Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

honda prostock 2.6L 4cyl
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=27645
Sida 10 av 10

Författare:  Kadett4wd [ tor apr 20, 2017 10:24 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

En av deras mildare maskiner med 99mm slaglängd klarar 226km/h slutfart, 1900Lbs klassregel(minimi) och påstås ha 385hk(enligt just 4pistons, samma bromsbänk)

Enligt denna kalkylator skulle han ha 415hk
http://www.ajdesigner.com/fl_horsepower ... _speed.php
Det betyder att de anger siffror i underkant mot prestationer.

Författare:  Kadett4wd [ tor apr 20, 2017 10:32 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Metanol KAN ge ökningar kring 20% på en riktigt designad motor jämför mot en riktigt designad bensinmotor.

BMW motorcykeln skulle kunna teoretiskt ge 134.4Nm MED avgassystem(med katalysator) och luftburk om den optimerades för metanol.
Det är 264literhästar just vid vridmax.
På två liter blir ju det 528hk
Hondamotorn har 2.6liter men ger toppeffekt (518hk) straxt under 10000rpm

Författare:  Kadett4wd [ tor apr 20, 2017 10:47 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Här är ett tidkort från en med just F20 motorn i 'AllMotor' klassen.
Ganska imponerade tid och slutfart.
Vet inte vikten på bilen.

Bild

Nästan 246blås...

Författare:  Jens Gustavsson [ tor apr 20, 2017 8:00 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

har alldrig hört nån motor som ger 20% är inte det är nån gammal myt? är inte 5-8% om man optimerar allt mot race bensin mer normalt? fyllnads graden sjunker grymt då man kör metanol i en 4T.

mvh jens

Författare:  Kadett4wd [ fre apr 21, 2017 2:58 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Tror ärligt det är försumbart.
Metanolen har väldigt högt värde med syre.
Samt det kyler rejält vilket också ger tillbaka en del fyllnadsgrad.

Jag har sett artiklar där de tjänat uppemot 40%
Men då på en kompressormotor.
Då utan att dreva om kompressorn.

Författare:  honda turbo [ lör apr 22, 2017 6:49 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Sånnadär effektberäkningsprogram mot slutfart etc brukar beräknas för bakhjulsdrivna bilar och stämmer därför inte lika bra på FWD bilar.

Det finns lite olika varianter av k20 och k24 motorer och det är prestanda versionerna man vill åt. Det skiljer en massa men lite groft så har de värre oljesprutare under kolvarna och vtec på både avgaskam och insugskam. Alla k-serie motorerna har rullkam och inga jäkla hydraliska lyftare. Alla vippor har justerskruvar för ventilspelet så man slipper alla typer av shims och skit med.

k24 motorn på 2,4 liter och 99mm slag sitter i accord 03-07 om jag kommer ihåg årsmodellerna rätt. 190hk.. Efter det så är det 201hk men bara vtec på insugskammen och integrerat grenrör och kollektor i toppen. Bara en stor kanal ut från toppen. Det vill man ju inte ha vid grov trimmning. Jag har för mig det kan sitta k24 i någon årsmodell av crv med. I usa sitter den i Acura TSX bla.

K20 finns i massa hondor crv civic accord mm men det är type r motorn man vill åt på 200hk och 86mm slag. Det sitter i alla civic type r. Snikmotorerna brukar ligga runt 150 hk.

För att få ut max av orginal delar så är det poppis med type r toppar på accord blocken. Ska man Porta och byta ventiler osv kan man i princip utgå från enklare billigare k serie toppar. VTC är något som sitter i prestanda modellerna av k serien och har motorn vtc så heter det att motorn har i-vtec. VTC är ett electroniskt justerbart kamdrev på insugskammen. Det är på type r motorerna 50 grader och mindre på de andra. Med möjlighet på 50 graders vtc så finns det mer mos att hämta och man brukar sätta dessa 50 graders vtc drev på k24 motorerna. Men med grov trimmning som dessa 4 piston motorer så tas allt sånt här bort ändå. En k24/k20 kombo med bara orginaldelar och ett bra grenrör och mappning brukar kunna ligga runt 250hk.

Förr kunde jag ventilstorlekar och skillnaderna bättre i huvudet men allt finns lättillgängligt på nätet. k20a.org finns det mycket info på.

S2000 har en f20 motor i europa och även i usa men i usa kom en f22 som är en strokad version 2005. Samma toppeffekt 240 hk hela tiden men 2,2an varvar mindre och har mer vrid. Den här motorn satt bara i s2000.

