Volym i avgasrör ?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Volym i avgasrör ?

Inlägg av palle »

Man pratar altid om grenrörslängder då man vill avstämma ett grenrör till ett visst varvtal, men har inte volymen i grenröret också en betydelse, eller är jag ute och cyklar nu? :?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror inte att volymen har någon betydelse utan den är en funktion av längden och diametern. Erland
nasx
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: tis maj 20, 2008 9:11 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Jo klart volymen påverkar ... längden*2(pi)*radien=volymen så genom att säga att längden och diametern påverkar så klart volymen gör det också... men sen ska ju givetvis längden stämma överens med avgaspulserna, så... ja du förstår kanske? :D
Nicklas Fröberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volym i avgasrör ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

palle skrev:Man pratar altid om grenrörslängder då man vill avstämma ett grenrör till ett visst varvtal, men har inte volymen i grenröret också en betydelse, eller är jag ute och cyklar nu? :?
är det sugmotor grenrör eller turbogrenrör vi snackar om?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nasx skrev:Jo klart volymen påverkar ... längden*2(pi)*radien=volymen så genom att säga att längden och diametern påverkar så klart volymen gör det också... men sen ska ju givetvis längden stämma överens med avgaspulserna, så... ja du förstår kanske? :D
Nu får du förklara då på vilket sätt volymen påverkar.

Ett exempel på beräkning där man tar till hänsyn volymen.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Nja det jag tänkte på var turbo motor, men den skall funka som sugmotor före turbon börjar ladda.
Jag har kört med ett 1m rör och 40id rör tidigare och 98okt. Nu har jag byggt ett kortare men grövre rör. 800mm och 50id men nu skall jag köra E85. Sedan kommer motorn att få en helt annan uppbyggnad med 306gr kammar med 11,5 i lyft och ungefär ~9,0:1.
Man var ju inte någon stjärna i matte då man pluggade men jag tror att jag har avstämt för ca 8000rpm.
Nu kanske jag skall bygga om insuget så att det också är avstämt eller så kör jag med det i år.

Det jag tänker på är att jag har andra kammar med mer lyft, E85 osv, det kanske ger mer avgasmassor som behöver mer volym innan nästa puls. :?
Tänker jag rätt, eller spelar volymen i piporna ingen roll?????
JRP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön okt 14, 2007 3:05 pm
Ort: Växjö

Inlägg av JRP »

är ju så givetvis att längden och diametern på röret ger en viss volym.. men tror (är ingen expert) det är mer rätt att tänka så man använder rätt diameter för motor storleken (för att behålla gas hastigheten). sen använder längden för att stämma av varvet..

finns andra viktiga saker att tänka på med headers tillexempel typ av kollektor osv.
rekomenderar varmt graham bells four stroke performance bok där han går in och förklarar det mesta på ett bra sätt!
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

På ett turbogrenrör vill man ju få pulserna så starka som möjligt till turbinen.

Ett exempel:
Ifall man nu skulle bygga så avigt att grenröret är helt optimalt, men wastegaten var placerad i skuffen. Då skulle man ju ha en jäkla massa volym i rören till wastegaten. Den volymen skulle garanterat jämna ut pulserna till turbinen, i en viss utsträckning åtminstone eller hur? Wastegaterören skulle fungera som en tryckackumulator.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

En parantes.

Läste på nått håll att innerdiametern i grenröret skall vara minst ventilstorleken på avgas.

En ganska bra tumregel tycker jag, men jag skulle gärna vilja lägga på lite extra på det.

på en 4v motor tycker jag det stämmer bättre än på en 2v.
Om man räknar på areor på ventilerna till en rund.

Sen kan man ju fundera på vad som är bäst för flödet med diverse olika grenrör.

En annan sak som jag tycker är konstigt (ytterligare en parantes)
Många åker med fin fina toppar som kostat många tusenlappar att ta fram, sen sitter det ett ormbo i rör bakom.
Gärna sitter det böjar mot flödesriktningen ut ur toppen (läs rakt upp)

Men jag kanske är flödes narkoman och ser ett problem i allt som inte är aerodynamiskt rätt :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Finnsebbe skrev:På ett turbogrenrör vill man ju få pulserna så starka som möjligt till turbinen.

