Grenrörsbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Grenrörsbygge

Inlägg av dannej »

Jag ska bygga mig ett grenrör över vintern, men frågetecknen är många.

Jag har gjort en mall som ser ut såhär:
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image313.jpg
ftp://217.210.240.172/Upload/grenror/Image306.jpg

Rören blir något kortare, ca 50-55cm styck

Turbon är en KKK K27, med wastegate på ena porten, kommer därför köra separat wastegate på den andra porten. och på så sätt bevara puls splitt funktionen

Men vad ska man tänka på när man väljer var man ska placera wastegaten?
Ska den vara nära turbon eller toppen?
Hur långa får rören mellan grenröret och wastegaten vara innan det börjar bli kritiskt

Till sist, vad ska man svetsa med? Går det bra med MAG? eller ska man lämna iväg det så det blir tigat med rotgas?

P.S för övrigt vill jag berömma ett enaståend forum för motorbyggare.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

MAG funkar ,men är svårare att ha koll på inbränning med den. Samt att röret lättare kommer att spricka när du börjar köra med bilen.

Har du inte ett rör i rostfritt så kan du köra TIG utan rotgas .
Jag föredrar defenitivt att använda TIG ,så gör det om du har tillgång till det ,samt kan svetsa.

Wastegate rören sätter du lämpligen i kollectorn ,försöka att få så liten vinkel mellan kollectorn samt röret . För att få så bra flöde ut mot wastegaten(arna) som möjligt. Rörlängden är bra att hålla så kort som möjligt ,men man brukar inte märka nått av att ha lite längre heller.
Placera wastegaten där den får plats bra bara. Och bygg efter det sen.

Jag skulle nog plugga den interna wastegaten ,och köra två externa istället. Så du inte får skillnad i avgasmotryck på respektive cylindrar.

mvh Ante
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Funderade med på om det verkligen kan bli bra med 2 olika typer av wastegates, alternativet är isåfall att köra endast en wastegate, men då tappar man ju puls splitt funktionen, är det någon som har en uppfattning om hur mycket tidigare ladd man får med puls splitt? rör det sig om så mycket som 400-500varv?

jag hade fullt ladd (1,3bar) vid 4000varv innan med ett 940T grenrör, detta med originalsprut och helt original tändning.

KL Racings wastegate borde väl räcka för mina behov om jag kör med endast 1? den är ju 44mm och gick att ta upp till 48mm. Kommer plocka ut absolut max 450 hästar.
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Pulssplitt?

Inlägg av Peter B »

Hej! Nu får du rätta mig om jag har fel... Jag antar att ditt kkk27 inte har någon pulssplitt eftersom 1: det har integrerad wastegate och 2: det kommer från Volvo S60R. 5 cylindriga motorer kan inte ha pulssplitt eftersom cylinderantalet är ojämt.

Den integrerade wastegaten är designad för att klara av de flödes krav som ställs av kompressorn så du behöver nog ingen extärn. Om agget nu hade en skiljevägg skulle wastegaten verka på båda sidor.

Men bara för att jag inte sett ett agg med pulssplitt och integrerad wastegate innebär det ju inte att det inte finns...

Viktigast är inte vad man svettsar med utan vem som svettsar :)

Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

PeterB: Mig veterligen heter turbon från nya R`en KK24..

27an kommer från en lastbil. Samt har wastegate porten på ena turbininloppet ,detta är tyvärr ej tillräckligt för en bensinare.

Sen en liten fundering . Varför skulle det inte vara viktigt med vad man svetsar med? :roll:

Mvh Ante
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Re: Pulssplitt?

Inlägg av dannej »

Peter B skrev:Hej! Nu får du rätta mig om jag har fel... Jag antar att ditt kkk27 inte har någon pulssplitt eftersom 1: det har integrerad wastegate och 2: det kommer från Volvo S60R. 5 cylindriga motorer kan inte ha pulssplitt eftersom cylinderantalet är ojämt.

Den integrerade wastegaten är designad för att klara av de flödes krav som ställs av kompressorn så du behöver nog ingen extärn. Om agget nu hade en skiljevägg skulle wastegaten verka på båda sidor.

Men bara för att jag inte sett ett agg med pulssplitt och integrerad wastegate innebär det ju inte att det inte finns...

Viktigast är inte vad man svettsar med utan vem som svettsar :)

Mvh Peter
Nu har du nog rört ihop det lite.

För det första så sitter K27or på volvo och mercedes 6-9 liters lastbilar, dom som sitter på S60R heter K24, och det är en ganska rejäl storeksskillnad.

K27:an har pulssplitt och WG, som bara går på ena porten, här är bildbevis.

ftp://217.210.240.172/Upload/k27.jpg



Har nu ändrat planerna, så det blir 2 stycken separata WG:s istället.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

hur viktigt är det att dra pulsrören ända in i turbon (colletorn)? ska man försöka dra dom ända fram trotts att dom blir välldigt små då, eller är det bättre att försöka bibehålla flödet och inte dra skiljeväggen ända fram?

se bild:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi i sävar bygger alltid med en collektor. se mer i turbo tips hörnan på sävar hemsidan.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag tycker det ser bra ut
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Vad är det för litet rör som sitter där...är det EGR eller nått??
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det lilla röret är nog ditsvetsat först så flänsplattan hamnar rätt & därmed turbon där den ska.. så att man inte råkar vrida flänsen innan man svetsar & sedan får turbon på fel plats..
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

såg fint ut
Bild
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

larsat skrev:det lilla röret är nog ditsvetsat först så flänsplattan hamnar rätt & därmed turbon där den ska.. så att man inte råkar vrida flänsen innan man svetsar & sedan får turbon på fel plats..
helt korrekt, hoppas att det är på samma ställe, det kan ju slå sig ganska bra när man punktar.


Det enda jag är kritisk till är rören till 3:an cyl, där är endast böjar och det går lite som en berg och dalbana (syns tydligt på bilden nedan)

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag är inte så insatt i detta med flöden & luftmotstånd osv.. men jag förstår inte redigt varför det skulle vara sämre för luften att gå igenom en böj än genom ett rakt rör så länge som diametern på rören är densamma, jag menar fattar verkligen avgaserna att röret svänger? det är ju trots allt ganska mjuka böjjar inte 90 graders vinklar precis.. då skulle man kunna tänka sig att avgaserna ville gå rakt fram istället för att byta riktning, men en mjuk böjj hmm.. tror nog det där röret kommer funka skitbra det ser iaf väldigt snyggt ut, är det ditt första?
Skriv svar