Både f20 motorn och k serie motorerna snurrar åt "rätt" håll. Det var hondas b-serie motorer som gick åt "fel" håll. De satt i civic vti och integra type r.

Inga av motorerna ovan har turbo.

Författare:  HenrikE [ sön apr 23, 2017 11:25 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Denna kanske redan postats i denna tråden?

https://www.youtube.com/watch?v=YRFrFudg7eM

Författare:  Manfred [ ons jul 26, 2017 2:53 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Ingen som har nån koll på Hondas 3,5l v6or? Tror dom heter J35 och lämnar rätt mycket häst som org sugmotor. Tror den värsta modellen ligger och nosar på 300hk org.

Författare:  honda turbo [ tis aug 01, 2017 9:56 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Inte järnkoll men de sitter i massor med bilar och ligger på mellan 240 och 305 hk och upp till 3,7 liter.. (J37) Det finns 2 olika v6 serier om jag kommer i håg rätt.. c30 och c32 sitter i NSX och har "riktig" vtec på insug och avgas och doch kammar om jag kommerihåg rätt. J serien tror jag har singelkam och vtec på insug bara. Inte helt hundra. J serien sitter i all från Legend till stadsjeepar. De sitter främst i acura bilar i usa. Men eftersom hondas mer prestanda riktade bilar bygger på låg vikt och bra chassin så funkar inte v6orna så bra i de karosserna så de är inte så vanliga att hålla på med i honda världen. Det görs massor med motorswop mellan chassina och det finns grejjer för att bara bullta i v6a i tex en fwd civic. Ett vettigare allternativ som jag sett en del byggen av är v6an i en s2000.

https://honda-tech.com/articles/twin-tu ... 0-runs-8s/

Byggtråd: https://honda-tech.com/forums/drag-raci ... d-3154865/

Mer: https://www.engineswapdepot.com/?p=7685

Författare:  igmab [ fre nov 03, 2017 10:34 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Manfred skrev:
Ingen som har nån koll på Hondas 3,5l v6or? Tror dom heter J35 och lämnar rätt mycket häst som org sugmotor. Tror den värsta modellen ligger och nosar på 300hk org.

Vi har kört en C30-motor i Rallycross-SM i år. Motorn är fodrad och det sitter vevaxel/stakar och kolvar från Brian Crower i den. Slagvolymen är på 3,5L. Lämnar 428,5hk vid 8300rpm (390hk/7100rpm utan VTEC). Vi valde att stanna vid 8300rpm för vi har redan där betydligt mer effekt än vad som krävs i rallycross. Kurvan pekar stadigt uppåt när vi går in med varvstoppet :-). Vi vet alltså inte hur mycket motorn ger om vi släpper iväg den, men gissningsvis över 450hk. Grymt fina motorer är det i alla fall. Dock inte lätta att hitta.

Författare:  Jens Gustavsson [ sön nov 05, 2017 4:20 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

jag kan inte mycket om den motorn. berätta gärna mer om du vill? borr slag, ventil dim, vore intresant att höra.
vist jobba du på nån motor firma? ni som byggt den?

mvh jens

Författare:  Kjelle [ sön nov 05, 2017 6:45 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Kolla där;http://www.igmab.com/ :wink:

Författare:  adde_hjelm [ tis nov 07, 2017 9:58 am ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

http://www.jdmspecengines.com/honda-eng ... /c30a.html

Författare:  honda turbo [ fre nov 17, 2017 1:06 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Eftermarknads stakar för sugmotor i nsx c30 motor känns ju ganska dumt då de är i titan orginal. För kraftigt överladd kan jag köpa det iofs.

Sedan måste man passa sig noga att köra utan att aktivera vtec på för höga varvtal. Då kan vipporna slå i ventiltallrikarna.. Den mittre högvarvsnocken för varje ventilpar hålls enbart under kontroll av den lilla LMA fjädren. (LMA lost motion assembly. Eller LMD lost motion device) Det kan bli en dyr lärdom. Den fjädern är jätteliten och klarar inte att hålla vippan mot kammen på höga varv.. Typ över 6000. Vtec bör vara aktiverad så den vippan hålls mot kammen med ventilfjädrarna.

Allt detta med lite reservation då det var länge sedan jag hade koll på hur den toppen såg ut.

Övrig info om hondas motorer finns massor på wikipedia.

Edit.. Med singelkam i tidigare inlägg menar jag just det.. Singel kam.. Det är fortfarande 4v per cyl. Dock få man bara plats med en extra vtec vippa på ett ventilpar som brukar vara på insugssidan.

Sida 10 av 10 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/