Sida 1 av 10

B20 billet cross flow alutopp

Postat: tor dec 04, 2008 8:51 pm
av Finnsebbe
Nu sysslar killarna på vår sida om viken med roliga saker också:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=7908.135

Postat: tor dec 04, 2008 9:04 pm
av Kadett4wd
dåså... nu börjar det likna nåt ;)

Postat: tor dec 04, 2008 9:32 pm
av norrback
fick förfrågan att porta den toppen i somras, men dom tyckte antagligen jag var för dyr. Inget litet jobb att göra en sån topp bra.



/Andre'

edit. det var inte för att jag var för dyr. utan för att det var så långt till mej..., rätt skall vara rätt.

Postat: tor dec 04, 2008 10:31 pm
av Tommy Luhr
ger man sig verkligen in¨på att göra en sådan topp om man inte kan porta själv?

hur skall man då veta vad man vill ha?

Då är det ju inte säkert att resultatet blir nått bättre än innan.

så skulle jag med vilja göra, fast då skulle det sitta 16ventiler i vinkel isåfall hehe

Postat: tor dec 04, 2008 10:36 pm
av norrback
Dom kanalerna är nog grymt stora...

Skall fråga av han vad dom fick för siffror och om dom alls vet vad det blir för hastigheter i dom kanalerna sen...

Blir ju inte så mycket borr på en b20 så ventilstorleken kommer emot.

Blir intressant att höra vad dom sejer.

/Andre'

Postat: fre dec 05, 2008 12:47 pm
av Jens Gustavsson
kan non lite snabbt översätta till svenska vad de gör?

jag blir orolig då man ser jerco lådan en stor holset och en sån B20topp :)

har de kört på strippen förut?

fins det nån som åkt fort på 402m med B20 i finland?

Postat: fre dec 05, 2008 4:03 pm
av JE Jr
Kanske dags att ta fram dammvippan, Jens? :lol:

Postat: fre dec 05, 2008 5:13 pm
av Jens Gustavsson
JE Jr skrev:Kanske dags att ta fram dammvippan, Jens? :lol:
vegan blir mitt vapen i B20 trimmar värden nästa år.

142 är mer en gatbil.

börjar det komma turbo B20 med jerico och värstig toppar sånt så vet man inte hur länge man är med i machen. tur man håller på med en ny motor.

Postat: fre dec 05, 2008 8:43 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:kan non lite snabbt översätta till svenska vad de gör?

jag blir orolig då man ser jerco lådan en stor holset och en sån B20topp :)
Dom snackar bara skit där i tråden, inget om varken bil eller motorn ännu.

Jag frågade om flöden och areor på toppen men inget svar ännu.

/Andre'

Postat: fre dec 05, 2008 10:20 pm
av Br
Kul dom att dom försöker säj på sådan toppjobb!Hehehe :roll: :roll:

Postat: mån dec 08, 2008 9:46 am
av Finnsebbe
Som Norrback sade, de snackar bara skit i den tråden, där står det inget om motorn där. Jag känner mannen som bygger motorn lite. Han har inte ännu mätt upp areor på toppen, men de kommer snart.

Motorbyggaren skulle vara tacksam för lite hjälp i att dimensionera insug och grenrör. Tillsvidare har jag endast begränsat med data på motorn:

Borr: 89
Slag: 80
Insugsventil: 46
Avgasventil: 40

Turbo: Schwitzer S400 in 65, ut 75

Kamdatan får jag snart. Toppens flöde har jag nu endast omräknat till hästkrafter, 244hk, och jag vet inte på vilket lyft det är. Men jag frågar efter noggrannare flödesdata.

Postat: mån dec 08, 2008 10:40 am
av norrback
Kan inte han som portat toppen hjälpa han? :) Flödet är inget att skryta med iaf. vad flödade avgas.

Jag har hans kamdata, kan leta fram det senare om inte sebbe får tag på det.

Man kan läsa i kadett4wds tråd mitt inlägg om area m.m.

Blir intressant med mera info, klart vi ska hjälpa han :)


/Andre'

Hej

Postat: mån dec 08, 2008 5:46 pm
av calle Bengtsson
Typiskt Finnar..... säger att dom pratar skit så får dom ut kanon siffror, Och håller Allt hemligt... 8) Måste försöka bråka lite! :)

Andre jag vet inte hur dyr du är men det är alltid mkt jobb på en topp själva matrialet till en sånn topp kan heller inte vara Billigt, synd att bilderna är så suddiga tycker det ser skoj ut annars.

Postat: mån dec 08, 2008 6:10 pm
av mustavyö
Vi har här i Finland lång erfarenhet av motorteknik, som ni borde väta. Jag tycker att det är lite konstigt att ni håller på och skriver som tonåringar. Med bra samarbete blir det billigare för var och en.

Postat: mån dec 08, 2008 6:34 pm
av Jens Gustavsson
mustavyö skrev:Vi har här i Finland lång erfarenhet av motorteknik, som ni borde väta. Jag tycker att det är lite konstigt att ni håller på och skriver som tonåringar. Med bra samarbete blir det billigare för var och en.
de skojar bara.

jag har största respekt för er :) ni finnar bruka va den typen som alldrig ger er och i slutändan blir värst i de mästa ni ger er in på, speciellt gällande motorsport relaterade grejor :thumbright:

kan du berätta mer om toppen och planerna ni har med motorn senare?

välkommen hit också!