Sida 7 av 10

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tis dec 27, 2016 7:55 pm
av Kadett4wd
Kikade lite.
En topalcohol har ~111,12mm slaglängd(en del har mer) och varvar uppemot 11000 enligt en film på samma facebooksida som hondafilmen ligger på.
Och de piskar runt betydligt tyngre grejer än hondamotorerna.
De verkar strunta i gamla vedertagna regler kring kolvhastighet ;)

Edit, fel av mig, det var Top Alcohol.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tis dec 27, 2016 11:29 pm
av Jokern / Woodridge
Här finns lite kul läsning om NHRA Pro Stock motorerna anno 2014, d.v.s. innan varvtalsbegränsningen och insprutning.

http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... r-numbers/

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons dec 28, 2016 9:31 am
av Jens Gustavsson
max varvtal en motor kan varva är inte direkt bundet med kolvhastighet! speciellt på långslagaia motorer! de kan ha sjuka hastigheter mycket värre än F1 och prostock. problemen för de kortslagiga motorerna är mer G krafterna.



G krafterna i stake och kolv mm ökar i kvadrat med ett ökande rpm!

Kolvhastigheten ökar linjärt upp med varvtalet!

mvh jens

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons dec 28, 2016 11:15 am
av Kadett4wd
just precis, men det finns väl begränsningar i förbränningshastighet som gör att trycket skapar ingen ökad effekt om kolven går för fort,, enkelt förklarat.
Men med väldigt långa vevstakar kan man ju fördröja expansionen lite vid ÖD och låta det förbränna lite längre innan kolven börjar gå nedåt.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons dec 28, 2016 10:50 pm
av wuffee
Jarmo. Jag vet, men jag hade gärna velat att de funkat lika bra i rallycross som dragrace.. Är så trött på att MDS motorer dominerar...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor dec 29, 2016 10:35 am
av Kadett4wd
Dominansen beror väl i stort sett på att volvomaskin är 'färdigutvecklad' och går att beställa färdig.
Kunderna vet vad de får, de vill ha chans att vinna samma år som motorn är köpt, de vill inte harva med utveckling några år för att spilla enorma stålar på det och ev ha chans på vinst efter flera år.
Så den som vill bråka med volvomaskinerna får nog köpa en motor av en motortrimmare som bevisat att den går och går.
Så, det är mao upp till motortrimmarna.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor dec 29, 2016 4:18 pm
av Jarmo Y
Precis, det är utveclat så långt, det är saken.
Samma sak i Finland är Fiat twincam motor, det har utveclats av hundratals trimmade minst 25 år redan.
Bilar och motorer bytar ägare, ingenting är hemligt då. Det är som Megasquirt spruta, flera som bättrar det hela tiden.

En honda motor har potential men det är inte färdigt än för rallycross mot volvos och bmw.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: tor dec 29, 2016 4:49 pm
av Pacman
Det ni beskriver här är varför Volvomotorer dominerar. Vi bor i "Volvoland".
Varför just MDS dominerar är det svågerpolitik bakom! En svåger driver företag med att bygga motorer. En annan sitter i Utskott i Bilsportförbundet och skriver regler som premierar just de motorerna. Efter åratal av denna svågerpolitik finns det hela grenar för enbart den motorn!
När det efter många långa år kom fram sparkades hela Utskottet och nya personer fick ta vid, men man kan inte bara döda en sportgren över en natt för då står hundratals utövare med värdelösa motorer. Istället måste man återställa varsamt, och det har inletts åtgärder för att lyfta fram alternativ över sikt, men sen är det upp till utövarna att förstå och ta dessa alternativen till sig.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: lör jan 14, 2017 3:22 pm
av SWR
wuffee skrev:Den maskinen i rallycross ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
En snill version av en sånn er på gang til nettopp RC... bare 400 cfm på 2x36mm... ;)

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: sön jan 15, 2017 9:26 pm
av Erland Cox
Vad är det för topp som flödar 400 CFM på 2 X 36mm?
Låter väldigt mycket.

Erland

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån jan 16, 2017 12:12 pm
av Jarmo Y
S2000 topp? Fps blir för mycket men å andra sidan det kommer inte att uttnyttja 400 cfm eller beror på motorstorlek.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: mån jan 16, 2017 5:01 pm
av Erland Cox
Bild

Är en bit kvar till 400.

Erland

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 10:34 am
av Kadett4wd
https://www.youtube.com/watch?v=YRFrFudg7eM
massvis med info.
16-1 kompression
90mm borr
106mm slag
430cfm flöde
hör inte riktigt, säger han 1.5" insugventiler? (38.1mm)
0.650" ventillyft. (16.51mm)
70 eller 71.5mm spjällhus från kinsler, utan spjällaxel.

460-480hk bara 'ihopskruvad'
Ihopskruvad med kärlek, över 500hk
Det betonar ju faktiskt hur noga det är med att allt är korrekt.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 1:42 pm
av Jens Gustavsson
1.51" =38.354mm= 0.426 av borret . väldigt stort för borret men litet för effekten och motorvolym och cylinder volym därför det behövs så mycket duration och lyft på dem.

Re: honda prostock 2.6L 4cyl

Postat: ons feb 15, 2017 6:25 pm
av Erland Cox
Men det kan inte vara en S2000 den är byggd på, borde vara en K24:a.
Ventilerna hade krockat på S2000.

Erland