Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 15, 2019 9:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 28, 2019 8:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Efter att fått sett sett data på en bänkning på en motor som endast hade kortade runners från förra bänkningen.
De kortare runners var såpass korta att det inte fanns varken 3:e eller 4:e pulsens avsämning. resultatet var 40hk extra (eller 9% ökning) samt 1500rpm bredare register på samma laddtryck på kammar som var riktigt snälla (original).
Nu börjar min hjärna att gå på högvarv, är det så att man ska skita i den dynamiska pulsen på turbobil och istället försöka få det statiska trycket så nära ventilen som möjligt t.ex genom stora och/eller korta runners eller "stora hål principen" av portning av toppen?
Om man drar detta till sin spets så vill jag se en motor som har "plenumet" PÅ insugsventilerna (t.ex uppborrat/sönderportat mellan cylindrarna på en 16v) för att sedan ha "trattar" hela vägen mot Intercooler för att få en helmholtz avstämning mha volymen på gaveln på riktigt låga varv där turbon vill igång.

Har ni hört talas om någon sådan lösning eller har ni någon upplevelse på bänkningar med turbomaskiner med korta vs långa runners?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 29, 2019 8:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9452
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
En del Dieslar har den konfigurationen.
Och det talar sitt tydliga språk.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 29, 2019 9:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Finns mängder med SAE rapporter där man testar olika typer av avstämda insug, alla ger mer eller mindre effekt. Merparten av rapporterna handlar om dieselmotorer, men det spelar ingen roll, det handlar bara om varvtalsområdet man jobbar inom. Då man börjar ladda på ordentligt med tryck +5bar så spelar inte rörlängderna någon större roll, då kan man till och med köra med limpa på avgassidan, åtminstone enligt en del rapporter.. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 29, 2019 7:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Dagens DTM motorer har korte innsug. ( Og lange runners på eksos )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 31, 2019 7:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Om man har en dynamisk avstämning som gör att man får 120% VE på ett varv med en sugmotor, vad händer då vid en tryckökning från 1 till 2bar?
Hur många % VE får man då?
En dynamisk avstämning ger när den stämmer och tar när den ligger ur fas.
Jag har tester på detta i en bok men jag väntar tills längre fram i diskussionen och jag har den ändå inte här.
Köra med eller utan Vanos på en BMW M3 3,2 liter gör 100 hästar, varför?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 31, 2019 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9452
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu var det väl inte frågor Alexander ville ha, han ville väl ha svar?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 31, 2019 11:02 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
För att få igång andras hjärnor fungerar det ofta bra med en fråga som svar.
Tanken med frågan är att aktivera hjärnan så att svaret ger sig själv.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 6:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Tore: Är DTM maskinerna överladdade med turbo?

Erland: Man får lägre än 120%. Anledningen är att den dynamiska pulsen blir svagare vid högre densitet.
100hk är det på en sugis eller på en turboladdad M3?
Sen vet jag inte om jag tycker det är en bra jämförelse hursom då det sitter dubbelvanos på dessa, avgasvanosen påverkar nämligen ljusår mer än insugsvanosen enligt mitt tycke på en turbomotor.
Hur mycket skiljer det på en turboladdad M50 med vanos eller ej? Där har vi en hyfsat bra jämförelse då den endast har insugsvanos.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 7:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1616
Ort: Skånska Landsbygden
Enligt alla större mappare jag känner som jag pratat vvt med (flertalet människor som lever på att mappa bilar) så gör avgas-vvt inte särskilt mycket på effekten utan den används mest för att hantera emissioner och knack. Den stora vinsten med vvt sitter i insugskammen.
Jag har själv varit inne på spåret med att avgas-vvt skulle kunna påverka spoolup och gasväxlingen vid overlap men som sagt, bara teorier som blir kraftigt emotsagda av proffsens praktiska erfarenheter i bromsbänkar. Jag är då inte dummare än att jag böjer mig för dem.

Big Al: Om jag får utmana ditt påstående ang dynamisk puls vs densitet med ett tanke-experiment. Varför går det så bra att jaga fisk med dynamit men inte hare eller rådjur? Är det inte snarare så att pulsen ökar i styrka (och hastighet) med ökad densitet, medan kompressibiliteten minskar i samma omfattning?

