Lill Grottis skrev:Hej Lacke! Det där med flöde får man nog ta med en nypa salt. Jag testade stcc toppen orörd då gav den 240cfm och filad 280cfm, visst motorn lämnar 285hk men nu har jag laborerat lite med en ny version av topplock som kommit till denna motor som har spikraka kanaler som orörd flödade 160cfm
och 250cfm portad och den kanalen är riktigt "hal". Men jag tror toppen med raka kanaler ger mer effekt ändå. En kanal som svänger mer (ytterradien) flödar oftast mer. Ett tränat öga brukar funka bra tycker jag, för när jag portar så kikar jag in i kanalen nästan mer än vad jag filar. Sen gäller det att tänka på att bränslet inte släpper från luften och kommer in rätt i cylindern och det ser du inte i en flödesänk.
Hej Lill-Grottis vi pratade om raka och svängda kanaler
Jag har sett några läckra kombinationer på SAAB en turbo 16v med
olika storlekar på kanalerna för att få swirl i cyl, pluss en kam
med olika lyft på nockarna vad tror du om det?
Kanske SAAB-Gustav kan kompl, dessa grejer,
Jag grubblar att göra en topp med Poly-Quad ventil aranskemang
raka kanaler pang på röbetan ock sedan skaffa swirl med tex,
34,5-36 ventiler på insug och avgas 31,5-34 dom stora ventilerna
in och avgas ska vara diagonalt i förb, för att få så lite splitt-överlapp
som möjligt ska ge i effekt och vrid 7 procent minskad
br,förbr, med7procent ,Vad tror du om det?
Skriv gärna vad ni tror Lill-Grottis,Jens,Erland,Järnet,Norrback,
SAAB-Gustav, med flera!!
Vänl Häls Lacke