Sida 8 av 10

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 8:57 pm
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev:1.51" =38.354mm= 0.426 av borret . väldigt stort för borret men litet för effekten och motorvolym och cylinder volym därför det behövs så mycket duration och lyft på dem.
Hur räknar du av borret? :) 38,354 x 2 är nog ganska stor. De kör metanol tror jag eller står det nånstans?

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 10:16 pm
av Kadett4wd
90*0,426
gånger två ;)

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 10:19 pm
av Kadett4wd
Är väl samma fysiska mått på K20 och K24?
Kanalerna skiljer dem åt samt nån egr kanal.
De gör hybridmotorer stup i kvarten i staterna, K24 med K20 topp.
Men ska man porta kan man lika gärna utgå från K24 toppen.
Med 90mm borr har de säkert skapat platsen de behövde.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 10:43 pm
av Jarmo Y
Kadett4wd skrev:90*0,426
gånger två ;)
= 0.6?

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 10:58 pm
av Kadett4wd
90mm*0,426=38.34mm

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 10:00 am
av Jarmo Y
Heh, jag menar ventiler tillsammans, 2x insugventil blir en som motsvarar 54,2 mm ventil. 54/90 är 0.6

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 10:38 am
av Kadett4wd
aha,, du räknar om arean till en ventil.
Blir det rätt om man ska kolla vad som är lämpligt för volymen?
Du har ju två ventiler med en matelarea vardera som öppnar.
Isåfall bör man ju dubblera lyftet på 54.2ventilen,, 32mm ;)

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 12:11 pm
av Jarmo Y
Ventilarea jämför borrning, lyftet är en annan sak. ☺
Därför frågade jag hur det räknas egentligen. Norrback sa det men har glömt hur det var.

Postat: tor feb 16, 2017 12:24 pm
av Big Al
-

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 1:06 pm
av Jens Gustavsson
det jag talade om är helt enkelt hur stor ventilen är i jämförelse mot borret. ville visa att det är extremt stor ventil större än i en Bmw rr 1000 eller i F1 sug motorer.

men ventilen är liten om man talar om till vilken effekt den har och volym på 10000rpm!

skulle dessa killar gå all in på en volvo 16v på 2.7 liter hade den gett betydligt mycket mer effekt och ge ett bredare register då den med 97mm borr X 0.426 skulle haft XX mm stor ventil. (har ingen miniräknare här :) )

skulle man få den att hålla till 12000rpm så kan man i teorin ha 200liter hk om andningen, avstämningar räcker till :) (och om man kan hålla friktion ok). bmw 1000rr har det men den är väldigt kortslagig mycket enklare att få till friktion och flöde mm då.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 2:14 pm
av Kadett4wd
Teorin säger det ja Jens.
Men långslagiga motorer drar mycket hårdare i porten därav kan man få hiskeligt med effekt ur 'för små ventiler' också.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 2:23 pm
av Jens Gustavsson
håller med till viss del men stora ventiler och rätt port aria blir bättre. en R hoj typ bmw RR vad har den för borr slag? eller förhållande imellan?

en sån hoj kan man nästan säga är facit i motor trimmar värden?? går flera tusen mil utan större servis, går i trafik och ger 200liter hk......

mvh jens

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 2:25 pm
av Kadett4wd
jo givetvis är det eventuellt bättre med större borr.
Men man måste ändå ha i bakhuvudet att det går att få fläsk ur andra kombos också.
Men 430cfm ur den kombon de har är inte kattskit heller ;)

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 2:28 pm
av Jens Gustavsson
det är en grymt inponerande motor detta helt klart :thumbright:

de har bra fyllnads grad också på varv än fast det är små ventiler 500hk/2.7L på 10000rpm vad blir det per 1000rpm?

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor feb 16, 2017 2:46 pm
av Kadett4wd
Där hänger jag inte med riktigt,, hur menar du?
Tycker det är fränt de kör upp mot 71.5mm spjäll, krävs såna är det banan i mig flås i bitarna.