Grenrörsbygge

Diskussioner för erfaret folk
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

norrback skrev:Man vill aldrig ha blandade pulser!! Om man har råd köper man 2 wg:s eller bygger 2st så man får en för 1,4 å en för 2,3 då är det problemet löst. Om du inte har råd med 2 wg:s så bygger man just som det talas om här med separata rör ända fram till ventilen.

Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.

sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.

har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
Jag skulle tro att du både har rätt och fel. För motorns del, så har du rätt.

För turbons del, så har du fel.

Turbinerna arbetar bättre med mindre pulserande tryck men startar igång snabbare med mer pulserande tryck. Därför får de mer pulser när de skall igång och jämnare flöde när de är igång.

Så i början hålls turbinsidorna isär och sen när det är fart på grejerna så öppnar man mellan dem.

Är du med?

Mats
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Mats Ivarson skrev:
norrback skrev:Man vill aldrig ha blandade pulser!! Om man har råd köper man 2 wg:s eller bygger 2st så man får en för 1,4 å en för 2,3 då är det problemet löst. Om du inte har råd med 2 wg:s så bygger man just som det talas om här med separata rör ända fram till ventilen.

Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.

sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.

har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
Jag skulle tro att du både har rätt och fel. För motorns del, så har du rätt.

För turbons del, så har du fel.

Turbinerna arbetar bättre med mindre pulserande tryck men startar igång snabbare med mer pulserande tryck. Därför får de mer pulser när de skall igång och jämnare flöde när de är igång.

Så i början hålls turbinsidorna isär och sen när det är fart på grejerna så öppnar man mellan dem.

Är du med?

Mats
Isåfall borde det vara bra att dra ihop rören precis efter wastegatarna, om man har dubbla, på så sätt borde ju pulserna jämnas ut när man får upp laddet?
Jag menar alltså efter wastegatarna på avgasrörsidan, innan man leder in rören i avgassystemet igen.

kanske är helt ute och cyklar, men det verkar logiskt, fast det är ju en lång väg pulerna ska färdas så det kanske inte gör någon skillnad
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Det låter väl korrekt som du säger, men du har ett förbehåll på slutet som jag kanske kan vara beredd på att hålla med.

Annars kan du ju köra med en WG med delning hela vägen fram som vi pratat om.

Mats
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

ok, grejen är alltså den att man får så mycket mer verkningsgrad ur turbon när man ger jämnare flöde åt turbon så man kan se bort från dom negativa pulserna som åker tillbaka in i cylindrarna?

då är ju ett 4-2-1 grenrör bäst för max effekt på en gt40 t.ex fast den är twinentry.

Jens: har du ett 4-2-1 eller ett 4-2 grenrör på din?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

läste genom teoridelen igen. du kör alltså 4 skillda rör ända fram till turbon, där ihop till 2, en till var sida på avgashuset. wg uttaget ur grenröret är så nära turbon som möjligt för att när wg:n öppnar skall pulserna blandas så nära turbon som möjligt.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Något sådant.

Men vad vet vi egentligen när man funderar... Det mesta brukar bli bra men det är alltid kul att ha en tanke bakom det man gjort tycker jag.

Mats
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Mats Ivarson skrev:Något sådant.

Men vad vet vi egentligen när man funderar... Det mesta brukar bli bra men det är alltid kul att ha en tanke bakom det man gjort tycker jag.

Mats
Så resonerer jag med, när man ändå bygger så vill man ju försöka använda alla teorier som finns, om det sen är rätt eller fel märker man väl oftast inte, men man kan i alla fall sova gott på nätterna :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi upptäckte dessa dessa fenomen på magnus söderlunds pv där han först körde med en westgate utan mellan vägg, då lät motorn som en japsar motorcyckel som varva 10000rpm. sedan monterades automatlåda med tung stallad converter, då exprimenterade han med en mellan vägg före westgate ventilen, då blev motorn mycket mer lätt stallad(2500-4000rpm) dock var lyckan kortvarig då motorn började låta och gå mer som en trimmad HD på högvarv. så det var då han byggde två stegs westgaten. så nu har han fullt tryck vid ca 3500rpm med grym topp effekt vid ca 8500rpm(reg bryter där, m-stakar) obs! turbo storlek 61mm in 70 ut
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

I slutändan kan man likna det vid en NA extraktor. 4-1 (ingen mellanvägg)
mest toppeffekt. 4-2~1 Mer mellanregister sämre toppeffekt.

Eller???
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"turbo storlek 61mm in 70 ut"
är detta så kallade A/R värden? vad står dom för eg. har aldrig läst det någonstans, på min td03 turbo står där 42 på kompressorhuset iaf.. mer vet ja inte det är ett vanligt 240 turboagg, vore kul att veta då man ofta ser sådana beteckningar :?:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:sedan monterades automatlåda med tung stallad converter, då exprimenterade han med en mellan vägg före westgate ventilen, då blev motorn mycket mer lätt stallad(2500-4000rpm) dock var lyckan kortvarig då motorn började låta och gå mer som en trimmad HD på högvarv. så det var då han byggde två stegs westgaten. så nu har han fullt tryck vid ca 3500rpm med grym topp effekt vid ca 8500rpm(reg bryter där, m-stakar) obs! turbo storlek 61mm in 70 ut
Nu förstår ja inte riktigt. Vad ändrade när han byggde med mellan vägg förutom att laddet kom tidigare? Är 2 stegs wg:n en som först blandar pulser vid ett visst laddtryck å sen vid ett högre tryck börjar wasta?

larsat: 61mm in 70mm ut betyder att kompressor impellerns diameter är 61mm å avgasturbinen är 70mm i diam.

http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/ar.jpg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det som hännde med mellan vägg var att trycket kom tidigare men toppefekten/varvvilligheten blev sämre. Ja, två stegs westgaten blandar pulserna när rätt laddtryck uppnås.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

varför är det skillnad på max effekten, varvillighet om man blandar pulserna en stund före man börjar wasta (2-stegs) eller just då man börjar wasta (enkel med mellanvägg)?

så man borde skita i att bygga mellanväggen alltså för max effekt, det är bara för dom som vill ha respons?

men varför har pv pojkarn så, dom kräver knappast nån respons
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att med ett sådant system kan dom ha ännu större avgas hus med lägre avgastryck. men jag kan inte svara för dom.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

ok, du menar alltså att dom kanske har så stor turbo att dom inte ens får upp laddet med antilag. men, när dom har mellanvägg så får dom igång turbon å när den väl är igång så blandas pulserna för att få ett lägre avgasmottryck.

kan du svara på frågan i mitt föregående inlägg:

varför är det skillnad på max effekten, varvillighet om man blandar pulserna en stund före man börjar wasta (2-stegs) eller just då man börjar wasta (enkel med mellanvägg)?
Skriv svar