Grenrörsbygge
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
en bild på hur man borde bygga till vänster, motsatt från vad som vanligtvis blir byggt bilden till höger.
http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/mats.jpg
http://www.multi.fi/~andrnorr/temp/mats.jpg
om man tar den där bilden som exempel.. hur noga är det med tätheten i grenröret, säg att man har 1mm glipa mellan ventil och skiljevägg där uppe, det är väll såpass lite att ingen större mängd avgaser går ner i det andra röret eller kommer det bli jättehögt avgasflöde där eftersom det är så liten springa? vad anser ni
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag har en tendens att bygga så det blir som det blir ibland och har ca 1mm glep till ventilen men det verkar funka hyffsat ändå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har ingen skilje vägg i min nya westgate. jag vill prova så först. jag tror jag får tillräckligt mycket respons endå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
tillbaka lite till biturbobilderna, har inte förstått hur mats har byggt sitt grenrör till 100% men om man utgår från 2 separata grenrör och sedan skall ha en ventil typ en wastegate till att öppna mellan grenrören så avgaserna kan gå genom båda aggregaten, antar att det vore bra att isåfall dra ett rakt rör mellan kollectorerna om det nu går rent praktiskt men med en wastegate måste man ju lösa det med ventilen så att flödet kan gå runt, förutsatt nu att man endast använder wasten till att öppna inte till att avlägsna avgaser utan det gör man med turboaggens inbyggda wastar.. kunde man inte lika gärna göra en enklare ventil som jag beskrev i tråden wastegate under allmänt.. sen undrar jag också hur dom lyckas få det tätt mellan avgashus och axel till wastegaten eftersom klockan sitter utanpå, det går ju en pinne in, någon som vet hur det är tätat där imellan? för det måste ju tåla höga temperaturer.. mycket frågor lite svårt att förklara såhär
man vill ju ha blandade pulser på högre varv för att få mindre avgasmottryck då avgaserna fördelas på båda aggregaten, men på låga varv för att få snabb respons har man grenrören separerade, det är ju därför man har en sådan ventil jag pratar om och som är beskrivet på bilderna längre upp i tråden.. sen att mats använder en wastegate som ventil är ju en lösning, jag funderade på en annan, som ett spjällhus bara
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Man vill aldrig ha blandade pulser!! Om man har råd köper man 2 wg:s eller bygger 2st så man får en för 1,4 å en för 2,3 då är det problemet löst. Om du inte har råd med 2 wg:s så bygger man just som det talas om här med separata rör ända fram till ventilen.
Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.
sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.
har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
Om du blandar pulserna på höga varv får du sämre verknings grad för at avgaserna trycks in i en annan cyl. Istället vill man ha ett grenrör som kommer i resonans med kammen å insuget vid samma varvtal så det dras in extra bränsle/luft blandning istället för att få in gammla varma avgaser! Detta ger igen upphov till spikningar.
sen har ju inte avgasmottrycket bara med varvtalet att gör utan belastningen spelar nog större roll.
har nån mätt avgastrycket när wg:n är stängd å när den just öppnat?? skiljer det sig mycket eller tror vi bara att det blir mycket lägre avgasmotryck? om man måste wasta mycket har man ju för liten turbo.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
NORRBACK har man byggt rätt ska pulserna blandas just före turbon för max toppeffekt. pulserna ska inte gå tillbaks till motorn! vi har testat mycket vad gällande dessa teorier så vi vet att det fungerar. läs på turbo teori del 2. kolla på peters,magnus söderlunds, kolfiber pv:s grenrör till exempel där två wastegatar först öppnar och sen en stor som bestämmer max laddtryck. jonas sandström har också ett sådant system nu men jag tror inte det finns några bilder på det
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/