Grenrörsbygge
Grenrörsbygge
Jag ska bygga mig ett grenrör över vintern, men frågetecknen är många.
Jag har gjort en mall som ser ut såhär:
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image313.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image306.jpg
Rören blir något kortare, ca 50-55cm styck
Turbon är en KKK K27, med wastegate på ena porten, kommer därför köra separat wastegate på den andra porten. och på så sätt bevara puls splitt funktionen
Men vad ska man tänka på när man väljer var man ska placera wastegaten?
Ska den vara nära turbon eller toppen?
Hur långa får rören mellan grenröret och wastegaten vara innan det börjar bli kritiskt
Till sist, vad ska man svetsa med? Går det bra med MAG? eller ska man lämna iväg det så det blir tigat med rotgas?
P.S för övrigt vill jag berömma ett enaståend forum för motorbyggare.
Jag har gjort en mall som ser ut såhär:
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image313.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image306.jpg
Rören blir något kortare, ca 50-55cm styck
Turbon är en KKK K27, med wastegate på ena porten, kommer därför köra separat wastegate på den andra porten. och på så sätt bevara puls splitt funktionen
Men vad ska man tänka på när man väljer var man ska placera wastegaten?
Ska den vara nära turbon eller toppen?
Hur långa får rören mellan grenröret och wastegaten vara innan det börjar bli kritiskt
Till sist, vad ska man svetsa med? Går det bra med MAG? eller ska man lämna iväg det så det blir tigat med rotgas?
P.S för övrigt vill jag berömma ett enaståend forum för motorbyggare.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!
MAG funkar ,men är svårare att ha koll på inbränning med den. Samt att röret lättare kommer att spricka när du börjar köra med bilen.
Har du inte ett rör i rostfritt så kan du köra TIG utan rotgas .
Jag föredrar defenitivt att använda TIG ,så gör det om du har tillgång till det ,samt kan svetsa.
Wastegate rören sätter du lämpligen i kollectorn ,försöka att få så liten vinkel mellan kollectorn samt röret . För att få så bra flöde ut mot wastegaten(arna) som möjligt. Rörlängden är bra att hålla så kort som möjligt ,men man brukar inte märka nått av att ha lite längre heller.
Placera wastegaten där den får plats bra bara. Och bygg efter det sen.
Jag skulle nog plugga den interna wastegaten ,och köra två externa istället. Så du inte får skillnad i avgasmotryck på respektive cylindrar.
mvh Ante
MAG funkar ,men är svårare att ha koll på inbränning med den. Samt att röret lättare kommer att spricka när du börjar köra med bilen.
Har du inte ett rör i rostfritt så kan du köra TIG utan rotgas .
Jag föredrar defenitivt att använda TIG ,så gör det om du har tillgång till det ,samt kan svetsa.
Wastegate rören sätter du lämpligen i kollectorn ,försöka att få så liten vinkel mellan kollectorn samt röret . För att få så bra flöde ut mot wastegaten(arna) som möjligt. Rörlängden är bra att hålla så kort som möjligt ,men man brukar inte märka nått av att ha lite längre heller.
Placera wastegaten där den får plats bra bara. Och bygg efter det sen.
Jag skulle nog plugga den interna wastegaten ,och köra två externa istället. Så du inte får skillnad i avgasmotryck på respektive cylindrar.
mvh Ante
Funderade med på om det verkligen kan bli bra med 2 olika typer av wastegates, alternativet är isåfall att köra endast en wastegate, men då tappar man ju puls splitt funktionen, är det någon som har en uppfattning om hur mycket tidigare ladd man får med puls splitt? rör det sig om så mycket som 400-500varv?
jag hade fullt ladd (1,3bar) vid 4000varv innan med ett 940T grenrör, detta med originalsprut och helt original tändning.
KL Racings wastegate borde väl räcka för mina behov om jag kör med endast 1? den är ju 44mm och gick att ta upp till 48mm. Kommer plocka ut absolut max 450 hästar.
jag hade fullt ladd (1,3bar) vid 4000varv innan med ett 940T grenrör, detta med originalsprut och helt original tändning.
