Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 08, 2019 4:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jun 28, 2019 3:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 65
Underbar lösning,nöden är uppfinningarnas moder : ) hur länge gick det innan det haverera,och med vilken effekt , har du fler exempel på billiga udda lösningar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 29, 2019 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1394
Ort: BjörnL Uddevalla
Det gick några månaders lekkörning 350whp och 500wnm cirka om jag inte minns fel.

Den motorn gick utan toppackning också, det funkar fintfint det är nog mitt bästa budget trix

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 29, 2019 10:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 287
Ort: Torslanda
dundersmurfen skrev:
Det gick några månaders lekkörning 350whp och 500wnm cirka om jag inte minns fel.

Den motorn gick utan toppackning också, det funkar fintfint det är nog mitt bästa budget trix


utan topplockspackningen? eller menar du utan uppgraderad topplockspackning?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 29, 2019 10:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 244
jompazx skrev:
dundersmurfen skrev:
Det gick några månaders lekkörning 350whp och 500wnm cirka om jag inte minns fel.

Den motorn gick utan toppackning också, det funkar fintfint det är nog mitt bästa budget trix


utan topplockspackningen? eller menar du utan uppgraderad topplockspackning?


Ingen packning. Bara fint planade ytor.:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 30, 2019 12:00 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 287
Ort: Torslanda
Kwirk skrev:
Ingen packning. Bara fint planade ytor.:)


huh? coolt! som gamla merlin-motorerna då! Går det att åstadkomma i en "vanlig" Värnamo-fräs? är det ett skär som gäller då eller? kan man lyckas med flera?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 30, 2019 6:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6210
Ort: Lund
Bild

Det blir brottanvisningar över och under svetsningen på det viset.
Är det inte bättre att lägga plattor på de andra sidorna av staken istället så att den blir både I och H profil?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 01, 2019 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1394
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja precis Erland. Det blev små sprickor precis mellan svets och stake (på den som gick sönder) i och med att det blir så abrupt slut där. Ska nog göra som du säger att lägga på andra sidan då kan man göra en bättre avslutning mellan mellan svets å stake, tack för tipset!

Ja den motorn gick helt utan toppackning. Bara planat och skvaller spår som leder det lilla läckaget förbi vatten kanalerna.
Det funka så fint så kommer alltid åka utan packning

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 6:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Är det här verkligen en tråd som hör hemma på ett forum för avancerad motorteknik... :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 12:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
nej, det hör mer hemma i 'avancerad svetsteknik' :D :D :D

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 4:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 223
Tja varför inte här, är ju inte direkt sånt flöde i format så det knuffar undan nåt annat.
Man kan ju få en idé eller tanke även ut konstiga påhitt.....

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 6:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 405
Spricker det pga svetsmetod eller pga att det är svetsat. Har haft funderingar på att få doggar på drev lasersvetsade men blev rädd att det skulle spricka och ramla bort.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 8:59 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6210
Ort: Lund
Jag har balanserat lilländen på egna racermotorer med migsvets förr när det inte gick att få vikten att stämma på annat sätt.
Inga problem, dom höll fint trots en massa lustgas och varvtal dom inte var avsedda för.
Så det går men jag tror att man ska låta dom ligga och kallna långsamt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 9:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 223
nkro skrev:
Spricker det pga svetsmetod eller pga att det är svetsat. Har haft funderingar på att få doggar på drev lasersvetsade men blev rädd att det skulle spricka och ramla bort.
Tigsvet o hårdmetalltillsats, det funkar!!

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 11:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1394
Ort: BjörnL Uddevalla
Att göra en egen design på stakar måste väl ändå kvala in här. Oavsett om man är bonde eller civilingenjör och själva arbetsmetoden kanske är simpel, det är nivån över 13c keps och chips. Det testkörs i bänk med sprut och körs tills det ger sig och så analyserar man lite om vad och varför

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 03, 2019 8:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Vad och varför vevstakarna havererar behöver man inte fundera över om man har den minsta kunskap om material och hållfasthet.... :lol:

Jag hade en på förra jobbet som byggde vevstakar till en gammal Cadillac V12 motor genom att ta B18 stakar och kapa dom på olika höjd och sedan skarva ihop så att den färdiga vevstaken blev längre. Vevstakarna svetsades ihop via EB svets, vilket är en helt annat nivå än patetiska försök med MIG svets.

Vad man kan försöka med är att styva upp vevstakarna med hjälp av riktade kolfibrer, det fungerade alldeles utmärkt då man förstärkte allt för klen vingbalk på SK60, där förlängde man enligt uppgift utmattningshållfastheten med 300%... :shock: Men som alltid, man måste veta vad man håller på med....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010