Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 12:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 144 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 20, 2017 10:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
En av deras mildare maskiner med 99mm slaglängd klarar 226km/h slutfart, 1900Lbs klassregel(minimi) och påstås ha 385hk(enligt just 4pistons, samma bromsbänk)

Enligt denna kalkylator skulle han ha 415hk
http://www.ajdesigner.com/fl_horsepower ... _speed.php
Det betyder att de anger siffror i underkant mot prestationer.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 10:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Metanol KAN ge ökningar kring 20% på en riktigt designad motor jämför mot en riktigt designad bensinmotor.

BMW motorcykeln skulle kunna teoretiskt ge 134.4Nm MED avgassystem(med katalysator) och luftburk om den optimerades för metanol.
Det är 264literhästar just vid vridmax.
På två liter blir ju det 528hk
Hondamotorn har 2.6liter men ger toppeffekt (518hk) straxt under 10000rpm

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 10:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Här är ett tidkort från en med just F20 motorn i 'AllMotor' klassen.
Ganska imponerade tid och slutfart.
Vet inte vikten på bilen.

Bild

Nästan 246blås...

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 8:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20330
Ort: Tomterna/sävar
har alldrig hört nån motor som ger 20% är inte det är nån gammal myt? är inte 5-8% om man optimerar allt mot race bensin mer normalt? fyllnads graden sjunker grymt då man kör metanol i en 4T.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 2:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tror ärligt det är försumbart.
Metanolen har väldigt högt värde med syre.
Samt det kyler rejält vilket också ger tillbaka en del fyllnadsgrad.

Jag har sett artiklar där de tjänat uppemot 40%
Men då på en kompressormotor.
Då utan att dreva om kompressorn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 22, 2017 6:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Inlägg: 24
Sånnadär effektberäkningsprogram mot slutfart etc brukar beräknas för bakhjulsdrivna bilar och stämmer därför inte lika bra på FWD bilar.

Det finns lite olika varianter av k20 och k24 motorer och det är prestanda versionerna man vill åt. Det skiljer en massa men lite groft så har de värre oljesprutare under kolvarna och vtec på både avgaskam och insugskam. Alla k-serie motorerna har rullkam och inga jäkla hydraliska lyftare. Alla vippor har justerskruvar för ventilspelet så man slipper alla typer av shims och skit med.

k24 motorn på 2,4 liter och 99mm slag sitter i accord 03-07 om jag kommer ihåg årsmodellerna rätt. 190hk.. Efter det så är det 201hk men bara vtec på insugskammen och integrerat grenrör och kollektor i toppen. Bara en stor kanal ut från toppen. Det vill man ju inte ha vid grov trimmning. Jag har för mig det kan sitta k24 i någon årsmodell av crv med. I usa sitter den i Acura TSX bla.

K20 finns i massa hondor crv civic accord mm men det är type r motorn man vill åt på 200hk och 86mm slag. Det sitter i alla civic type r. Snikmotorerna brukar ligga runt 150 hk.

För att få ut max av orginal delar så är det poppis med type r toppar på accord blocken. Ska man Porta och byta ventiler osv kan man i princip utgå från enklare billigare k serie toppar. VTC är något som sitter i prestanda modellerna av k serien och har motorn vtc så heter det att motorn har i-vtec. VTC är ett electroniskt justerbart kamdrev på insugskammen. Det är på type r motorerna 50 grader och mindre på de andra. Med möjlighet på 50 graders vtc så finns det mer mos att hämta och man brukar sätta dessa 50 graders vtc drev på k24 motorerna. Men med grov trimmning som dessa 4 piston motorer så tas allt sånt här bort ändå. En k24/k20 kombo med bara orginaldelar och ett bra grenrör och mappning brukar kunna ligga runt 250hk.

Förr kunde jag ventilstorlekar och skillnaderna bättre i huvudet men allt finns lättillgängligt på nätet. k20a.org finns det mycket info på.

S2000 har en f20 motor i europa och även i usa men i usa kom en f22 som är en strokad version 2005. Samma toppeffekt 240 hk hela tiden men 2,2an varvar mindre och har mer vrid. Den här motorn satt bara i s2000.

Både f20 motorn och k serie motorerna snurrar åt "rätt" håll. Det var hondas b-serie motorer som gick åt "fel" håll. De satt i civic vti och integra type r.

Inga av motorerna ovan har turbo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 23, 2017 11:25 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am
Inlägg: 94
Denna kanske redan postats i denna tråden?

https://www.youtube.com/watch?v=YRFrFudg7eM

_________________
Mvh
Henke :)

http://www.youtube.com/onkelsvenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 2:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Ingen som har nån koll på Hondas 3,5l v6or? Tror dom heter J35 och lämnar rätt mycket häst som org sugmotor. Tror den värsta modellen ligger och nosar på 300hk org.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 01, 2017 9:56 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Inlägg: 24
Inte järnkoll men de sitter i massor med bilar och ligger på mellan 240 och 305 hk och upp till 3,7 liter.. (J37) Det finns 2 olika v6 serier om jag kommer i håg rätt.. c30 och c32 sitter i NSX och har "riktig" vtec på insug och avgas och doch kammar om jag kommerihåg rätt. J serien tror jag har singelkam och vtec på insug bara. Inte helt hundra. J serien sitter i all från Legend till stadsjeepar. De sitter främst i acura bilar i usa. Men eftersom hondas mer prestanda riktade bilar bygger på låg vikt och bra chassin så funkar inte v6orna så bra i de karosserna så de är inte så vanliga att hålla på med i honda världen. Det görs massor med motorswop mellan chassina och det finns grejjer för att bara bullta i v6a i tex en fwd civic. Ett vettigare allternativ som jag sett en del byggen av är v6an i en s2000.

https://honda-tech.com/articles/twin-tu ... 0-runs-8s/

Byggtråd: https://honda-tech.com/forums/drag-raci ... d-3154865/

Mer: https://www.engineswapdepot.com/?p=7685


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 144 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010