honda prostock 2.6L 4cyl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Kikade lite.
En topalcohol har ~111,12mm slaglängd(en del har mer) och varvar uppemot 11000 enligt en film på samma facebooksida som hondafilmen ligger på.
Och de piskar runt betydligt tyngre grejer än hondamotorerna.
De verkar strunta i gamla vedertagna regler kring kolvhastighet
Edit, fel av mig, det var Top Alcohol.
En topalcohol har ~111,12mm slaglängd(en del har mer) och varvar uppemot 11000 enligt en film på samma facebooksida som hondafilmen ligger på.
Och de piskar runt betydligt tyngre grejer än hondamotorerna.
De verkar strunta i gamla vedertagna regler kring kolvhastighet
Edit, fel av mig, det var Top Alcohol.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Här finns lite kul läsning om NHRA Pro Stock motorerna anno 2014, d.v.s. innan varvtalsbegränsningen och insprutning.
http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... r-numbers/
http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... r-numbers/
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
max varvtal en motor kan varva är inte direkt bundet med kolvhastighet! speciellt på långslagaia motorer! de kan ha sjuka hastigheter mycket värre än F1 och prostock. problemen för de kortslagiga motorerna är mer G krafterna.
G krafterna i stake och kolv mm ökar i kvadrat med ett ökande rpm!
Kolvhastigheten ökar linjärt upp med varvtalet!
mvh jens
G krafterna i stake och kolv mm ökar i kvadrat med ett ökande rpm!
Kolvhastigheten ökar linjärt upp med varvtalet!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
just precis, men det finns väl begränsningar i förbränningshastighet som gör att trycket skapar ingen ökad effekt om kolven går för fort,, enkelt förklarat.
Men med väldigt långa vevstakar kan man ju fördröja expansionen lite vid ÖD och låta det förbränna lite längre innan kolven börjar gå nedåt.
Men med väldigt långa vevstakar kan man ju fördröja expansionen lite vid ÖD och låta det förbränna lite längre innan kolven börjar gå nedåt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Jarmo. Jag vet, men jag hade gärna velat att de funkat lika bra i rallycross som dragrace.. Är så trött på att MDS motorer dominerar...
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Dominansen beror väl i stort sett på att volvomaskin är 'färdigutvecklad' och går att beställa färdig.
Kunderna vet vad de får, de vill ha chans att vinna samma år som motorn är köpt, de vill inte harva med utveckling några år för att spilla enorma stålar på det och ev ha chans på vinst efter flera år.
Så den som vill bråka med volvomaskinerna får nog köpa en motor av en motortrimmare som bevisat att den går och går.
Så, det är mao upp till motortrimmarna.
Kunderna vet vad de får, de vill ha chans att vinna samma år som motorn är köpt, de vill inte harva med utveckling några år för att spilla enorma stålar på det och ev ha chans på vinst efter flera år.
Så den som vill bråka med volvomaskinerna får nog köpa en motor av en motortrimmare som bevisat att den går och går.
Så, det är mao upp till motortrimmarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Precis, det är utveclat så långt, det är saken.
Samma sak i Finland är Fiat twincam motor, det har utveclats av hundratals trimmade minst 25 år redan.
Bilar och motorer bytar ägare, ingenting är hemligt då. Det är som Megasquirt spruta, flera som bättrar det hela tiden.
En honda motor har potential men det är inte färdigt än för rallycross mot volvos och bmw.
Samma sak i Finland är Fiat twincam motor, det har utveclats av hundratals trimmade minst 25 år redan.
Bilar och motorer bytar ägare, ingenting är hemligt då. Det är som Megasquirt spruta, flera som bättrar det hela tiden.
En honda motor har potential men det är inte färdigt än för rallycross mot volvos och bmw.
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Det ni beskriver här är varför Volvomotorer dominerar. Vi bor i "Volvoland".
Varför just MDS dominerar är det svågerpolitik bakom! En svåger driver företag med att bygga motorer. En annan sitter i Utskott i Bilsportförbundet och skriver regler som premierar just de motorerna. Efter åratal av denna svågerpolitik finns det hela grenar för enbart den motorn!
När det efter många långa år kom fram sparkades hela Utskottet och nya personer fick ta vid, men man kan inte bara döda en sportgren över en natt för då står hundratals utövare med värdelösa motorer. Istället måste man återställa varsamt, och det har inletts åtgärder för att lyfta fram alternativ över sikt, men sen är det upp till utövarna att förstå och ta dessa alternativen till sig.
Varför just MDS dominerar är det svågerpolitik bakom! En svåger driver företag med att bygga motorer. En annan sitter i Utskott i Bilsportförbundet och skriver regler som premierar just de motorerna. Efter åratal av denna svågerpolitik finns det hela grenar för enbart den motorn!
När det efter många långa år kom fram sparkades hela Utskottet och nya personer fick ta vid, men man kan inte bara döda en sportgren över en natt för då står hundratals utövare med värdelösa motorer. Istället måste man återställa varsamt, och det har inletts åtgärder för att lyfta fram alternativ över sikt, men sen är det upp till utövarna att förstå och ta dessa alternativen till sig.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
En snill version av en sånn er på gang til nettopp RC... bare 400 cfm på 2x36mm...wuffee skrev:Den maskinen i rallycross
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
-Bjørn
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Vad är det för topp som flödar 400 CFM på 2 X 36mm?
Låter väldigt mycket.
Erland
Låter väldigt mycket.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
S2000 topp? Fps blir för mycket men å andra sidan det kommer inte att uttnyttja 400 cfm eller beror på motorstorlek.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Är en bit kvar till 400.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
https://www.youtube.com/watch?v=YRFrFudg7eM
massvis med info.
16-1 kompression
90mm borr
106mm slag
430cfm flöde
hör inte riktigt, säger han 1.5" insugventiler? (38.1mm)
0.650" ventillyft. (16.51mm)
70 eller 71.5mm spjällhus från kinsler, utan spjällaxel.
460-480hk bara 'ihopskruvad'
Ihopskruvad med kärlek, över 500hk
Det betonar ju faktiskt hur noga det är med att allt är korrekt.
massvis med info.
16-1 kompression
90mm borr
106mm slag
430cfm flöde
hör inte riktigt, säger han 1.5" insugventiler? (38.1mm)
0.650" ventillyft. (16.51mm)
70 eller 71.5mm spjällhus från kinsler, utan spjällaxel.
460-480hk bara 'ihopskruvad'
Ihopskruvad med kärlek, över 500hk
Det betonar ju faktiskt hur noga det är med att allt är korrekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
1.51" =38.354mm= 0.426 av borret . väldigt stort för borret men litet för effekten och motorvolym och cylinder volym därför det behövs så mycket duration och lyft på dem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Men det kan inte vara en S2000 den är byggd på, borde vara en K24:a.
Ventilerna hade krockat på S2000.
Erland
Ventilerna hade krockat på S2000.
Erland