KL Racings wastegate borde väl räcka för mina behov om jag kör med endast 1? den är ju 44mm och gick att ta upp till 48mm. Kommer plocka ut absolut max 450 hästar.
Pulssplitt?
Hej! Nu får du rätta mig om jag har fel... Jag antar att ditt kkk27 inte har någon pulssplitt eftersom 1: det har integrerad wastegate och 2: det kommer från Volvo S60R. 5 cylindriga motorer kan inte ha pulssplitt eftersom cylinderantalet är ojämt.
Den integrerade wastegaten är designad för att klara av de flödes krav som ställs av kompressorn så du behöver nog ingen extärn. Om agget nu hade en skiljevägg skulle wastegaten verka på båda sidor.
Men bara för att jag inte sett ett agg med pulssplitt och integrerad wastegate innebär det ju inte att det inte finns...
Viktigast är inte vad man svettsar med utan vem som svettsar
Mvh Peter
Den integrerade wastegaten är designad för att klara av de flödes krav som ställs av kompressorn så du behöver nog ingen extärn. Om agget nu hade en skiljevägg skulle wastegaten verka på båda sidor.
Men bara för att jag inte sett ett agg med pulssplitt och integrerad wastegate innebär det ju inte att det inte finns...
Viktigast är inte vad man svettsar med utan vem som svettsar
Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Pulssplitt?
Nu har du nog rört ihop det lite.Peter B skrev:Hej! Nu får du rätta mig om jag har fel... Jag antar att ditt kkk27 inte har någon pulssplitt eftersom 1: det har integrerad wastegate och 2: det kommer från Volvo S60R. 5 cylindriga motorer kan inte ha pulssplitt eftersom cylinderantalet är ojämt.
Den integrerade wastegaten är designad för att klara av de flödes krav som ställs av kompressorn så du behöver nog ingen extärn. Om agget nu hade en skiljevägg skulle wastegaten verka på båda sidor.
Men bara för att jag inte sett ett agg med pulssplitt och integrerad wastegate innebär det ju inte att det inte finns...
Viktigast är inte vad man svettsar med utan vem som svettsar
Mvh Peter
För det första så sitter K27or på volvo och mercedes 6-9 liters lastbilar, dom som sitter på S60R heter K24, och det är en ganska rejäl storeksskillnad.
K27:an har pulssplitt och WG, som bara går på ena porten, här är bildbevis.
ftp://217.210.240.172/Upload/k27.jpg
Har nu ändrat planerna, så det blir 2 stycken separata WG:s istället.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi i sävar bygger alltid med en collektor. se mer i turbo tips hörnan på sävar hemsidan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Nu är det klart för svetsning, vad tror ni, finns det något att anmärka på?
Alla rör ska vara 57cm +/- 4cm.
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart1.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart2.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart3.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart4.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart5.jpg
Alla rör ska vara 57cm +/- 4cm.
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart1.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart2.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart3.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart4.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/klart5.jpg
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag tycker det ser bra ut
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
helt korrekt, hoppas att det är på samma ställe, det kan ju slå sig ganska bra när man punktar.larsat skrev:det lilla röret är nog ditsvetsat först så flänsplattan hamnar rätt & därmed turbon där den ska.. så att man inte råkar vrida flänsen innan man svetsar & sedan får turbon på fel plats..
Det enda jag är kritisk till är rören till 3:an cyl, där är endast böjar och det går lite som en berg och dalbana (syns tydligt på bilden nedan)
jag är inte så insatt i detta med flöden & luftmotstånd osv.. men jag förstår inte redigt varför det skulle vara sämre för luften att gå igenom en böj än genom ett rakt rör så länge som diametern på rören är densamma, jag menar fattar verkligen avgaserna att röret svänger? det är ju trots allt ganska mjuka böjjar inte 90 graders vinklar precis.. då skulle man kunna tänka sig att avgaserna ville gå rakt fram istället för att byta riktning, men en mjuk böjj hmm.. tror nog det där röret kommer funka skitbra det ser iaf väldigt snyggt ut, är det ditt första?