honda prostock 2.6L 4cyl

Diskussioner för erfaret folk
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Erland Cox skrev:Här är en länk till en artikel om effektökning kontra kompressionsökning:
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html .
Skriven av David Vizard. Han har skrivit mycket bra saker men han har en del konstiga ideer också som 30 graders ventilsäten. Vad jag menade ovan är att man kan se om det man läser om fungerar genom att se vem som använder det. Erland.
Hej Erland tack för allt matnyttit jag fick av dej på mejlen mycke att
läsa, det jag grubblade på var att gör en poly-quad på min 745
med 16v för att jag tror inte jag får mycke swirl i min topp
då tänker jag på br,förb på en bil som väger 1460kg,
F1 och motor GP hojarna deras motorer byggs endast för max effekt
F1 an väger 505kg motor gp hojen 145kg ,
Det är bara att se vart det är på väg med dom nya topparna
typ vortek med en svarvvinge vid ventistyrningen det konstiga är
att den flödar bra ochså plus att den tar lite bränsle,
det gäller tydligen att bland om i grytan innan man fjuttar på.
VOLVOS 631 har det ochså, Se på dart dom kör endast med wet flow
nu och vinner mellan 25-30hp på en 350cu den är 5,7 om man div det
med två kanske man kan få mellan 10-15 hp på en volvo,
det jag har hört så är idealet 2varv i cyl, blir det mera slungas br,
molekylerna i cyl,väggen detta tillsammans med swich,
Då volvo gjorde BTTC hade dom raka trumpeter in och sedan
tog dom allt på swichen,Jag har mekkat lite åt ett racingstall för
skoter 440 klassen deras usatopp hade 60procent swich med 145psi
komptryck den spikade på tomgång på 98 oktan var tvungen att
köra på racesoppa,mont europatoppen med 40procent swich
gjord för 98oktan bestycka upp förg,2steg denna topp hade 160psi
men det vart mycke mindre effekt,
På tal om grader på ventilsäta är allt baserat på hur mycke lyft du
har på kammen, 4,3l v6 på 160hp med lyft på 6,5mm
kanske får bättre snittflöde med 30 graders säte ,Sedan är det ju
mera ventilyft du få ju mera grader behöver du för att inte få
turbolens på ventilsätet en pro stock 55 gradit säte tex, men på
bekostnad av låglyftflödet ,för att få mera än 100cfm per kvadrat tum!
Men min dröm är att wet flowa en 16topp till rätt färg på vätskan.

Med Vänl Häls Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

lacke,

jag skulle förs testa med att plasta upp golvet och ner grytan, så du får bättre hastighet in i förbränningsrummet.

minsta arean är ju allt för stor orginal...


nån som testat förminska kanalen på en motor med standard kamaxlar?

/andre'
power
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:lacke,

jag skulle förs testa med att plasta upp golvet och ner grytan, så du får bättre hastighet in i förbränningsrummet.

minsta arean är ju allt för stor orginal...


nån som testat förminska kanalen på en motor med standard kamaxlar?

/andre'
Hej Norrback kanske det vore något, 234f toppen har en ingång
på 240cfm storrummet 325cfm sec, portarna 229cfm och dom
rymmer 158cc i volym,531 134cc,530 109cc,
Min 16v kör jag med 10,8-1 i förh, 211psi i komptryck.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Lacke skrev: Går du en motorskola, vad står KTH för! i så fall vilken kul skola.

Häls Lacke
Kungliga Tekniska Högskolan. Finns åtminstone förbränningsmotorinriktiningar på både Chalmers/Göteborg, Lund och KTH. Ja nu börjar vi komma ganska off... ;)

BMW's grej där med oliak lyft, skärmning av ventilen osv var väl i första hand till för bättre effektivitet på dellast, men visst, för fullast kan man säkert också tjäna en del med att göra såna där trix. På dieslar har man ju ofta(st?) olika kanalutformningar på de två insugskanalerna. en Swirlkanal, och en "flödeskanal" men där är ju förbränningskonceptet helt annorlunda.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tanken med att styra gasen med ventilerna är att minska pumpningsförlusterna och få bättre bränsleekonomi. Med trottel i insuget så ser alla cylindrar undertrycket. Med en trottlande ventil så suger undertrycket som kostade effekt under pumpningsfasen upp kolven i början av kompressionsslaget. Erland.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

När man läser motorlitteratur i skolan så skrivs det om olika swirltal och thumbletal som är uppmätta i testriggar. Det behöver inte vara nån avancerad konstruktion, en propeller i cylindern (axiellt eller radiellt) som man mäter varvtalet eller kraften på. Vad är anledningen till att man inte hört så mycket om såna i trimningssammanhang?
Såklart kostar det flöde om man ska få en port med mer turbulens, men man kan försöka optimera båda två om man har en testrigg.

Det där med turbulens är väldigt intressant, Lacke kan du inte starta en ny tråd med dina ideer?

