1.8T (Audi motorn) vs 2.0L Golf 150hk

Diskussioner för erfaret folk
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

1.8T (Audi motorn) vs 2.0L Golf 150hk

Inlägg av Tommie »

Efter att ha irrat och prata med en massa olika förstå sig påare så börjar jag tvivla på toppen som sitter på 1.8t (5v) den har väldigt små avgasventiler som inte kyls nog efter lite högre effektuttag.
Då kom en herre på att toppen från ABF (16v 2.0L 150hk) borde passa på detta block också iom att dessa motorer äv väldigt lika och ev kommer från samma grundblock.
Till huvudfrågan, vilken motor kan tänkas vara bäst (mest hållbar) om effekt ska hämtas, tänkte göra ett försök att hitta på en lösning som ger minst ombyggnationer.
Motorfästena e samma på 1.8t och 2.0L 16v så där är inga speciella problem, vxllådans infästningar vet jag minde om, min 6vxllåda gillar jag och den är stryktålig så behålla den är ju ett önskemål.

Jag tänkte inte bygga en rymdraket men slippa springa in i de vanligast fällornan.

Mvh

Tommie
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hålbarheten på båda motorerna är nog inget större problem , har du läst om leifs seat/golf gti hybrid motor? det finns i diskutionen om kompsänkning med mellan platta här någonstans under avanserad turbo.
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Hej, jo jag såg det lite sent tyvärr.
Tänkte fråga er lärda gossar hur stor vinsten skulle vara ungefär på att åka 2.0L istället för 1.8 i turbo utförande när det gäller båda motorerna.
För att åka på 400hk i 1.8L känns lite väl optimerat?!?
Sen är ju 1.8t (audi) en motor med en väldig massa olika utföranden, min tex 180hk (seat leon) har inte nån speciell bottendel eller smidda saker i sig utan en snik motor i mina ögon.
Du undrar man hur mycket som måste bytas och om man ska gå på en 2.0L 16v o hänga i direkt?
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vad gjorde ni inne i motorn på Sävar-goffen? Bytte ni stakar eller något annat? Eller körde ni med orginal kolvar, stakar, vev och distans för att sänka kompet?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Seat motorn i Audi 80:n från Lycksele var helt standard invändigt ja och gick som ett skott ! Nu bygger han en skottsäkrare puffra med mer mos till nästa sommar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

phredde, bygger han på 2.0L å 16v nu igen eller blire helt andra grejjer?

Har man nån aning om hk som org prylarna höll för?
Eller fanns det tidkort?
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Passar 16v toppen från 2liter seat motorn(150)hp på den relativt nya 1.8t motorblocket (20v 150hp med turbo)?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Nu har jag irra lite till, ska nån topp passa på 1.8T (20v) så måste det vara 1.8L (16v N/A) toppen.
Nu undrar man hur mycke den tål i ladd innan den ger sig.

Många frågor å lite pengar gör mig trött =)

Man ska nog inte försöka sig på att trimma nya bilar med liten plånbok.
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror du inte det skulle va enklast att porta 20v toppen och kolla om det inte finns några bättre sug cammar till den. med ett nytt grenrör och en stor disel turbo tror jag effekten blir tillräcklig.obs jag tror det finns en bild på lejfs bil på sävar sidan under weels träffen.
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Problemet är att dom rackarns små avgasventilerna har en förmåga att smälta pga sin dåliga kylning.
Om man kollar på alla forum som finns www. så dräller de inte direkt av effektuttag över 400hk på en 1.8T 20v så onekligen är de ett litet problem.

Jag sitter mest å försöker spåna fram nån bra ide´.
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

20ventiler är ju alltid skoj kanske. Dock så är den toppen rätt "vek" Eller hur man skall säja. Den går inte porta för då riskarar man att gå igenom väggarna mm. En polering går dock. Dyrare kammar är det också. Ni brukar ju inte alltid förespråka tex 16v toppar till volvo framför en 8ventilare. Allt handlar ju om pengar och hp :) "Om 8v räcker kör på det" eller?

tillbaks till VW :)
Byter man till 16v toppen så borde man ha ett bättre utgånsläge ~150hp mot 20v motorn på ~107hp(NA). Det finns säkert mer kunskap kring den toppen också samt billigare delar. Tommies mål är runt 400hp. Max jag har sätt 1.8t motorn med 20v toppen är 380hp och det har kostat massor.

Men igen dom som byggt på 20v innan kanske gjort mycket onödigt också

Kunskap sänker ju kostnaderna så att säga, jag kan i stort sätt ingenting om VW själv. Lejfs recept vore ju trevligt att kopiera....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Nu har jag åter igen bottaniserat i mina www. och div tidningar, Normannen körde mekaniska lyftare på sin 20v topp, så nån ombyggnads sats finns eller så går de att göra själv!?!? Men han varava 9250rpm och max effekt låg i krokarna av de varvet.
Jag kan med hjälp av en oljekylare varva upp till 7500rpm enligt förstå sig påare, men där börjar bräckligheten göra sig påminnd.
Jag är ute efter som Jonas säger bygga ett klogt bygge, inge vansinnes 200k bygge med ambition på 600hk trots 20v topp.
Så nu ropar jag ut frågan till er turbo-snillen, vågar jag åka hydraliskt?
Ska jag plocka bort 20v toppen och knöla dit en 16v trots att den också är hydralisk, eller bygga om någon av topparna till mekaniskt och om så vilken av dem.

Effekt mål 400 statiska hk och inge fantasi eller andra hk-sorter som verkar finnas :roll: jag hoppas att de ska vara möjligt utan en IT-miljonärslön.

Mvh
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

Tror att du får lite arbete med att få dit 16v toppen på ditt 20v block. Det finns skillnader på oljekanaler på dessa motorer om jag inte minns helt galet. Men inget e ju omöjligt med lite tig å å lite borrning passar det nog. Men enklast e nog att ta hela abf motorn om du vill ha det så smärtfritt som möjligt.

Till det blocket finns det färdiga lågkompskolvar hos accralite bara å beställa!!!
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Kommer köra med 20v toppen, har inte skrivigt så mycket om mitt bygge, de har nämligen åkt på ekonomiska svårigheter.
Inge bygge klart för nästa vår.
2SLOW4U
Skriv svar