Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 18, 2018 9:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 27, 2016 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kikade lite.
En topalcohol har ~111,12mm slaglängd(en del har mer) och varvar uppemot 11000 enligt en film på samma facebooksida som hondafilmen ligger på.
Och de piskar runt betydligt tyngre grejer än hondamotorerna.
De verkar strunta i gamla vedertagna regler kring kolvhastighet ;)

Edit, fel av mig, det var Top Alcohol.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 27, 2016 11:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 140
Ort: Skogås
Här finns lite kul läsning om NHRA Pro Stock motorerna anno 2014, d.v.s. innan varvtalsbegränsningen och insprutning.

http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... r-numbers/

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 28, 2016 9:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
max varvtal en motor kan varva är inte direkt bundet med kolvhastighet! speciellt på långslagaia motorer! de kan ha sjuka hastigheter mycket värre än F1 och prostock. problemen för de kortslagiga motorerna är mer G krafterna.



G krafterna i stake och kolv mm ökar i kvadrat med ett ökande rpm!

Kolvhastigheten ökar linjärt upp med varvtalet!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 28, 2016 11:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
just precis, men det finns väl begränsningar i förbränningshastighet som gör att trycket skapar ingen ökad effekt om kolven går för fort,, enkelt förklarat.
Men med väldigt långa vevstakar kan man ju fördröja expansionen lite vid ÖD och låta det förbränna lite längre innan kolven börjar gå nedåt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 28, 2016 10:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
Jarmo. Jag vet, men jag hade gärna velat att de funkat lika bra i rallycross som dragrace.. Är så trött på att MDS motorer dominerar...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2016 10:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Dominansen beror väl i stort sett på att volvomaskin är 'färdigutvecklad' och går att beställa färdig.
Kunderna vet vad de får, de vill ha chans att vinna samma år som motorn är köpt, de vill inte harva med utveckling några år för att spilla enorma stålar på det och ev ha chans på vinst efter flera år.
Så den som vill bråka med volvomaskinerna får nog köpa en motor av en motortrimmare som bevisat att den går och går.
Så, det är mao upp till motortrimmarna.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2016 4:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
Precis, det är utveclat så långt, det är saken.
Samma sak i Finland är Fiat twincam motor, det har utveclats av hundratals trimmade minst 25 år redan.
Bilar och motorer bytar ägare, ingenting är hemligt då. Det är som Megasquirt spruta, flera som bättrar det hela tiden.

En honda motor har potential men det är inte färdigt än för rallycross mot volvos och bmw.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2016 4:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Det ni beskriver här är varför Volvomotorer dominerar. Vi bor i "Volvoland".
Varför just MDS dominerar är det svågerpolitik bakom! En svåger driver företag med att bygga motorer. En annan sitter i Utskott i Bilsportförbundet och skriver regler som premierar just de motorerna. Efter åratal av denna svågerpolitik finns det hela grenar för enbart den motorn!
När det efter många långa år kom fram sparkades hela Utskottet och nya personer fick ta vid, men man kan inte bara döda en sportgren över en natt för då står hundratals utövare med värdelösa motorer. Istället måste man återställa varsamt, och det har inletts åtgärder för att lyfta fram alternativ över sikt, men sen är det upp till utövarna att förstå och ta dessa alternativen till sig.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 14, 2017 3:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 790
Ort: Lillestrøm, Norge
wuffee skrev:
Den maskinen i rallycross ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

En snill version av en sånn er på gang til nettopp RC... bare 400 cfm på 2x36mm... ;)

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5663
Ort: Lund
Vad är det för topp som flödar 400 CFM på 2 X 36mm?
Låter väldigt mycket.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 16, 2017 12:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
S2000 topp? Fps blir för mycket men å andra sidan det kommer inte att uttnyttja 400 cfm eller beror på motorstorlek.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 16, 2017 5:01 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5663
Ort: Lund
Bild

Är en bit kvar till 400.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 10:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://www.youtube.com/watch?v=YRFrFudg7eM
massvis med info.
16-1 kompression
90mm borr
106mm slag
430cfm flöde
hör inte riktigt, säger han 1.5" insugventiler? (38.1mm)
0.650" ventillyft. (16.51mm)
70 eller 71.5mm spjällhus från kinsler, utan spjällaxel.

460-480hk bara 'ihopskruvad'
Ihopskruvad med kärlek, över 500hk
Det betonar ju faktiskt hur noga det är med att allt är korrekt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 1:42 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
1.51" =38.354mm= 0.426 av borret . väldigt stort för borret men litet för effekten och motorvolym och cylinder volym därför det behövs så mycket duration och lyft på dem.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 6:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5663
Ort: Lund
Men det kan inte vara en S2000 den är byggd på, borde vara en K24:a.
Ventilerna hade krockat på S2000.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010