Hittade precis denna artikeln
http://autospeed.com/cms/A_2089/article.html
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns massor av SAE papper om sånt: Cosworth 1999-01-0555 och Ducati 2004-01-1530 och 1531 är två av dom. Gå in på SAE:s sida och slå tumble på sök funktionen. Som tur är behöver man inte testa så mycket, det är bara att titta på grejerna som dom som redan har testat kör med. Ju mer du ska varva desto mer gasrörelse får du automatiskt. Om en Ducati som varvar 15000 har ca 45 graders vinkel på insugen mot ventilerna så kan man anta att man behöver en högre port om man ska varva mer och en lägre port om man ska varva mindre. Eftersom vi inte bygger hela toppar så kan man ändå inte ändra hur mycket som helst. Jag har själv haft SAAB turbo och det första jag gjorde var att ta bort all swirl verkan och bara köra på tumble. Bilen fick både mer effekt och gick bättre. Motorljudet blev dock råare vilket inte hade någon betydelse för mig men säkert hade det för SAAB. Alla grejer i standard bilar har inte med prestanda och bränsleekonomi att göra. Erland.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena Lacke

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo Motor heter N53 tror jag den går på lamda2,5 upptill 4000rpm om alt stämmer knack,avgastemp den har piezo elektriska spridare

vanos= variabel kam styrning Och variabel lyfthöjd på insugs kammen

gasspjället fungerar underupstart och under nöd gång och om vakumet blir under 50 hg,

Motorn har hydroformade kamaxlar, "fingerfollower" hydraliska spel utjämnare magnesium block, foderdel i aluminum, motorn har mkt skruvar i Aluminum

elektrisk vattenpump
mekanisk bränsle pump 120bar bränsletryck
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Apropå din fråga om förminskning av kanaler på en standard motor Andre'. Jag har gjort det på en 245:a med B23 motor. Original avgasgrenrör, förgasare och kam. Jag sågade sönder insuget så att jag kom åt att porta det inuti. Jag drog ner kanalen till 32mm och började kona ner i insuget. Portade under ventilerna in och ut. Original gjorde bilen 160 på glädjemätaren och efter så gjorde den 200. Fast förgasaren gillade inte att de skarpa kanterna i insuget försvann så den blev jobbig när man gick på gas. Hade säkert gått att lösa men Volvos vakumförgasare är skrot. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland: där ser man, kanske det skulle ha gått att köra ännu mindre kanaler...

/andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Tillbaka till hondan nu, dom har kör 9,77 / 209 kmh med den framhjlusdrivna hondan i häljen, och dom har ännu problem med långsamma växlingar och ovan chaför.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

mm tänk om vi hade haft 402m betong som var preppat.
då kanske vi skulle kunna gå på starterna rejält med fwd.
(nu måste juh alla med sina DOT däck smyyyga iväg.en pik,, skit i bilsportsevenemangen om vi/ni vill åka fort)

känns som om bilsport nästan bromsar utvecklingen i sverige.

men men,,

Det kördes juh 9.xx med honda för flera år sedan.
ericksracing skulle visst vara den första.
finns nog video på youtube eller streetfire på den innifrån. han växlar en bit över 10000rpm *mumma*

Det är vansinnigt löd i de där hondorna.
jag hänger upp mig på kompet i dem än, verkar finnas rejält med mos om man kliver upp i komp å kör mettis.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev:mm tänk om vi hade haft 402m betong som var preppat.
då kanske vi skulle kunna gå på starterna rejält med fwd.
(nu måste juh alla med sina DOT däck smyyyga iväg.en pik,, skit i bilsportsevenemangen om vi/ni vill åka fort)

känns som om bilsport nästan bromsar utvecklingen i sverige.

men men,,

Det kördes juh 9.xx med honda för flera år sedan.
ericksracing skulle visst vara den första.
finns nog video på youtube eller streetfire på den innifrån. han växlar en bit över 10000rpm *mumma*

Det är vansinnigt löd i de där hondorna.
jag hänger upp mig på kompet i dem än, verkar finnas rejält med mos om man kliver upp i komp å kör mettis.
9,18 är snabbaste med honda tills idag, Jeremy Lookofsky. http://www.youtube.com/watch?v=cfmmZX3znEc




/Andre'
power
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: tjena Lacke

Inlägg av Lacke »

calle Bengtsson skrev:Joo Motor heter N53 tror jag den går på lamda2,5 upptill 4000rpm om alt stämmer knack,avgastemp den har piezo elektriska spridare

vanos= variabel kam styrning Och variabel lyfthöjd på insugs kammen

gasspjället fungerar underupstart och under nöd gång och om vakumet blir under 50 hg,

Motorn har hydroformade kamaxlar, "fingerfollower" hydraliska spel utjämnare magnesium block, foderdel i aluminum, motorn har mkt skruvar i Aluminum

elektrisk vattenpump
mekanisk bränsle pump 120bar bränsletryck
Hej Calle BMW kan sin sak dom är nog NR1 på motorer,
Jöbbar du med BMW! Min Bror har en 530XD Turing chippad 270hp
60kg i vrid OJ vad den går.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Lacke

Inlägg av calle Bengtsson »

jag jobbar på BMW men för en konsult firma testar software, jag har kört min frus BMW 530d 410 i vrid O chippad dock joo jag gillar åxo BMWs motorer Har jobbat som bilmek för BMW i Sverige i 7år

Men du verkar få fin snurr på volvo motorer, har läst många av dina inlägg, hörs att du gedigen erfarenhet

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar