B20 billet cross flow alutopp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
JuHaU
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 08, 2008 5:24 pm
Ort: Nådendål - Suomi - Finland
Kontakt:

Inlägg av JuHaU »

Jag har också liten information av den har toppen. Jag postad den bilden i volvolandia.

När kunden berettade för mej första kangen (det var over 2 år sedan) av hans planera jag tycker att det måste bli jättekiva...

Det har varit mycke problematic att ha rätt information om det har toppen här i skogen.

Och det är just ny första cross-flow billet toppen på B20 här i....
945 -96 B230FK M90 14.86 / 150.64, 240 -75 B20 M400 Projekt
mustavyö
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 08, 2008 5:28 pm
Ort: Åbo Finland

Inlägg av mustavyö »

Jens Gustavsson skrev:
mustavyö skrev:Vi har här i Finland lång erfarenhet av motorteknik, som ni borde väta. Jag tycker att det är lite konstigt att ni håller på och skriver som tonåringar. Med bra samarbete blir det billigare för var och en.
de skojar bara.

jag har största respekt för er :) ni finnar bruka va den typen som alldrig ger er och i slutändan blir värst i de mästa ni ger er in på, speciellt gällande motorsport relaterade grejor :thumbright:

kan du berätta mer om toppen och planerna ni har med motorn senare?

välkommen hit också!
Tackar.
Jag eller Juhau kommer att informera er om toppen, när vi har fått tillräckligt med information.
Jag har själv inte erfarenhet av de här äldre Volvo motorerna. Min projekt bil är en V40 T4.
:thumbright:
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Här kommer flöden, mätta med 10":
Insug: Avgas:
2mm 27,3 22,3
4mm 53,8 45,0
6mm 76,5 61,0
8mm 95,7 72,0
10mm 110,6 83,4
12mm 124,0 94,4
14mm 134,6 102,0
16mm 141,5
18mm 142,3
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Kamdatan kommer här:

insug:
dur 0.5: 301
dur 1.0: 275
dur1.27: 266
dur 2.0: 247
lyft: 12,8

avgas:
dur 0.5: 282
dur 1.0: 263
dur1.27: 255
dur 2.0: 237
lyft: 12,8

nockvinkel: 108

Dessa skiljer troligen lite från de värden du Norrback har. Det beror på att vår Excel räknare hade strulat med mätdatan lite. Dessa värden borde vara de rätta.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Om räknat till 28" vp är det 223.8 cfm på insug och 170.3 cfm på avgas vid 14mm lyft.

Om du Sebbe får arean på insugskanalen vid flänsen, och i sätet (minsta stället under ventilen) och minsta stället om det är på annat ställe än i sätet så skulle det vara super!

På bilderna ser det ut som minsta stället är i sätet. Och om det är 90% av ventil diametern 46mm är arean där 1350mm2, vilket bör ha 268cfm flöde för att ge rätt gashastighet. För 223 cfm skall arean vara 1113mm2 för att gashastigheten skall vara rättvilket är ett runt hål på 37.7 mm, för att uppnå denna hastighet i verkligheten bör motorn ge ca 240hk som sugmotor före överladdning.

Väntar spännt på mera sifror!

/Andre'
power
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Här kommer lite areor:
Ställe: In / Ut
Fläns: 1618mm^2 (45.5mm) / 1098mm^2 (30x38mm)
Under ventil: 1372mm^2 (41.8mm) / 984mm^2 (35.4mm)
Trängsta: 1281mm^2 / 1060mm^2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:Om räknat till 28" vp är det 223.8 cfm på insug och 170.3 cfm på avgas vid 14mm lyft.

På bilderna ser det ut som minsta stället är i sätet. Och om det är 90% av ventil diametern 46mm är arean där 1350mm2, vilket bör ha 268cfm flöde för att ge rätt gashastighet. För 223 cfm skall arean vara 1113mm2 för att gashastigheten skall vara rättvilket är ett runt hål på 37.7 mm, för att uppnå denna hastighet i verkligheten bör motorn ge ca 240hk som sugmotor före överladdning.


/Andre'
tror vi har snackat om detta förut?

hur kan man säga att 268cfm blir rätt hastighet på en 46mm ventil eller att det ska va 37.7mm dim om man har 223cfm?

detta är ju bara siffror i flödesbänken??

i en topp ska man eftersträva så mycket cfm som möjligt i alla lägen men i grund och botten väljer man ju en aria som motorn vill ha på ett vist varvtal mm.




vi tar ett exepel min vega B20 topp som flödar ca 185cfm med en 44mm ventil på 12mm lyft utan turbulens, den har ca 39mm i medel dim och 38mm som minst.

det är ju inte en speciellt bra flödes coficient men att göra canalen mindre för att få en högre hastighet i flödesbänken gör ju inte så att motorn ger mer effekt på 7500rpm+3bar laddtryck (snarare kanse 100hk mindre) där gärna canal arian skulle va ännu större även om inte flödet ökar nått.

flödes hastigheten i bänken och den man får i en motor med en viss VE och på ett vist varvtal har ju inget med varandra att göra.

miss förstår jag dig eller hur räcknar/tänker du?

mvh jensa
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Här är en topp med liknande mått som Christer J gjort, del är otroligt svårt att få rätt hastighet i en topp som har minsta stället i sätet eller i böjen..


forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22334

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:tror vi har snackat om detta förut?
Ja, det har vi.
Jens Gustavsson skrev:hur kan man säga att 268cfm blir rätt hastighet på en 46mm ventil eller att det ska va 37.7mm dim om man har 223cfm?
För att flöde och area blir hastighet både på flödesbänken och i motorn bara man vet hur man skall använda det. Kolla PipeMax, sök fram piston cfm på nån motor du räknat på. Hur nära toppens flöde ligger du som mest?
Jens Gustavsson skrev:detta är ju bara siffror i flödesbänken??
Nej.
Jens Gustavsson skrev:i en topp ska man eftersträva så mycket cfm som möjligt i alla lägen men i grund och botten väljer man ju en aria som motorn vill ha på ett vist varvtal mm.
Ja, med hänsyn till arean motorn behöver.
Jens Gustavsson skrev: vi tar ett exepel min vega B20 topp som flödar ca 185cfm med en 44mm ventil på 12mm lyft utan turbulens, den har ca 39mm i medel dim och 38mm som minst.

det är ju inte en speciellt bra flödes coficient men att göra canalen mindre för att få en högre hastighet i flödesbänken gör ju inte så att motorn ger mer effekt på 7500rpm+3bar laddtryck (snarare kanse 100hk mindre) där gärna canal arian skulle va ännu större även om inte flödet ökar nått.
Den skulle ge mera effekt om du minskar kanalens minsta ställe till rätt storlek för den effekt som den ger som sugmotor.
Jens Gustavsson skrev: flödes hastigheten i bänken och den man får i en motor med en viss VE och på ett vist varvtal har ju inget med varandra att göra.
Flödesbänken är ett bra verktyg om man vet hur man skall använda datan man får.
Jens Gustavsson skrev: miss förstår jag dig eller hur räcknar/tänker du?
Vet ej. Jag räknar mot vad motorn antagligen kommer att ha som cfm_demand. Sök på speedtalk tex på cfm AND demand.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du menar att jag skulle haft typ en 33mm insugnings canal på min B20 där flödet VS arian ser bättre ut i flödes bänken oberoende på någre motor data och varvtal ? :?

och att minsta arian som man beräknar på en motor som är i drift på ett vist rpm är ointresant?

du har ju inte en ända datasiffra på billet topp motorn i övrigt mena jag, ändå så vet du vilken aria den ska ha?

du kan inte utväckla lite enkelt hur du räknar?



jag åter kommer med ett brättre svar sen, intresant detta :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Som sug motor ger den bättre effekt med en kanal som på minsta stället är 33mm sen konar åt båda hållen.

Med 3 bar laddtryck kan du öka arean så du ligger på 285 fps istället för 310 fps.

Jens, förklara varför din motor ger mera effekt med 38mm minsta area än med 33mm minsta area... med samma flöde altså 185cfm.

