Kompsänka med tjockare topplockspacking.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kompsänka med tjockare topplockspacking.

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag tänkte kompsänka med en tjockare topplockspackning på den motorn som sitter i min bil (bygger en ny, finmotor bredvid). Jag vet att det finns bättre sätt men.... Jag har snart en 2mm vattenskuren kopparpackning. Finns det någon variant för att slippa o-ringa? Tex räcker det som det är?eller kan man kanske lägga på en tiondel tjocka stål "brickor" runt cylindrarna för att få extra tryck?

Tänkte att man kunde fixera en sån ring med en liten dutt locktight. För när man väl dragit toppen så lär de inte röra sig.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan du inte montera en orginal toppackning på var sida.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har faktiskt tänkt på det. Orginal packningen består av 3lager. Ett i mitten som är helt plant och en på varje sida som har pressade veck. Blir nog en orginalpackning där jag byter ut mittendelen. Fast dom är i stål. Ska jag skära ut i stål eller koppar?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir nog bäst om du tar en komplett packning på var sida distans plattan , jag skulle gjort den i plåt laser skuren. så gjorde Leif på sin snabba audi Q med golf GTI motor som jag hjälpt han med. den håller i allafall för 7.2sec/165kmt 201m. bilen komplett med inköp och alla delar har hitils kostat 32000kr!
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Audin

Inlägg av Fredrik Andersson »

Vad hände med Audin?? Det vart ju nått haveri när han körde i Åmsele nu i höst.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

han krökte en vevstake, allt är ju standard i motorn så det kan lätt hända.. försöker egga han att bygga lite stadigare motor till nästa år.. :twisted:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Inlägg av Fredrik Andersson »

Jaha.... se pass..... då får vi ju hoppas att eggandet går bra... för det är ju helt klart en kul bil... som är ruggigt kvick.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jens Gustavsson skrev:det blir nog bäst om du tar en komplett packning på var sida distans plattan , jag skulle gjort den i plåt laser skuren. så gjorde Leif på sin snabba audi Q med golf GTI motor som jag hjälpt han med. den håller i allafall för 7.2sec/165kmt 201m. bilen komplett med inköp och alla delar har hitils kostat 32000kr!
Menar du vanlig plåt eller rostfri? 32k? Shit pomfritt :shock: Det är ju fika pengar!
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vanlig plåt duger nog bra , den leder också värme bättre än rostfritt.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:det blir nog bäst om du tar en komplett packning på var sida distans plattan , jag skulle gjort den i plåt laser skuren. så gjorde Leif på sin snabba audi Q med golf GTI motor som jag hjälpt han med. den håller i allafall för 7.2sec/165kmt 201m. bilen komplett med inköp och alla delar har hitils kostat 32000kr!

jäklar vilket bygge. vad mer är gjort åt motorn?

hur kommer det sig att org motorn håller? racesoppa? helt otroligt att org underdelen håller för 450hp+

var det denna som det sitter dellorto 40or på?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn har std bottendel(seat2.0l) med distans platta för lägre komp(ca7.5-8:1).toppen(golf gti) har jag portat ur och den har till fixade org ventiler och lite mer fjäder tryck. cammarna är seat org. förgasarna är delorto 40 med ca35mm halsring (exakt bestyckning har jag inte i huvet).grenröret har Leif bygt efter mina grenrörs teorier.westgaten är en audi (lilla modellen)som jag flödes prepat med större ventil mm.turbon är en holset hx40 (57in 65 ut). med ca 1.8bar och 32grader tänning och 98oktan hade Leif 165km/t i slutfart i piteå på 201m. drivlinan är helt std förutom en sinter lammel, och har aldrig gått sönder!!! Leif vann förövrigt alla street race han fick va med i i år så det är bara att gratulera(men till nästa år ska han få smaka på en revans sugen B20 från SÄVAR )
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

jens: jag får tacka för info.m'ktikt bygge det där

förresten har ni någon aning om effekten i den?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill inte spekulera i effekter som inte är bromsade på ett regelrätt sätt, det finns redan för många sådana hästkrafts mytomaner!
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:jag vill inte spekulera i effekter som inte är bromsade på ett regelrätt sätt, det finns redan för många sådana hästkrafts mytomaner!
jo jag vet.sitter man på zatzy så känner man till dom
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens det är inte bara du som är revanschsugen mot Leif kan ja säga.... :twisted:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar