Sida 5 av 10

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: tis dec 11, 2012 9:01 pm
av hyvoneju
Ja bara en topp .
"Du vill inte ha lite hjälp med att göra kanalerna bättre på den?"
Kanske , vad har du tänkat ?
Några ritningar vi har , men dom är svårförklarliga .
mvh Juha

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: ons dec 12, 2012 2:03 am
av Erland Cox
Om man tittar på toppen så ser det ut som om insug är fräst rakt ner ganska långt från ventilsidan.
För bästa flöde skulle porten gå i en radie ända från sätet till inloppet, likadant på avgas.
Om ni gör en topp till skulle ni gjort insugningssidan högre så man kunde ha en längre radie ner till ventilen.
Det går att göra ett annorlunda förbränningsrum med bättretryckåtervinning även om ert ser bättre ut än original.
Hur har ni löst kylningen och fungerar toppen bra så att man kan köra med den på väg eller blir det värmeproblem?
Jag är själv väldigt sugen på att göra en bättre B20 topp men har aldrig kommit så långt som ni har.

Erland

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: ons dec 12, 2012 9:32 am
av Kadett4wd
Bild
Bild

drog upp ljuset på bilderna, den undre vart det inte så mycket mer info som kom fram.

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: fre maj 16, 2014 8:31 pm
av hyvoneju
Det levar igen :thumbright:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: mån maj 25, 2015 7:33 pm
av hyvoneju
Vi körde lite provkörning med Amazon i VW open (http://www.vw-open.fi/) och resultatet var 12.387 /202.25 60ft 2.311 :doh: Vi laddade bara 1.4 bar och åkningen var som drifting , bana var riktigt hal ?
http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/Vw-Open+2015/MOP_6583.jpg

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: mån maj 25, 2015 7:36 pm
av Jens Gustavsson
fin slutfart med så lite laddtryck :thumbright: kommer nog gå grymt bra då ni får tuna in kombinationen riktigt. fler tävligar inplanerad i sommar?

mvh jens

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: fre maj 29, 2015 1:17 pm
av hyvoneju
Jag anmälade Amazon till Ford nationals http://www.fordnationals.net/ , och vi försöker delta också till några annan tävlingar ?

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: lör aug 01, 2015 9:42 pm
av hyvoneju
I dag vi körde lite och resultatet var 11,297@203,57 2.046s Alastaro 1.8.2015 / 1.4 bar
Vi kan säga att B20 är starkare än hänging av bakaxel :doh: Nu vi måste göra nu hänging :angryfire:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: lör aug 01, 2015 9:57 pm
av Gson-Power
Power by perkele !....

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: sön aug 02, 2015 7:22 pm
av hyvoneju
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske det här ?

Bild

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: sön aug 02, 2015 10:58 pm
av Erland Cox
Tur att ni inte kraschade bilen eller det hände direkt i starten?

Erland

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: fre aug 21, 2015 8:40 pm
av hyvoneju
Vi körde 203,57 slutfart och bakaxel var sånt :shock: Vi mäste också växla utväxling , jag trodde att det är 4.56 men det är nu 4.88 :( Jag tänker att vi kan göra 4 link för uphänging .

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: tor jan 28, 2016 10:11 am
av hyvoneju
Jag har gjort inte så mycket , men någonting :(
Vatten runtgång i toppen har lite förbätras ,
och för uphänging vi har sådana grejor

Bild

Bild

Uphänging är lite svetsat för anpassning , och axel är sånt

Bild

Axel ska förtunna cirka 60 mm .

Lite mera rymd för axel ?

Bild

Bild

Bild

Jag ska ta nya bilder när bil är på hjulen ?

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: fre mar 25, 2016 9:40 pm
av hyvoneju
Bil är på hjulen ännu , men någonting har hänt ? Topp har 4 nya håler för vatten . Bakaxel är färdig , och svetsat

Bild

och hängning för mellerst

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske det räcker ?

Bild

Bild



Jag köpte Qa1 stötdämpare för bak , och kanske dom är bättre än 20 år gammal biltema rallydämpare

Re: B20 billet cross flow alutopp

Postat: fre mar 25, 2016 10:06 pm
av fugazi
Hmmmm...

Jo.

Intressant...

Men...

Jämfört med ett "panhard"-stag eller ett "butterfly"/watts-länk, hur kommer det där att funka?
JAG får inte riktigt ihop det... i MIN värld kommer det att flexa för mycket.

Nu kan det mycket väl bli en del transversala komlikationer.... därav att jag försöker skriva "enkelt"...

Som JAG ser det kommer det att se ut som Ford's V-stag på en A-model... fast tvärt om?
Men med ett extra fourlink... men ändå inte....
PERKELE.... vafffaaaan... förklara tänket, eller missar jag nåt uppenbart???