Grenrörsbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

wastegaten i mats fall är ju till för att öppna mellan grenrören och därmed minska mottrycket som jag förstått det? sedan använder han dessutom turbonas inbyggda wastegates för att få rätt laddtryck? :?:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

en bild på hur man borde bygga till vänster, motsatt från vad som vanligtvis blir byggt bilden till höger.

http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/mats.jpg
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om man tar den där bilden som exempel.. hur noga är det med tätheten i grenröret, säg att man har 1mm glipa mellan ventil och skiljevägg där uppe, det är väll såpass lite att ingen större mängd avgaser går ner i det andra röret eller kommer det bli jättehögt avgasflöde där eftersom det är så liten springa? vad anser ni
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Vi i sävar bygger alltid med skiljevägg ända fram till ventilen (vänster bild). Om man nu ändå bygger med skiljevägg så lämnar man nog inte 1mm glapp, då måste man ha mätt fel :)
Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har en tendens att bygga så det blir som det blir ibland och har ca 1mm glep till ventilen men det verkar funka hyffsat ändå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har ingen skilje vägg i min nya westgate. jag vill prova så först. jag tror jag får tillräckligt mycket respons endå.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Jag har ingen skilje vägg i mitt snikgrenrör heller :) .
Men dom flesta i sts bilar kör ju med det och vi andra som inte gör det vet ju om iden :)
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tillbaka lite till biturbobilderna, har inte förstått hur mats har byggt sitt grenrör till 100% men om man utgår från 2 separata grenrör och sedan skall ha en ventil typ en wastegate till att öppna mellan grenrören så avgaserna kan gå genom båda aggregaten, antar att det vore bra att isåfall dra ett rakt rör mellan kollectorerna om det nu går rent praktiskt men med en wastegate måste man ju lösa det med ventilen så att flödet kan gå runt, förutsatt nu att man endast använder wasten till att öppna inte till att avlägsna avgaser utan det gör man med turboaggens inbyggda wastar.. kunde man inte lika gärna göra en enklare ventil som jag beskrev i tråden wastegate under allmänt.. sen undrar jag också hur dom lyckas få det tätt mellan avgashus och axel till wastegaten eftersom klockan sitter utanpå, det går ju en pinne in, någon som vet hur det är tätat där imellan? för det måste ju tåla höga temperaturer.. mycket frågor lite svårt att förklara såhär
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

om han drar ett rör mellan 1,4 och 2,3 så har han ju blandade pulser hela tiden! Å de vill man inte ha.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man vill ju ha blandade pulser på högre varv för att få mindre avgasmottryck då avgaserna fördelas på båda aggregaten, men på låga varv för att få snabb respons har man grenrören separerade, det är ju därför man har en sådan ventil jag pratar om och som är beskrivet på bilderna längre upp i tråden.. sen att mats använder en wastegate som ventil är ju en lösning, jag funderade på en annan, som ett spjällhus bara
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Man vill aldrig ha blandade pulser!! Om man har råd köper man 2 wg:s eller bygger 2st så man får en för 1,4 å en för 2,3 då är det problemet löst. Om du inte har råd med 2 wg:s så bygger man just som det talas om här med separata rör ända fram till ventilen.

Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.

sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.

har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok då kanske man skulle köra 2 separata grenrör då eftersom man har 2 agg med inbyggda wastegates = dubbla..
så som mats gjort eller som visas på bilderna på fordmotorn är sämre alltså :?:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

vi skall se vad mats säger :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

NORRBACK har man byggt rätt ska pulserna blandas just före turbon för max toppeffekt. pulserna ska inte gå tillbaks till motorn! vi har testat mycket vad gällande dessa teorier så vi vet att det fungerar. läs på turbo teori del 2. kolla på peters,magnus söderlunds, kolfiber pv:s grenrör till exempel där två wastegatar först öppnar och sen en stor som bestämmer max laddtryck. jonas sandström har också ett sådant system nu men jag tror inte det finns några bilder på det
Skriv svar