Jag skulle tro att du både har rätt och fel. För motorns del, så har du rätt.norrback skrev:Man vill aldrig ha blandade pulser!! Om man har råd köper man 2 wg:s eller bygger 2st så man får en för 1,4 å en för 2,3 då är det problemet löst. Om du inte har råd med 2 wg:s så bygger man just som det talas om här med separata rör ända fram till ventilen.
Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.
sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.
har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
För turbons del, så har du fel.
Turbinerna arbetar bättre med mindre pulserande tryck men startar igång snabbare med mer pulserande tryck. Därför får de mer pulser när de skall igång och jämnare flöde när de är igång.
Så i början hålls turbinsidorna isär och sen när det är fart på grejerna så öppnar man mellan dem.
Är du med?
Mats