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 7:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Pacman. Jeg hadde en teori om at tidlig åpning på eksos ville gi tidligere ladetrykk. Prøvde flere timer i benken, men fikk ikke noe bra resultat. Det er riktig som du skriver at det er timing på innsungskam som har stor betydning og at timing av eksoskam har liten betydning så lenge du ikke har høgt ekostrykk. Det er vel også slik at jo mindre durasjon og overlapp , jo mindre betydning har innsugslengden ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 10:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Pacman skrev:
Är det inte snarare så att pulsen ökar i styrka (och hastighet) med ökad densitet, medan kompressibiliteten minskar i samma omfattning?

Så är det, kanske fel skrivit av mig att den blir "svagare" , mindre kompressibel är väl rätt ord och eftersom den blir mindre kompressibel så går det helt enkelt inte få högre VE pga sättet motorns VE räknas på.

Intessant att avgas-vvt inte påverkar spool nämnvärt, antar att problemet sitter i att även avgasventilens stängning ändras?

Det jag vill komma fram till är hur stor skillnad är det mellan ett avstämt insug med långa runners kontra ett insug som är ej avstämt (läs så korta runners att varken 3:e eller 4:e pulsen hinner in inom varvtalsområdet på motorn) men istället med väldigt korta runners?
I mitt verkliga exempel så var det faktiskt så att motorn hade en ICKE-avstämning (ordval?) uppe på varv med långa runners som försämrade VE, när han sedan ordnade kortare runners så fick han istället "ingen" avstämning alls och det gav såpass mycket att jag undrar om en avstämd maskin med långa runners hade bara blivit ungefär lika bra? dvs hur mycket "stryper" (dåligt ordval men ...) långa runners på en turbomotor?
Nu skriver jag främst långa vs korta men jag vill tro att skillnaden syns bäst mellan stora och små runners.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 11:12 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Fel längd på kanalerna ger alltid mindre effekt, det gäller både för långa och för korta kanaler.
Om arean är för liten på de långa kanalerna så kan det strypa mer än vad längden ger.
Berätta om motorn, vad är det för motor, vad för kam, topp insugningslängder och kamvärden?
Från building Ford 4,6-5,4 horsepower on the dyno sidan 46-47:
Vortech intake vs 01 Cobra, what can you say about a long runner intake manifold change that
that adds power (nearly 75 hp) from 3500 rpm up to 6600 rpm?
Vortec kompressor insuget har knappt runners utan bara en radie i toppen.
Sen har du helt fel när du tror att trycket på vågorna i insuget inte multipliceras med laddtrycket.
Var har du fått det ifrån?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 6:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Vortec jämförelsen var på en kompressor motor , är turbo jag är ute efter. Då jag tror avgasmottrycket kan spela en roll.

I teorin multipliceras tryckvågen men i verkligheten så blir VE alltid lägre. Sen vad det beror på kan vi spåna på, kanske bränslet i insuget , insugstemp, flödet är chokat i delar av kanalen, högre Reynoldstal påverkar pulsen eller att difftrycket över insugsventilen skiljer mindre.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 01, 2019 10:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Hur VE blir beror ju på turboinstallationen.
Om mottryck och insugningstryck ökar procentuellt lika så blir väl VE motsvarande tryckökningen?
Effekten ökar mer eftersom den relativa friktionen minskar och mindre eftersom kompet är lägre.
Sen har insugningsluftens temperatur stor betydelse.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 02, 2019 9:39 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20837
Ort: Tomterna/sävar
avstämningarna på en vanlig turbomotor blir liknade en sugmotor. men då man snackar en sån där 7500-10000rpm 4-5 bars ladd 4v dragrace motor så vet jag inte om det blir bättre med lite längre insug som är avstämda imot korta som bara flödar bra?

har man för långa insug som kommer i of-tune på hög varv så blir det väldiga förluster sugmotor som turbo!

finns en del tester på v8 insug med olika runners och där då blir trenden liknade. finns på youtube och motortrend on demand https://www.youtube.com/watch?v=IncpuWORLSI

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010