Grenrörsbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår inte ricktigt hur du menar. men du kanse menar att pulserna blandas när westgaten öppnas även med mellan vägg(enkel westgat). men det blir för litet flöde. magnus s har en +60mmventil som öppnar mellan ingångarna på avgas huset.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag menar att om du har en vg med mellanvägg, borde du ju få turbon att accelerera snabbare. detta betyder ju att du kan ha en större turbo, just å just så den orkar igång. Men sedan när den väl kommit igång kan man blanda pulserna för att nå ett ännu lägre mottryck.

förstår du nu hur jag menade?

detta problem som uppstod på svarta pv:n, minns inte vad han hette, var det för att flödet var för litet med mellanväggen? det blev bra när ni byggde en ordentligt stor ventil som släpper ihop pulserna.
Senast redigerad av norrback den tor jan 15, 2004 12:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är exakt så våra westgat system fungerar.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

såg du tillägget i förra posten?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag missade det. nä det var inte ett flödes problem (52mm) utan ett puls problem.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

å det löste ni genom att?


fråga på fråga :) detta tar aldrig slut
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Han öppnade mellanväggen på höga varv.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

då är min fråga, när ska den första vg öppna (2-stegs) så den blandar pulserna. ska den göra det tex om mitt max ladd är 1.5bar just före 1.5 när den andra börjar wasta.. eller kan man göra det lite tidigare så som vid 0.7... har ni testat nåt med de, när har turbon fått upp tillräckligt med fart för att inte "behöva" pulserna längre..? tänkde om ni har testat detta något...

//robban
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

i mitt huvud tycker jag det skulle vara när du uppnåt önskat laddtryck, men jag vet inte. men det låter bra tycker jag för då har du ju använt pulserna färdigt för att få fart på turbon å sedan släpper du mottrycket när du varvar mera.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

nån fler som har nåt att säga/invända mot de jag sa i min förra post?

sen en annan fråga, när det gäller WG och pulssplitt. om man nu skulle ha 1 WG på ett pulssplitt rör som ja sett en del har, borde inte pulserna blanda sig lite där röret till WG'en går in (i mitten dvs så halva röret tar på var sida) för ventilen går juh inte ända ner till kollektorn.. eller är detta lilla "lekage" mellan väggarna marginellt eller har man i vissa fall byggt en skiljevägg i röret ända upp till WG'en ? för det är juh rätt många som kör med dessa system med bara en WG ... funderar själv på 2 WG's (2-stegs) igenom att det är en liten m10 bmw motor som ska överladdar med en holset hx50, jag menar att laddet kommer att komma sent är nog inget att göra åt, men kan man kompensera ketchup-effekten så gör man det så mycket som möjligt :)

/mvh robban
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

rör

Inlägg av r.friborg »

Hej

Jag ska börja bygga på ett grenrör i helgen.
Piporna blir rätt långa ca 50 cm styck.
I och med det så blir det ont om plats, så det blir rätt många skarpa böjar.
Bland annat så blir det 90 graders böjar precis innan inloppet i turbon.
Är det något jag bör försöka ändra på.
Det här är i princip det ända sätet jag kan dra rören på.
Jag har lagt ner mycket tid på att räkna på röret, och kommer lägga ner ännu mer tid på att bygga det. Då vill man ju att det blir så bra som möjligt.
Är det någon som har några tips.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rören ska va rak helst ca 1 dm före collektorn.
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

har ni kommit fram till vilken längt på kolektorn som är mest lämplig, hade tänkt att göra ett grenrör med lika långa rör 50 cm och in i kollektorn, 4-1 är kollektorn och ca 7-10 cm lång.
Skriv svar