Grenrörsbygge

Diskussioner för erfaret folk
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Ser alldeles utmärkt ut.

Vad gäller din wastegate:

Ta ett rör (mindre diameter) från varje sida innan turbinen och led dessa till din separata wastegate. Se dock till att ha dem delade hela vägen fram, precis som din platta in till turbon. Då blir det flöde mellan dina turbinhalvor enbart när du börjar wastegata och det är inga problem.

Om Sävar vet vad de gör när de alltid bygger med kollektor vet jag inte, man det är fullständig idioti i min mening att köra utan delade inlopp på ett twin-entry aggregat. Då kombinerar man det sämsta från två världar, sämre respons och lägre verkningsgrad i turbinhuset.

Mats
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

jag kommer köra med dubbla wastegates, så det blir inga problem.

Enligt expertis så kommer avgaserna börja rotera i 3:ans rör eftersom rörböjarna ändrar riktning utan en bit rakt rör mellan.
Men det kan man nog leva med.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Det lär inte ställa till några problem för dig.

Gratulerar till ett snyggt bygge!

Mats
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Mats Ivarson skrev:Ser alldeles utmärkt ut.

Vad gäller din wastegate:

Ta ett rör (mindre diameter) från varje sida innan turbinen och led dessa till din separata wastegate. Se dock till att ha dem delade hela vägen fram, precis som din platta in till turbon. Då blir det flöde mellan dina turbinhalvor enbart när du börjar wastegata och det är inga problem.

Om Sävar vet vad de gör när de alltid bygger med kollektor vet jag inte, man det är fullständig idioti i min mening att köra utan delade inlopp på ett twin-entry aggregat. Då kombinerar man det sämsta från två världar, sämre respons och lägre verkningsgrad i turbinhuset.

Mats
Det är ju inte så att vi drar ihop fyra rör i en kollektor och sedan använder en fläns med dubblautgångar.
Det är ju en delning i kollektorn ända fram till flänsen och om man då ska köra med en wasegate så drar man bara ut ett rör från varje sida av kollektorn och har dom delade åt ända fram till ventilen.
Bild
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

KKK hit och dit...

Inlägg av Peter B »

Ante och Dannej
Det stämmer förståss att det är kkk24 på S60R, fel av mig!

När det gäller svetsning av grenröret så går det att använda i princip vilken sorts svets som helst med gott resultat. Vad som är viktigt är att han som svetsar är duktig, tex om man använder MIG inte bränner så att det bygger på insidan av röret eftersom det stör flödet.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats ivarsson vad grundar du dina teorier på gällande westgatarna/ inloppen till avgas huset? vi har testat sådana westgat system på 3 racebilar med posetiva resultat. har du själv testat eller tror/tycker du bara så?
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Det hela förefaller mig ganska enkelt.

En twin-entry turbo skall ha så starka pulser ner i kollektorn som det bara går. Därför har man delat av turbinen, så man blandar färre pulser. Detta är positivt ur flera spekter, en avgaspule från en cylinder som just öppnar sin avgasventil har ingen annan cylinder att hoppa in i för alla de andra ventilerna i samma system är stängda. På en fyra är det 360 vevgrader mellan pulserna med twin-entry, på en sexa 240 grader.

Det innebär då att man kommer få in mindre restgaser i de övriga cylindrarna och det gynnar givetvis.

Men att då förstöra alltihop av den tanken med att bara sätta i en WG som man kopplar båda sidorna till låter onekligen dumt. Då kortsluter man ju systemet.

Mats
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats ,jag tror inte du förstår hur westgatarna fungerar, läs på sistasidan del 2 på turbo tips avdelningen. peter,jonas och mange söderlunds westgate system separerar ingångarna på avgas huset tills rätt laddtryck uppnås sen öpnas det upp i mellan ingångarna så att pulserna får gå ut genom båda sidorna för lägre avgas tryck och mindre elaka pulser. varför vi förespråkar långa collektorer beror på att vi är rädd för att pulserna vänder och far in i en annan cylinder isteler för att fara in i turbon.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Jens:

Jag tror att jag missat att förklara ytterligare en tanke bakom det hela. Jag är helt med på hur en WasteGate fungerar.

Titta på tex mitt grenrör:

Bild



Eller på den här artikeln:




Bild

Bild

Bild



Observera att texten till de "vita" bilderna med genomskärningen på turbos och grenrör är förväxlade!

