Sida 6 av 10

Postat: fre feb 20, 2009 6:04 pm
av wuffee
Detta ska införskaffas! Tackar! :)

Mvh
Uffe

Postat: fre feb 20, 2009 8:41 pm
av Lacke
Erland Cox skrev:Jag håller på med en S 2000 top till en 2 liters rallycross bil. Jag har bara flödat insug än så länge. Flöde vid 28" och med 37 mm:s insugsventiler.

2mm 75,0 cfm
4mm 140,3
6mm 198,8
8mm 247,6
10mm 286,9
12mm 311,6
14mm 322,0
16mm 333,0
18mm 338,9
20mm 341,4

Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.
Hej Erland kolla på ultramotors.se där har dom ventiler även titan
kolla! Lycka till med volvon hoppas man får se något även Hondan

Häls Lacke

Postat: fre feb 20, 2009 11:38 pm
av Erland Cox
Jag har tagit bilder på Honda toppen så dom kommer på min hemsida. Jag ska lägga ut bilder på toppar som jag portar efter hand. Även utförliga före och efter bilder på Volvo toppen kommer. Erland.

Postat: lör feb 21, 2009 8:22 am
av norrback
Kadett4wd skrev:sån här brukar jag använda:

Bild

men ibland(eller rätt ofta) är det trångt som attan bredvid ventilstyrningarna, så då brukar jag köra smärgelduk på en 6mm pinne med spår sågat i.
Det dammar o flyger delar av smärgelduken som sjuttsingen, så det går åt lite ;)
Tur att man jobbar här http://www.mirka.com :)

Postat: lör feb 21, 2009 5:46 pm
av norrback
lite info på en orginal k20a2 topp i min garagetråd i "garagedelen"


/Andre'

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor nov 13, 2014 3:18 pm
av Jens Gustavsson
lite kul honda N/A läsning i en comp elimenator bil i usa http://honda-tech.com/drag-racing-36/f2 ... d-3012466/


Bild

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor nov 13, 2014 7:44 pm
av p.hedman
Lite fränt med dubbla Holly 2-portare :)
/ Peter

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor nov 13, 2014 10:06 pm
av Jens Gustavsson
ja mycket fränt! krävs i den klassen i comp. en delan 750 fyr portare men den va i minsta laget och han hadde problem med reversion ut ur dem på vissa varv... kan plenumen va för liten tro också?

skulle va kul att höra mer om automat lådan och turbinen också det måste va hel fräna grejor med det vridet och varven :)

mvh jens

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån dec 22, 2014 6:39 pm
av honda turbo
Här är de som leder utväcklingen på hondas k serie NA och turbo motorer förden delen.

106mm slag och 90mm borr och 15-17 i komp med Kinsler 64mm ITB, torrsump och 4-1 grenis med 4piston topp ,37/30 ventiler. Det är väll basic setupperna för de hårigaste FWD hondorna. De ligger på mitten 9or.

Happy reading.

http://www.team4piston.com/

370hk endurance engine med orginal 99mm vev.
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=139449

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tis dec 20, 2016 4:54 pm
av Jens Gustavsson
de trimmar vidare i usa. över 500hk nu och 430 cfm flöde! 4 Piston Cylinder Heads

90 borr 106 slag (2.7L)

38.35mm insugs ventil

70mm :!: kinsler spjäll


video länk med bilder https://www.facebook.com/WisecoAutomoti ... S_TIMELINE

Bild

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån dec 26, 2016 3:59 pm
av wuffee
Den maskinen i rallycross ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån dec 26, 2016 6:04 pm
av Jarmo Y
Förra året och denna år vann finsk rallycrosserien en polare som har honda s2000 motor i en fiat x 1/9. Jag har flödat toppen och gjorde en flödesbänk till honom, gjorde en excel program som räknar velocity, flöde etc. på varje mätningspunkt, samtidigt på fyra ställen på kanalen, gjorde en pitot tube till honom för manuell mätning.

Man kan inte jämföra en dragrace och en rallycrossmotor, det vet du wuffee. :)
S2000 har stora kanaler i början, för stora till rallycross om man vill vinna, max. motorstorlek är 2050 cc. Effekt finns men inte så mycket man kunde tro, effektskalan betyder mer.

En annan förare köpte en cnc honda topp från usa till en 2.6 liter s2000. Det lovades över 400 hk, bara 100 hk saknades första gången :D aldrig gick inte ens nära 400 hk, blev inga placeringar på super rallycross. Volvo motorer 3.0-3.2 är kung där också.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån dec 26, 2016 6:21 pm
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev:de trimmar vidare i usa. över 500hk nu och 430 cfm flöde! 4 Piston Cylinder Heads

90 borr 106 slag (2.7L)

38.35mm insugs ventil

70mm :!: kinsler spjäll


video länk med bilder https://www.facebook.com/WisecoAutomoti ... S_TIMELINE

Bild
Det blir ganska mycket fps på sätesområdet. För mycket tycker jag för 500 hk och skyhöga rpm.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tis dec 27, 2016 2:41 pm
av Pacman
500hp på 2,6liter. Det måste när man räknar lite betyda att de varvar mellan 11-12000rpm.
Med 106mm slag blir det runt 40m/s i kolvmedelhastighet.
ProStock V8 och Formel1 går nästan aldrig över 35m/s så det låter sannerligen extremt.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tis dec 27, 2016 7:13 pm
av Kadett4wd
De varvar utav fasen...
En tidigare rekordhållare i NA fwd växlade vid 11800rpm