honda prostock 2.6L 4cyl

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:men på tex en sån prostock honda med en liter effekt på 155hk på bara 8000rpm så måste det ju stämma in rätt bra med grenrören?

Larry Meaux har gjort så att PipeMax räknar ut så att vridmoments peaken är 1500 varv under maxeffekten. Han påpekar att bredare än så skall man inte stämma av för, samt smalare är ingen vits heller.


/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:men på tex en sån prostock honda med en liter effekt på 155hk på bara 8000rpm så måste det ju stämma in rätt bra med grenrören?

erland tror du toppeffekten skulle bli högre med 4mm mindre grova grenrör som pipe max vill ha?

vilken effekt det blir under 6000rpm är de nog inte intreserade av skulle jag tro.


vist kan det va så att i vissa dragrace klasser med automat låda och sugmotorer och i RC klasser med framhjuls drift eller dåliga däck
tex så kan en motor med mer bottenvrid gå snabbare runt banan med mindre dim på röreren, men om man bara är ute effter ett register på 1500-2000rpm ska man inte ha lite grövre då?

detta är bara mina tankar som jag inte kan backa upp med fackta men så snart bänken blir klar ska jag forska i detta mer.

kul att få höra av nån som du erland som har testat i värkligheten :thumbright:

som sakt så är jag kluven i frågan om dim på grenrör så jag är intreserad att höra så mycket som möjligt av de som testat.
Hej Jens! Titta på vad som har hänt i Comp och P/S med storleken på primärrör och kollektorer. Diametern på primärrören har krympt och man använder merge kollektorer istället för raka burkar. Tittar du på F1 så är grenrören ännu mer sofistikerade med en större step med kona. Jag har fått upp ögonen under mina fiddy bromsningar när en kona som jag satt dit tillfälligt för att passa mot ljuddämparen visade sig ge en halv hästkraft över hela registret och det är mycket på 107cc. Gaspulsen går åt bägge hållen och för att få tillbaka den så stark som möjligt så tror jag att man måste titta på flödet åt båda hållen. Skarpa kanter som i gamla burk kollektorer underlättar ju inte precis för vågen på vägen tillbaka. Sen kan man göra väldigt mycket med geometrin för att skapa väldigt låga tryck vid avgasventilen under overlap. Konor på vissa ställen i rören och koning från sätet och ut i primärröret med bra passform. Ingen liten port och ett större primärrör alltså. Erland.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej Erland Jens Norrback jag har köpt tidningen och lusläst om Hondan
ifall den ger den effekt som det säjs undrar vad man har missat!
är det den effekten eller är det som Järnet kallar det Amazonhästar!
Ni har ju nyss haft en flödestävling så ni vet vad som är möjligt
att få ut i flöde ur 36mm insug,Dom pratar om 350cfm
vilker jah svårt att förstå tvär kanal styrningarna kvar,
Visseligen 14,8 i komp men på vilken soppa,Vad gör det i effekt!
Torrsunp pratas om 10 procent effektökning, är det då grenröret
som ger effekten, Om den ger 300hp pluss köper Jag men det är
100 till, den ger högre effekt än f1 orna Eller har dom kommit på något?
Är det någon som har testat tex, torrsump!
Jag tycker Jag kan lite grann men fråga mej inte om grenrör
för det kan jag ingenting om, Avgaspulser överljudhastighet,
Kanshe flödesbänken inte har något med verkligheten att göra,
Det pratas om 2-3 mach hastighet, Mysterium! Jag handlar mitt
Timo rör i alla tider,Jag hörde om Morgan portade till avgasportarna
i flödesbänken när han fått rätt i kanalen körde han upp grytan till
ventilsätet fastän det vart sämre flöde i bänk,Kanske är det bara hålet
exit som har betydelse ventil med 25 gradit ovan säte,
Kanske oavsett hur du gör ventilsätet kanske det blir turbolens?
Vad tror ni Jens Erland Norrback Lill-Grottis,

Häls Lacke OBS Vädra gärna era Tankar
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Flödet går nog att få med på dubbla 36mm ventiler. Tommy Luhrs svetade volvotopp flödar nåt runt 350cfm med 36mm ventiler.

Och dom k20 topparna flödar runt 280cfm vid 28" orörda såg jag nånstans. Kanske Erland har siffror på en sån topp, han har gjort nån s2000 motor.

