B20 billet cross flow alutopp

Diskussioner för erfaret folk
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Finnsebbe »

Nu sysslar killarna på vår sida om viken med roliga saker också:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=7908.135
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

dåså... nu börjar det likna nåt ;)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

fick förfrågan att porta den toppen i somras, men dom tyckte antagligen jag var för dyr. Inget litet jobb att göra en sån topp bra.



/Andre'

edit. det var inte för att jag var för dyr. utan för att det var så långt till mej..., rätt skall vara rätt.
Senast redigerad av norrback den tis dec 09, 2008 5:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ger man sig verkligen in¨på att göra en sådan topp om man inte kan porta själv?

hur skall man då veta vad man vill ha?

Då är det ju inte säkert att resultatet blir nått bättre än innan.

så skulle jag med vilja göra, fast då skulle det sitta 16ventiler i vinkel isåfall hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Dom kanalerna är nog grymt stora...

Skall fråga av han vad dom fick för siffror och om dom alls vet vad det blir för hastigheter i dom kanalerna sen...

Blir ju inte så mycket borr på en b20 så ventilstorleken kommer emot.

Blir intressant att höra vad dom sejer.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan non lite snabbt översätta till svenska vad de gör?

jag blir orolig då man ser jerco lådan en stor holset och en sån B20topp :)

har de kört på strippen förut?

fins det nån som åkt fort på 402m med B20 i finland?
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Kanske dags att ta fram dammvippan, Jens? :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JE Jr skrev:Kanske dags att ta fram dammvippan, Jens? :lol:
vegan blir mitt vapen i B20 trimmar värden nästa år.

142 är mer en gatbil.

börjar det komma turbo B20 med jerico och värstig toppar sånt så vet man inte hur länge man är med i machen. tur man håller på med en ny motor.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:kan non lite snabbt översätta till svenska vad de gör?

jag blir orolig då man ser jerco lådan en stor holset och en sån B20topp :)
Dom snackar bara skit där i tråden, inget om varken bil eller motorn ännu.

Jag frågade om flöden och areor på toppen men inget svar ännu.

/Andre'
power
Br
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre feb 15, 2008 6:28 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av Br »

Kul dom att dom försöker säj på sådan toppjobb!Hehehe :roll: :roll:
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Som Norrback sade, de snackar bara skit i den tråden, där står det inget om motorn där. Jag känner mannen som bygger motorn lite. Han har inte ännu mätt upp areor på toppen, men de kommer snart.

Motorbyggaren skulle vara tacksam för lite hjälp i att dimensionera insug och grenrör. Tillsvidare har jag endast begränsat med data på motorn:

Borr: 89
Slag: 80
Insugsventil: 46
Avgasventil: 40

Turbo: Schwitzer S400 in 65, ut 75

Kamdatan får jag snart. Toppens flöde har jag nu endast omräknat till hästkrafter, 244hk, och jag vet inte på vilket lyft det är. Men jag frågar efter noggrannare flödesdata.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kan inte han som portat toppen hjälpa han? :) Flödet är inget att skryta med iaf. vad flödade avgas.

Jag har hans kamdata, kan leta fram det senare om inte sebbe får tag på det.

Man kan läsa i kadett4wds tråd mitt inlägg om area m.m.

Blir intressant med mera info, klart vi ska hjälpa han :)


/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Typiskt Finnar..... säger att dom pratar skit så får dom ut kanon siffror, Och håller Allt hemligt... 8) Måste försöka bråka lite! :)

Andre jag vet inte hur dyr du är men det är alltid mkt jobb på en topp själva matrialet till en sånn topp kan heller inte vara Billigt, synd att bilderna är så suddiga tycker det ser skoj ut annars.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
mustavyö
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 08, 2008 5:28 pm
Ort: Åbo Finland

Inlägg av mustavyö »

Vi har här i Finland lång erfarenhet av motorteknik, som ni borde väta. Jag tycker att det är lite konstigt att ni håller på och skriver som tonåringar. Med bra samarbete blir det billigare för var och en.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mustavyö skrev:Vi har här i Finland lång erfarenhet av motorteknik, som ni borde väta. Jag tycker att det är lite konstigt att ni håller på och skriver som tonåringar. Med bra samarbete blir det billigare för var och en.
de skojar bara.

jag har största respekt för er :) ni finnar bruka va den typen som alldrig ger er och i slutändan blir värst i de mästa ni ger er in på, speciellt gällande motorsport relaterade grejor :thumbright:

kan du berätta mer om toppen och planerna ni har med motorn senare?

välkommen hit också!
Skriv svar