Enligt diverse teorier så arbetar turbinerna bättre stationärt med ett jämnt tryck jämfört med stötvisa pulser. Därför kommer jag använda min sep WG till att öppna mellan turbinhusen. Och på en twin-entry så öppnar man mellan husen med hjälp av wastegaten som då gör dubbelt jobb.

Men pulserna har man för att få upp laddtrycket snabbare, dvs transient. När det önskade trycket uppnås så har man inte nytta av delningen längre för turbinernas skull. Vad gäller cylindrarna och dess restgaser så kan jag på mitt grenrör labba med att öppna eller inte öppna som jag vill.

Mats
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så länge man är ute efter respons och inte tänkt ladda speciellt mycket funkar det alltså bra med 2 separata grenrör så länge man använder wasten i turbon eller har 2 separata?
för det står ju att grenrören öppnas ihop till ett för att ge high boost - högt laddtryck...? :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats då har vi samma teorier ändå, det är just det som våra westgatar gör! kul att det var fler (forden)som testat detta system. jag trodde vi var först! jag har ochså pratat med sven på turbo service han har hjälpt kolfiber gänget med ett liknande system (se bild på turbo tips avdelningen del 2)
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Jens Gustavsson skrev:mats då har vi samma teorier ändå, det är just det som våra westgatar gör! kul att det var fler (forden)som testat detta system. jag trodde vi var först! jag har ochså pratat med sven på turbo service han har hjälpt kolfiber gänget med ett liknande system (se bild på turbo tips avdelningen del 2)
Jag undrar hur mycket Svein har hjälpt till egentligen.. Han som har (portar) toppen till kolfiber-PV:n nu heter Christer Johansson och bor i Säve. Nämnda man är det också som äger den effektstinne Hayabusamotorn (640hk) som finns hos McExpress. Han besitter stor kunskap i turbomatchning, motorbyggnation, portning mm. Svein däremot vekar knappt behärska ett kompressordiagram... Kan vara värt att tänka på, vem som tar åt sig äran för vad! Christer och Svein har ett tätt samarbete och jag misstänker att det är som vanligt, alla vill vara "hjälten".

Christer provade ett system där Wastegaten först öppnade mellan turbinhusen, sen började Wastegata. Men jag minns inte hur det där gick. Hela apparaten skulle vara servostyrd osv men jag tror det strulade och tack vare det och tidsbrist så sattes det dit en ordinär Wastegate vill jag minnas.

Mats
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats det är klart att det är många som har varit inblandade i kolfiber pv:n, men att sven inte kan läsa ett kompresor diagram vet jag inte, jag har pratat med stort sett alla turbo firmor och den enda som jag känt haft koll på turbosar är sven. jag har också granskat 640hk higabousa motorn i detalj hos marklund och visst är den frän men att plocka ut 640 hk ur en mc motor som ger kannse 220 hk sug med över 2.5 bars tryck är inponerande men inte trolleri.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Jens Gustavsson skrev:mats det är klart att det är många som har varit inblandade i kolfiber pv:n, men att sven inte kan läsa ett kompresor diagram vet jag inte, jag har pratat med stort sett alla turbo firmor och den enda som jag känt haft koll på turbosar är sven. jag har också granskat 640hk higabousa motorn i detalj hos marklund och visst är den frän men att plocka ut 640 hk ur en mc motor som ger kannse 220 hk sug med över 2.5 bars tryck är inponerande men inte trolleri.
Du kanske inte visste att topp, kammar mm var standard upp till över 600hk? Minns ej vad som var ändrat men typ enbart kompression. Motorn ger 175hk standard. Att ta ut 640hk ur 1.3 liter kommer alltid att imponera på mig. Att det inte är trolleri är en annan sak. Men snacka om att gå från ord till handling... :P

Svein vet mycket om aggregat, det mesta bygger på erfarenhet...

Mats
Robery
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 02, 2003 12:07 am
Kontakt:

Inlägg av Robery »

Så vad man kan utläsa av vad ni har skrivit är vad? Leder man avgaserna från båda inloppen till turbon till wastegaten men med skiljevägg eller dubbla rör ? Att avgasrören ska gå så långt in i collectorn som möjligt för skilja dom åt men behövs det skilje vägg mellan 1 och 4 och 2 och 3 som går in i samma på turbon (om man nu har dubbelingång på turbon) ? Så när avgastrycket blir för högt släpper wastegaten igenom och ut i downpipen?
Skriv svar