honda prostock 2.6L 4cyl
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag håller på med en S 2000 top till en 2 liters rallycross bil. Jag har bara flödat insug än så länge. Flöde vid 28" och med 37 mm:s insugsventiler.
2mm 75,0 cfm
4mm 140,3
6mm 198,8
8mm 247,6
10mm 286,9
12mm 311,6
14mm 322,0
16mm 333,0
18mm 338,9
20mm 341,4
Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.
2mm 75,0 cfm
4mm 140,3
6mm 198,8
8mm 247,6
10mm 286,9
12mm 311,6
14mm 322,0
16mm 333,0
18mm 338,9
20mm 341,4
Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.
Kl-racing har 16v ventiler men ser bara 34 och 36mm.
Men man kan ju alltid ringa och höra.
http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=61
Jag kommer ner med min Volvo 16v till dig en dag också.
Mvh. Krille
Men man kan ju alltid ringa och höra.
http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=61
Jag kommer ner med min Volvo 16v till dig en dag också.
Mvh. Krille
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Fan sugen man blir på att sätta upp en gammal Honda b16a topp å börja svetsa lite ..
En fråga.. Skulle denna svetsning och utformning utav fb rummen även göra sig bra på en BMW m50 24v motor, Fb rummen ser ju org ungefär likadana ut?
Mvh
Uffe
En fråga.. Skulle denna svetsning och utformning utav fb rummen även göra sig bra på en BMW m50 24v motor, Fb rummen ser ju org ungefär likadana ut?
Mvh
Uffe
Senast redigerad av wuffee den tor feb 19, 2009 7:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Apropå delar så har en affärsbekant till mig i USA bla. riktigt billiga 4340 vevar: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
Erland.
Bra länk
Synd bara att kronan sjunker som en sten
Synd bara att kronan sjunker som en sten
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836