då blir det ju ännu roligare

Snor en del av ide jag läste tidigare i tråden, bygger på material med svets istället denna gången skippar å lägga dit plattjärn. Kanske gör nåt dumt test å se hur mycket böjmoment en orginal stake tål och sedan en med svets på..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 2:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4843
Ort: Boden
Hur bevisar du att de faktiskt blev bättre då?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 3:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 287
Ort: Torslanda
The skrev:
Hur bevisar du att de faktiskt blev bättre då?


"Kanske gör nåt dumt test å se hur mycket böjmoment en orginal stake tål och sedan en med svets på.." -Dundersmurfen

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 7:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1394
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag vet att orginal stakarna inte tål 400whp och 500wnm i min bänk. Kommer då mina vad det nu blir för nåt dumt att hålla så anser jag det vara succé. Det finns inga planer på att göra motorer på löpande band och lämna garanti på 30.000mil eller nåt sådant dumt. Får jag 150mil ur en gatmotor är jag mer än nöjd. Jag vill köra sönder efter ett tag för då har jag ändå tröttnat på konceptet och vill ta reda på var det ger sig på nästa ställe så att säga.

Det där med att skada någon, vi har allt sprängt några motorer både utomhus och i bänk. Det farligaste jag har varit med om som nästan tog livet av mig är gatmappning. Totalt livsfarligt med oerfaren förare. All gatmappning jag utför numer kör jag själv och talar om för min kompis vad som ska ändras. Lider fortfarande men sedan kraschen 2013, men eftersom min hobby inte är att springa eller dansa så behöver jag inte kunna springa eller gå snyggt.
Svänghjul är också farliga saker och dom är jag mycket mer rädd för än att en stake ska gå av, sitter ofta och tänker på när nästa svänghjul ska sprängas och drar in min onda fot i säkerhet när jag pressar något kundbygge i bänken. Blir snart extern gaspedal så jag kan sitta i soffan å mappa

Sen förstår jag att det som är fel med att bara mig svetsa är att olika material och allt annat än perfekt svets kommer bli sprickor och sådant över tid, men sådant bekymrar mig inte i dessa testerna om och när dom nu skulle hända.

Med en glimt i ögat grabbar och absolut inget illa menat. Men det är ju lite kul ändå

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 9:00 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
:lol: :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 12, 2019 7:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 214
Ort: Ulricehamn
Svetsa 2 av 4 stakar i motorn så lär det ju ge sej vilket som är bäst :thumbright:

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 13, 2019 11:35 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Inlägg: 134
Ort: Karlskoga
Skulle vara intressant att mäta upp en sådan stake i storändan och lill ändan med mina sunnen mätinstrument för att se hur det har dragit sig i hålen mot svetsen och hur rak staken är.
Sen beror det på hur man gör, för lägger man på ett platt järn som är 10 mm tjockt och svetsar med en svets fog som bygger två mm så är det som om man hade ett plattjärn som är bara två mm tjockt men vikten av ett som är 10 mm tjockt

Det kommer inte att vara någon hållbarhet i det för då måste staken normaliseras och bearbetas och om härdas.

Om man inte testar så lär man sig ju inte något
:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 30, 2019 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 519
Erland Cox skrev:
Jag pratar om model T och 20-30 talet.
Letade bilder på nätet men hittade inga.
Vissa säger att man inte kan använda flödesbänkar heller utan allt ska datorsimuleras.
Man kan ju göra grejer så komplicerade att ingen gör dom eller så kan man prova.
Jag tycker galna experiment är rätt intressanta om det inte handlar om att riskera dyra delar.

Eröand


Du är för blygsam i din uppskattning om när man svetsade förstärkta vevstakar.
Sitter och läser en gammal popular hot rodding (januari -63 om någon vill leta i samlingarna)
De är och gör besök hos crankshaft company, och där finns bilder på hur de "heli-arc" svetsar på chrome moly stavar på pontiacstakar, har även sett reklam för svetsade stakar till mopar b och rb i samtida tidningar.

Vill någon av någon anledning se bilderna så hör av er, jag har ingen ide om hur jag ska lägga upp dem här längre.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 12:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4843
Ort: Boden
Heli-arc är det tig?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 287
Ort: Torslanda
The skrev:
Heli-arc är det tig?

Det verkar så. Se understruket&fetstilt/läs allt nedan/följ länken.


"Gas tungsten arc welding (GTAW), also known as tungsten inert gas (TIG) welding, is an arc welding process that uses a non-consumable tungsten electrode to produce the weld. The weld area and electrode is protected from oxidation or other atmospheric contamination by an inert shielding gas (argon or helium), and a filler metal is normally used, though some welds, known as autogenous welds, do not require it. When helium is used, this is known as heliarc welding. A constant-current welding power supply produces electrical energy, which is conducted across the arc through a column of highly ionized gas and metal vapors known as a plasma."

"Russell Meredith of Northrop Aircraft perfected the process in 1941.[7] Meredith named the process Heliarc because it used a tungsten electrode arc and helium as a shielding gas, but it is often referred to as tungsten inert gas welding (TIG)"

Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_tungsten_arc_welding

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010