Pipemax + turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön aug 19, 2007 11:53 am
Ort: Moviken

Pipemax + turbo

Inlägg av Rba »

Håller på och sätter ihop en lite dragracingbubbla och skall snart börja med motor.

Tilltänkt motorspec:

Borr: 100mm
Slag: 78mm
Volym: 2.45
Stakar: 137mm
Kam: 285*@0.050", LC 108*, Ventillyft 13.2mm med original vipparm, 15mm med eftermarknad
Toppar, förmodligen: 50x41mm, 239cfm@12mm; 253cfm@14mm IN, 177cfm@12mm; 188cfm@14mm UT 25"
Kompression: 8:1
Effektmål: 400-600hk, hoppas på runt drygt 200 kusar som sugis.
Turboidé: HX40/HX50

Bilen kommer även gå på gatan, men byggs primärt för att köra rakt fram.
Vad tror ni om turbon, kan den vara nåt att satsa på? Vilka mått IN/UT är lämpligt?

Några frågor angående grenrörs och insugs dimensioner. Satt och räknade lite i Pipemax för denna kombination, och så vitt jag kan tolka det som rekomenderas en insugslängd på exvis 283mm och om man räknar om areorna under "Plenum Runner" till dia för rundarör får jag fram:
Minimum: 42,2-44,8mm
Avrage: 45,3mm
Maximum: 45,8-49,8mm

Betyder detta att det är lämpligt med ett rör som konar från 42,2 till 45,8 från porten till plenum?

Bild


Om man sen kollar på grenröret, rekomenderas en längd på 844mm, alltså ganska långt men inga problem att få plats med.
Men det tycker att man skall köra på en pipa som är 39,77-42,95mm
utvändigt och 36,60-39,77mm invändigt. Jag tycker detta verkar ganska
klena dimensioner. Sen borde väl turbon spela in något tycker jag?
Rent spontant känns det som de skall vara större då dom får svårare att
komma ut och då minskar man väl hastigeten med större diameter.
Sen rekommederar ju Jens i artiklarna är på Sävarturbo att börja på 47mm ID på 2,3l motorer, och då känns ju 40mm ID väldigt litet?

Bild
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

pipemax är gjort för sugmotorer, så man skall nog ta värdena med en nypa salt för en turbomotor.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Med så tunna primärrör på avgas måste man ha stor lobespridning på kammen. =lite overlap. Leder till ett lite mer amerikanskt tänk på dimensioneringen av avgashus etc och i förlängningen, som nämnts i flera trådar, till högt avgasmottryck i förhållande till laddtryck. Det går att få det att funka med vilket som, men är man petig och vill styra hur effektkurvan ska se ut så måste man fundera ut en bra kompromiss, rekommenderar att du lyssnar på Jens om du komponerar en motor från grunden. Men med FÖR stora primärrör och kam komponerad fullt ut på rallycrossvis efter riktigt lågt avgasmottryck så kan man få en ohanterlig vridmomentspuckel mitt i registret.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens skulle också behöva en chans att revidera sina artiklar en smula, även om det mesta stämmer, så har nya lärdomar sett dagen. Som med PipeMax rekommendationer finns det min och max, och vad Jens sagt själv så bör man gå upp i dimension något på en turbo-motor - speciellt på en race-maskin så 47 mm ID när du har 575 cc/cyl är nog vettigt.
På en sportig gat-maskin är respons viktigare, då kan du hålla ner dimensionerna istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön aug 19, 2007 11:53 am
Ort: Moviken

Inlägg av Rba »

Tack för svaren från lite mer erfarna medlemmar :thumbright:
Ja responsen är ju inte direkt det viktigaste för denna motor.

Då ska jag nog försöka få tag på runt 47mm ID rör och börja bygga, vill ju ha tunnväggit helst...
Simons 2" rör har ju ID på 47,6mm, det kanske skulle funka.

Insug då? Är det nåt man kan utgå från Pipemax, lr blir det helt fel där?
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rba du kan slå mig en signal nån vardags kväll nästa vecka så kan jag försöka hjälpa dig på rätt väg (har inte tid att skriva ett långt inlägg)
Skriv svar