Lill Grottis skrev:Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Hej Lill-grottis och Norrback nu talar jag för mej det jag fått i flödesbänken
har jag fått i bromsbänken så när som 5hp ,Jag har sett bilder på Jens
topp och den har fina kanaler mot Hondatoppen, Jag har en exp,
topp på garaget som flödar 292 cfm med 36 ventil,
Jag brukar räkna 100cfm per kvadrat tum minus ventilskaft
det blir 303cfm med 36ventil på volvotopp men jag tror det
går att med typ stor gryta typ 75gradit säte fä mera flöde på
höglyft men på bekostnad av låglyftflödet, Jag försöker få så
bra snitt som möjligt upp till max lyft ,man kan inte ha max flöde
vid 18mm och maxlyft vid 12mm.
Det jag skrev om morgans uppkörning av avgasgrytan vann
han mellan 60-70hp på en pro stock kanske Järnet kan kompl,
historien. En Hederstillverkare på speedtalk visade ett provokativt
hedders på en nachcar motor med långa fin primärrör
stegade rakt in i en typ 4 tum avgaslimpa man tycke det såg
skrämmade up men han ville visa att han bara tappade 6hp,
Min fråga då jag ser detta är kanske det bara är så enkelt som
att det gäller bara att få ut hela överljudsballongen innan
den stöter i någon krök eller dyligt innan avgasventilen stänger
Vad tror ni?
Vänl häls Lacke