Ett exempel:
Ifall man nu skulle bygga så avigt att grenröret är helt optimalt, men wastegaten var placerad i skuffen. Då skulle man ju ha en jäkla massa volym i rören till wastegaten. Den volymen skulle garanterat jämna ut pulserna till turbinen, i en viss utsträckning åtminstone eller hur? Wastegaterören skulle fungera som en tryckackumulator.
Du har helt rätt, väldigt ofta jag ser felaktika setup´s.
till exempel ett skitfint rör till en BMW 6a med fina merge collectorer.
Sen sitter wastegaten ca 4dm bort med stort 2.5" rör till denne.
Då hade det varit bättre att försöka mickla dit 2 små wastegates.

Helst vill jag wastegateventilen ska vara en del av collectorväggen, enkelt uttryckt.
Men ofta så är man begräsnad i utrymme så man får böja sig lite på kraven.
jag fick till och med själv ca 15cm rör till wastegaten, men itne nå 2.5" tum iaf *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kevin Cameron anger att man till motorcyklar ska ha den area som ventilen frilägger vid fullt lyft, mantelarean X 1.17 där röret går in i kollektorn. Till bilar har jag hört inte mindre än mantelarean på röret in i kollektorn. Längre upp mot ventilen kan man ha mindre diameter. Antagligen beroende på temperaturskillnaden över rörets längd. Erland.
vigge
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 05, 2009 5:30 pm

Inlägg av vigge »

Skrev detta inlägg till saab turbo club forum ett par månader sedan, till en tråd med rubrik om grenrörs bygge.

-------------------------
Vad som oftast gör denna typ trådar "tråkiga" är att länkadet till riktiga livet saknas, om snack embart "teori". Skulle var kul att se att någon testar ut olika grenrör (desing, bra giss, uträknad, itererad osv) i sin bil och mäter hur de funkar och vad skilnaden är, utan att man kikar runt med annat HW samtidigt.

Har själv börjad att gilla grenrör med "simple is sexy" design, i.e. korta och smootha rör.

Här är allafall en exempel runt ämnet, var man i en bil testade grenrör djort from bägge O.D 42mm och 38mm.

38mm versionen såg ut så här (EWG rören inte monterad...)
http://www.stcf.net/viggen/38mm_sarja.jpg
och 42mm
http://www.stcf.net/viggen/manih/images/sarja%20007.jpg
Design som syns är "lika"

Spool med dessa grenrör i samma Saab B204 bil med Hx40super agg (60in/ 65out, hus #14).
http://www.stcf.net/viggen/mani_comp1.gif
Blåa kurve i grafen är med 42mm grenrör and rör med 38mm.
Gul och grön from en annen B204L med okså super40 också och 42mm grenrör (desing är inte samma, och annat hw skiljer ochså lite..), så den är i grafen som referens.

Men som syns bygges ladd upp ungefär 300rpm med 38mm grenrör, och vid uterligare tester flöder lika bra at 7k rpm med 500hk motoreffekt. Enligt tester från andra bilar borde 38mm röret vara gott till 600hk i denna typs motor.

Nu ligger denna 42mm grenrör i min viggen 2.3 också med hx40 super, men med större #16 turbinehus (Denna agg är populär i Finland) Hw skiljer, tex jag kör ochså med snabbare kammar vilket försenar ladd uppbygget, topp är mer pekad osv och
har 0.3l mer motorvolym. Detta i minne, spool-up kurvor från min bil lagit till samma graf, samt med kurvan från min ex. GT3071 set-up
http://www.stcf.net/viggen/holsut_vs1.gif
Kurvor från vänster till höger ( 200kPa level)

1) Rör, 2.0 38mm grenrör 40super #14 hus (milda kammar)
2) Pink, min ex 42mm grenför gt3071 ar.86
3) Dark blå, min nuvarande 42mm grenrör 40super #16 hus, "grundtryck)
4) Orange, min nyvarande 42mm header 40super #16 housing, nuvarade ladd
5) Gul en annan 2.0saab 42mm grenrör 40super #14 (orig kammar)
6) Samma som 5)
7) Blå, samma som 1) men med 42mm grenrör
----------------------------------
Skriv svar