370cfm vid 28" har dom fixat till på www.k20a.org, men somsagt, flödet är ju inte allt, men det går inte utan flöde heller.

Det är nog hela kombinationen som gör effekten, det finns 2 liters k20 motorer som ger över 300hk också.

Det där med Darin Morgans stora arean i sätet beror enligt Larry Meaux på att avgasventilen är flyttad så långt i sidled mot cylinderväggen för att få in större insugsventil som ger mer effekt. Därför måste man ta upp arean under ventilen då funktionen har blivit sämre pga. den är för nära cylinderväggen.

Om man i Pipemax får en hastighet över 435FPS i sätet bör man ta upp över 90% för att komma ner till ca 400FPS i sätet.


/Andre'
power
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Inlägg av Lill Grottis »

Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Lill Grottis skrev:Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Hej Lill-grottis och Norrback nu talar jag för mej det jag fått i flödesbänken
har jag fått i bromsbänken så när som 5hp ,Jag har sett bilder på Jens
topp och den har fina kanaler mot Hondatoppen, Jag har en exp,
topp på garaget som flödar 292 cfm med 36 ventil,
Jag brukar räkna 100cfm per kvadrat tum minus ventilskaft
det blir 303cfm med 36ventil på volvotopp men jag tror det
går att med typ stor gryta typ 75gradit säte fä mera flöde på
höglyft men på bekostnad av låglyftflödet, Jag försöker få så
bra snitt som möjligt upp till max lyft ,man kan inte ha max flöde
vid 18mm och maxlyft vid 12mm.
Det jag skrev om morgans uppkörning av avgasgrytan vann
han mellan 60-70hp på en pro stock kanske Järnet kan kompl,
historien. En Hederstillverkare på speedtalk visade ett provokativt
hedders på en nachcar motor med långa fin primärrör
stegade rakt in i en typ 4 tum avgaslimpa man tycke det såg
skrämmade up men han ville visa att han bara tappade 6hp,
Min fråga då jag ser detta är kanske det bara är så enkelt som
att det gäller bara att få ut hela överljudsballongen innan
den stöter i någon krök eller dyligt innan avgasventilen stänger
Vad tror ni?

Vänl häls Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Det där med flöde på hög eller låglyft är knepigt.

I pipemax finns en bra tabell som visar piston_cfm_demand per vevaxelgrader.

Då kan man mäta upp kammen mot vevaxeln och kolla så man har tilräckligt flöde med kamaxelns lyft och kolvens cfm_demand under hela insugstakten.

Om man har mera flöde på låga lyft än piston_cfm_demand så ökar risken för reversion vid IVC. Där spelar ju också hastigheten in mycket, med fel kanalarea så blir gashastigheten låg och det bidrar också till större risk för reversion.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Lacke skrev:
Lill Grottis skrev:Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Hej Lill-grottis och Norrback nu talar jag för mej det jag fått i flödesbänken
har jag fått i bromsbänken så när som 5hp ,Jag har sett bilder på Jens
topp och den har fina kanaler mot Hondatoppen, Jag har en exp,
topp på garaget som flödar 292 cfm med 36 ventil,
Jag brukar räkna 100cfm per kvadrat tum minus ventilskaft
det blir 303cfm med 36ventil på volvotopp men jag tror det
går att med typ stor gryta typ 75gradit säte fä mera flöde på
höglyft men på bekostnad av låglyftflödet, Jag försöker få så
bra snitt som möjligt upp till max lyft ,man kan inte ha max flöde
vid 18mm och maxlyft vid 12mm.
Det jag skrev om morgans uppkörning av avgasgrytan vann
han mellan 60-70hp på en pro stock kanske Järnet kan kompl,
historien. En Hederstillverkare på speedtalk visade ett provokativt
hedders på en nachcar motor med långa fin primärrör
stegade rakt in i en typ 4 tum avgaslimpa man tycke det såg
skrämmade up men han ville visa att han bara tappade 6hp,
Min fråga då jag ser detta är kanske det bara är så enkelt som
att det gäller bara att få ut hela överljudsballongen innan
den stöter i någon krök eller dyligt innan avgasventilen stänger
Vad tror ni?

Vänl häls Lacke
I en anna tråd finns det Christer J's sifror på en volvo 5:a, den flödar ca 290 på 12mm med 34mm ventiler.