Det är viktigast att man använder motorns cfm_demand inte piston_cfm_demand när man mäter och gör toppar i flödesbänk, inte max flöde.

Ett exempel:

Sugmotor Ford OHC ( såna som finns i taunus å sierra tex.) i Knuts escort. 2.4 liter 48/40 ventiler. 90% säte, toppen flödar 234 cfm på 14,5mm. Den har plastad kanal ända upp i insuget, kanalen är som minst 1200mm2. Motorn ger 250hk. 11.45/185 på 402m.

Så denna motor skulle bli bättre med större kanal???

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska lägga upp nå bild på skilnaden från en EA pro beräkning som jag jobbar mer med än pipe max (har mest beräknat grenrör med pipe max)

har du märk också att det är skumma grejor vad gällande medelgashastighets beräkningarna i olika program och böcker, nästan inga ger samma resultat :) då alla räknar olika nästan.

sen har jag läst av professor blair att han inte tycker det säger så mycket dessa medelgashastigheter.


när jag försöker hitta rätt med en topps aria jobbar jag mest med med EA och mot egna erfarenheter och sånt man läst sig till fungerar.

jag är nog ingen man kan kalla för mattematiskt snille man grunderna kan jag iallafall.

i mitt huvud så krävs ett vist flöde till en viss effekt för att toppen inte ska begränsa allt för mycke sen en anpassad aria för att rameffekter och sen ett avstämt insug och grenrör. sen givetvis en kam med tilräckligt lyft och duration för att släppa igenom den luft mängd som behövs vid ett vist kolv läge.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev: Det är viktigast att man använder motorns cfm_demand inte piston_cfm_demand när man mäter och gör toppar i flödesbänk, inte max flöde.
/Andre'
Du menar om man använder Estimate Ve% -> Calculate Ve% from cylinder head flow i Pipemax?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man tar en skit topp som min B20 igen som exempel så skulle jag helst vilja ha ca 47.5mm ventil in men då ventilen sitter fel i förbräningsrummet och för att det är för lite matreal för att porta rätt sen under ventilen och i inner böjen så nöjde jag mig med 44 mm (45mm kanse hadde varit mer optimal)

hadde jag haft en billet topp med 47.5mm ventil plaserad rätt i förbränings rummet så hadde den då flödat kanse 270cfm/16mm och med max rpm på 8800rpm hadde den nog gett mest effekt med en canal på ca 42mm i full race utförande.

nu blir ju sanigen en annan då toppen och ventil och plaserigen och kanalens utformning blir starkt begränsande faktorer så flödet blir mycke lägre (185cfm) men då jag fortfarande vill få så hög effekt som möjligt på så höga rpm som möjligt så eftersträvar jag att ha arian så stor som möjligt så att iallafall den dynamiska värkliga hastigheten i canalen på höga motorvarv iallafall blir mer rätt än om jag skulle bygga allt effter flödet (33mm canal)

förstår du hur jag mena (utan att tänka i pipe max programmet)

jag ska köra lite EA sen i kväll då ska du få höra skilnaden i hk som den förutspår.

mvh jensa
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer skrev:
norrback skrev: Det är viktigast att man använder motorns cfm_demand inte piston_cfm_demand när man mäter och gör toppar i flödesbänk, inte max flöde.
/Andre'
Du menar om man använder Estimate Ve% -> Calculate Ve% from cylinder head flow i Pipemax?
Nej, det finns en tabell i programmet som listar "piston cfm" och "engine cfm". Har inte programmet framför mej så jag kan inte seja exakt var det fanns.

Engine cfm demand är flödet som motorn får i sej med aktuell fyllnadsgard. Detta begränsas av jättemånga olika faktorer som, kam, insug, grenrör osv.

Piston cfm demand är vad man maximalt skulle kunna "mata" motorn med. Om man som topplocksportare kan uppfylla motorns piston cfm deman för varje vevaxelgrad medhjälp av en bra topp har man gjort en bra motor.


/Andre'
power
Skriv svar