Jag skulle villa seja att flödet i avgaskanalen från maxlyft och till 60% av maxlyft är mycket viktigt för att minska trycket i grenröret vid då avgaserna pumpas ut efter BDC. Ju högre tryck du har i grenröret då destu lättare åker avgaserna tillbaka upp i inusgskanalen eftersom man har mycket lägre tryck i insugskanalen då.




/Andre'
power
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Lill Grottis skrev:Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Hej Lill-grottis mina erfarenheter av flödesbänken är som du säjer
ju rakare kanal ju mera flöde men jag tror det finns ett men!
det är att en svängd kanal tror jag blandar bränsle och luft bättre
det är det dom har börjat med i dom nya wet flow bänkarna,
ju bättre man kan bland bränsle och luft ju exposivare blandning
får du , men du kan köra med raka trumper och låta swichen
ta hand om bränsle och luft blandningen,
Det händer att jag på en 531a rätar ut den svängda kanalen på
insidan på grund av turbolen för att öka flödet,
Ser det som ett måste över 250cfm.Jag får ta det på swichen.

Skriv gärna vad du tror? om ni tror jag har fel,

Vänl häls Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

räknade lite på honda motorn och kom fram till att det krävs ett BMEP på 17,5 bar för att uppnå 400hk med den motorkombinationen, det är mycket det på bensin.

lillgrottis, vad har STCC motorerna för BMEP på maxeffekten? kan räkna ut om du sejer borr, slag, effekt och varvtal för max effekten. BTCC då?

hur höga BMEP kan vi uppnå på 8000 - 9000 rpm med bensin? metanol möjligör ca en bar högre BMEP. Kanske Järnet har nå bra svar?


/andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns många olika hästar: På bakhjulet, på veven och i munnen. En 4-ventilstopp med 36 mm:s insugs ventiler flödade inte över 325 CFM på min flödesbänk vid lyft över 15mm. 350 cfm är beräknat maxflöde med den ventilstorleken. Erland.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Angående den där hondamotorn så ge en snabb överslagsberäkning att de har i princip omöjligt hög fyllnadsgrad på den om specarna stämmer ...
Fullt utslag på min Bullshit-O-Meter
Hade kunnat tro det om motorn varit mycket större eller varvat mer.

Nu får man ju också komma ihåg att detta var i en skriven artikel i en tidning, har man varit medverkande själv i något reportage så brukar man ha lärt sig att reportrar har en fantastisk förmåga att blanda ihop fakta och att det du sagt kan framstå som något helt annat när det väl trycks...

Tyksflesnils kan ha varit framme kanske varvade snurran 9800RPM?...

Alternativt vill folket bakom motorn snabbt bygga sig ett rykte som ett nytt, fräscht och kunnigt "powerhouse" och tar till det gammelsvenska amazonhäst-tricket och lägger "moms" på sifforna, för trots allt: "Horsepower sells engines, torque wins races"

Who knows, enklast är kanske att maila upphovsmännen och fråga om specarna stämmer?
Gör de det, kanske grabbarna borde kalibrera bromsbänken,,,
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Det finns många olika hästar: På bakhjulet, på veven och i munnen. En 4-ventilstopp med 36 mm:s insugs ventiler flödade inte över 325 CFM på min flödesbänk vid lyft över 15mm. 350 cfm är beräknat maxflöde med den ventilstorleken. Erland.
Kollade lite i Stan Weiss topplocksdatabas, där finns en hel del toppar bla. Några Honda K20a-2 toppar, den värsta med 36mm ventil flödar 342 cfm på .550 lyft. Vilket blir 108 cfm/kvadratum ventilarea.

Christers 5:a topp är på 103cfm/kvadratum.

Erlands 325cfm med 36mm blir också 103cfm/kvadratum.

Så man skall nog ta dessa 350+ CFM siffror med ett ämbar salt :)

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Skulle vel være denne dynoen her,tror jeg..

Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SWR skrev:Skulle vel være denne dynoen her,tror jeg..

Bild
om detta är den motorn så då har vi 14,5 bar BMEP vid 9500 varv och 398hk vilket är inom rimliga gränser.

har mailat dom som byggt motorn, får se vad dom sejer. intressant motor hursomhelst.

/andre'
power
Skriv svar